Pedagogical leadership and its impact on the development of critical thinking

Array

Authors

Keywords:

Pedagogical leadership, development of thinking and critical thinking

Abstract

Current times demand the need to have more leaders in all areas, which is not far from the educational area, where it is necessary to train pedagogical leaders capable of exerting changes in a new way of thinking through criticism and reflection, to lead to a pertinent decision-making, that is why the present study aims to analyze the relevance of pedagogical leadership and its influential impact on the development of critical thinking. The method used is documentary analysis. Among the relevant results, it has been found that pedagogical leadership exerts a positive impact to develop and activate critical thinking, because the authors affirm that leaders need capacities, among which reason and judgment stand out, which makes it possible to make relevant decisions, assertive, and timely in the proper use of the development of critical thinking to solve problems of daily life inherent in student learning.

References

1. Acevedo, A (2020). Liderazgo pedagógico: pensar y construir una mejor educación. Revista Boletín Redipe, (9)11, 26-46. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i11.1105
2. Barragán, J.N.,Guerra, E. y Zazueta F. M. (2021). Relation of managerial leadership self-perception with the size of restaurant entreprises in los Mochis, Sinaloa. Daena: International Journal of Good Conscience. 16(1),1-16. http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=7&sid=d0b56216-b0d8-4498-bdd1-9f4ca0d325ea%40pdc-v-sessmgr02
3. Bezanilla, M. J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S. y Campo, L. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios Pedagógicos, 44(1), 89-113. doi: http://dx.doi.org/10.4067/ S0718-07052018000100089
4. Bezanilla, M. J., Poblete, M. y Galindo- Domínguez, H. (2021). Importance of Teaching Critical Thinking in Higher Education and Existing Difficulties According to Teacher´s Views. REMIE – Multidisciplinary Journal of Educational Research. 11(1). https://www.researchgate.net/publication/349311489_Importance_of_Teaching_Critical_Thinking_in_Higher_Education_and_Existing_Difficulties_According_to_Teachers_Views
5. Bourn, D. (2016). Teachers as agents of social change. International Journal of Development Education and Global Learning, 7(3), 63-77. DOI: 10.18546/IJDEGL.07.3.05
6. Casasempere-Satorres, A y Vercher-Ferrándiz, M. (2020). Análisis documental bibliográfico. Obteniendo el máximo rendimiento a la revisión de la literatura en investigaciones cualitativas. Educatio Siglo XXI. 39(2),247-257. DOI: https://doi.org/10.36367/ntqr.4.2020.247-257
7. Contreras, T.S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: Una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. DOI:10.20511/pyr2016.v4n2.123
8. Deroncele, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331/233
9. Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: ISBN: 978-84-486-2434-7
10. Deroncele Acosta, A., Nagamine Miyashiro, M., y Medina Coronado, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones. 7(Número Especial), 68-87.
11. Deroncele A. A., Gross T. R. y Medina Z. P. (2021). Autonomía pedagógica como potencialidad formativa en los actores educativos en el aula. Conrado, 17(79), 225-233. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000200225&lng=es&tlng=en.
12. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
13. Deroncele Acosta, A., Medina Zuta, P., y Gross Tur, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104. Recuperado de: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417/1444
14. Deroncele A. A., Nagamine M. M. y Medina C. D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
15. ECD. (2019a). TALIS 2018 Results - Teachers and School Leaders as Lifelong Learner. The Learning Professional ,40 (1), 12-14. OECD Publishing. doi: https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en.
16. Fandiño Y.J., Muñoz A., López R.A. y Galindo J.A. (2021). Teacher education and critical thinking: Systematizing theoretical perspectives and formative experiences in Latin America. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 149-167. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.416271
17. Fuentes-Doria D.-D., Toscano-Hernández A.E., Díaz-Ballesteros J.-L., y Escudero-Garrido Y. (2019). Ética y sostenibilidad en la gestión contable: Un análisis documental en el contexto Mundial en los periodos 2009-2018. Contaduría Universidad De Antioquia, (75), 43-67. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n75a02
18. García, F. J., Gadea, W. F. y Fernández, V. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes del grado de educación social. Aula (27) 1, 179-295. DOI: https://doi.org/10.14201/aula202127279295
19. Gento, S.; Gonzales-Fernández, R. y Silfa, H. (2020) Dimensión afectiva del liderazgo pedagógico del docente. Revista Complutense de Educación, 31(4), 485-495. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/65635/4564456554446
20. Goleman, D. (2018). Liderazgo. El poder de la inteligencia emocional. Barcelona: Penguin Random House.
21. González-Fernández, R., Khampirat, B., López-Gómez, E. y Silfa-Sención, H. (2020) La evidencia del liderazgo pedagógico de directores, jefes de estudios y profesorado desde la perspectiva de las partes interesadas. ESTUDIOS SOBRE EDUCACIÓN, 39, 207-228. DOI: https://doi.org/10.15581/004.39.207-228
22. Jiménez Romero, S., Martillo Pazmiño, I. O., y Aguayo Delgado, M. I. (2018). El pensamiento crítico y su relación con el pensamiento estratégico y el liderazgo. Universidad y Sociedad, 10(3), 112-116. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
23. Lengua Cantero, C., Bernal Oviedo, G., Flórez Barboza, W. & Velandia Feria, M. (2020). Tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje: hacia el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 83-98. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.435611
24. Mellado H. M., y Chaucono C. J. (2019). Prácticas de liderazgo de docentes y directivos que favorecen el aprendizaje de estudiantes en contexto mapuche. Sophia Austral, (24), 63-81. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-56052019000200063
25. Miras J. y Longas J. (2020). Liderazgo pedagógico y liderazgo ético: perspectivas complementarias de la nueva dirección escolar. Revista de Estudios y experiencias en Educación, 19(41), http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/838
26. Núñez, L. A., Gallardo, D. M., Aliaga, A. A. y Díaz, J. R. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Revista Eleuthera, 22 (2), 31-50. DOI: 10.17151/eleu.2020.22.2.3.
27. Peñafiel, G., Coello, D., Baque, L. y Mendoza, M. (2019) Liderazgo transformacional en gerentes de pequeñas, medianas y grandes empresas del cantón Quevedo. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 106(8). http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=6&sid=8701aa57-2c78-475f-aad2-6aa2b4b395fe%40pdc-v-sessmgr01
28. Reis, M., Nélia, R. y Avelar, C. (2020). Leadership theories and individual performance. Pensamiento y gestión. 47,148-179. http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=d0b56216-b0d8-4498-bdd1-9f4ca0d325ea%40pdc-v-sessmgr02
29. Ritacco-Real, M., y Amores-Fernández, F. J. (2018). Dirección escolar y liderazgo pedagógico: un análisis de contenido del discurso de los directores de centros educativos en la Comunidad Autónoma de Andalucía (España). Educ. Pesqui., 44, 1-23
30. Robinson, Viviane M. J., Lloyd, Claire A. y Rowe, Kenneth J. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: Un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (12)4,13-40. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55131688002
31. Robles-Barrantes, A. y Arguedas, R. (2020) Liderazgo pedagógico crítico: la docencia y la intelectualidad orgánica. Revista Innovaciones Educativas (22)33, 196-207. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3051
32. Salazar-Gómez, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios. (39)53,17. http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.html
33. Sanz, R., López, E. y Gonzales, A. (2021) Proposal for a pedagogical leadership model for principals of charter primary schools. Application of confirmatory factor analysis. Estudios sobre educación.40(1) 173-193. DOI: 10.15581/004.40.173-193
34. Silva, C. (2019) The development of critical thinking in the curricular proposal of art education in Chile. Estudios Pedagógicos, 45(3), 79-92. DOI:10.4067/S0718-07052019000300079. https://www.researchgate.net/publication/343451967_The_development_of_critical_thinking_in_the_curricular_proposal_of_art_education_in_Chile
35. Slater, C.L., García, J.M. y Mentz, K. (2018). Frameworks for principal preparation and leadership development: Contributions of the International Study of Principal Preparation (ISPP). Management in Education, 32(3), 126-134.
36. Valencia, G. y Puente, S. (2018). Representaciones sobre el desarrollo del pensamiento crítico en maestros en formación. Revista Brasileira de Educação (23) 1-25. doi: http://dx.doi. org/10.1590/S1413-24782018230086
37. Villa, A. (2015). Importancia e impacto del liderazgo educativo. Liderazgo Pedagógico, 6.
38. Webber, G., & Miller, D. (2016). Progressive pedagogies and teacher education: A review of the literature. McGill journal of education, 51(3), 1061-1080

Published

2021-08-22

How to Cite

(2021). Pedagogical leadership and its impact on the development of critical thinking: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1309–1320. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5416

Issue

Section

Artículos