Diagnosis and tabulation: methodological scientific resource in the direction of learning in students of Chemistry Education
Array
Keywords:
Diagnosis; skills; learning; chemistryAbstract
The article refers to the result of the diagnosis applied to the first year of the degree in Chemistry Education at the University of Holguín, product of the educational project "study of the initial preparation of the students of the degree course in Chemistry, Physics and agricultural engineering". It specifies the necessary curricular relationship between knowledge and skills as well as its methodological importance in the direction of learning. It refers, in turn, the internal structure of the ability as an indicator element in the diagnosis process, to assess the level of development reached by the student. Pedagogical tests with mathematical and statistical calculations were used as methods among the empirical ones, as well as induction-deduction and analysis-synthesis as theoretical.
References
2. Álvarez de Zayas, C. (1992): La Escuela en la Vida. La Habana: Editorial Félix Várela.
3. Arriaga, H. M. (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Revista Atenas, 3(31), 63-74.
4. Buisán, C. y Marín, M. (2001). Cómo realizar un Diagnóstico Pedagógico. México: Alfa Omega. Recuperado de http://despace.casagrande.edu.ec
5. Fuentes, H. et al. (1997): Fundamentos didácticos para un proceso de enseñanza aprendizaje participativo. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
6. García, N. (2001). El diagnóstico en las actuales titulaciones de las Facultades de Educación. Revista de Investigación Educativa, 19(2), 415-431.
7. Lazo, L. (2012) Revista Electrónica. Diálogos Educativos, 12(23), 1-24. Recuperado de http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n23/lazo
8. Marí, R. (2001). Diagnóstico Pedagógico. Un modelo para la intervención. Psicopedagógica. Barcelona: Edit. Ariel.
9. Moreno, G., Pérez, N., Mancebo, O y Ricardo, A. (2019). Diagnóstico del estado inicial de las estrategias de aprendizaje en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Química, en Física e Ingeniería Agrónoma. Revista Dilemas Contemporáneos, VII(I), 1- 22.
10. Romero, P.J. y Lavigne, C. R. (2004). Dificultades en el Aprendizaje: Unificación de Criterios Diagnósticos II. Procedimientos de Evaluación y Diagnósticos. Andalucía: Junta de Andalucía Consejería de Educación.
11. Silvestre, M. y J. Zilberstein. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.