Efficacy of the traveling notebook in encouraging reading in five-year-old children

Array

Authors

Keywords:

traveler's notebook, pedagogical strategy, teaching didactics

Abstract

This research responded to the problem of the effectiveness of the traveler's notebook in reading animation in 5-year-olds of the Bilingual Initial Educational Institutions of Yarinacocha 2021, in dimensions: Playful activities, book world, simulated situations, visual imagination, family coexistence. Effectiveness of the traveler's notebook as a didactic strategy in animation to reading in 5-year-olds of the Educational Institutions of Yarinacocha 2021. It was obtained as a result, that traveler's notebook as a strategy contributes effectively in animation to reading in children 5 years of the initial educational institutions of Yarinacocha in 2021, with an improvement of 66.4% in the postest, with an average difference of 46,136 and 0.05 level of significance.

References

1. Carrasco, S. (2006). Metodología de la investigación científica. Editorial San Marcos.
2. Cebrián, C. y Martín, M.A. (2012). Propuesta metodológica de estrategias de animación a la lectura en el Segundo Ciclo de Educación Infantil. (Trabajo de Fin de Grado). Universidad de Valladolid.
3. Doman, G. (2004). Como multiplicar la inteligencia de su bebé. EDAF.
4. Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI.
5. Flores, M. (2010). Aplicación de estrategias innovadoras en base a las inteligencias múltiples para promover aprendizajes significativos. Tacna Ediciones.
6. Fonseca (2017). Libro viajero para el desarrollo socio–afectivo en niñas y niños de 5 a 6 años. Ediciones Universidad Central del Ecuador.
7. Fons, M. (2000). Aprender a leer y escribir. En: Didáctica de la lengua en Educación Infantil. Editorial Síntesis.
8. Garrido, F. (1999). El buen lector se hace, no nace. Ariel
9. Gutiérrez del Valle, D. (1996). Hábitos lectores y animación a la lectura. Editorial de la Universidad de Castilla La Mancha.
10. Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Interamericana Editores.
11. Jurado, F. (2008). La formación de lectores críticos desde el aula. Revista Iberoamericana de Educación, (46), 89-105.
12. Mata, J. (2009). Animación a la lectura. Hacer de la lectura una práctica feliz, trascendente y deseable. Ed. Graó.
13. Piaget, J. (1983). Psicología de la Inteligencia. Barcelona. Editorial Crítica.
14. Piaget, J. y Inhelder, B. (1972). Memoria e Inteligencia. El Ateneo.
15. Ramos, T., Taipe, M. y Valdivia, K. (2017). El plan lector y su influencia en la comprensión lectora en los estudiantes. CHOSICA.
16. Roque, L. (2013). Animación temprana a la lectura: un proyecto para estimular el gusto por leer en educación infantil. Publicaciones Universidad de Cantabria.
17. Sarto, M. (1985). La animación a la lectura. Para hacer al niño lector. Ed. S.M.

Published

2021-08-22

How to Cite

, , & . (2021). Efficacy of the traveling notebook in encouraging reading in five-year-old children: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1293–1308. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5415

Issue

Section

Artículos