Importance of critical-reflective reading to promote critical thinking in basic education students

Array

Authors

Keywords:

critical thinking, critical reading, reflective reading, basic education.

Abstract

The present study aims to analyze at a theoretical level the potentialities of critical-reflective reading in the development of critical thinking, with the purpose of reflecting on the relevance of this process with students of basic education. The documentary review was the main method used, interrelated with the synthesis analysis method and the inductive-deductive method, which allowed to systematize scientific evidence according to the objective of the study. The results indicate that critical thinking and critical-reflective reading have a strong positive relationship, however, this does not happen "per se" but rather needs to be planned and intended by teachers who should consider reading strategies that transcend literal levels. and inferential, towards a critical-reflective reading level.

References

1. Arias, G. E. (2018). La lectura crítica como estrategia para el desarrollo del pensamiento lógico. DIALNET, 7(1), 86-94. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/479629
2. Asraf, R. M., Muhamad, A. J. y Supian, N. (2017). Developing critical thinking through critical reading in the literature classroom. Advanced Science Letters, 23(5), 5004-5006. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/265218298_Developing_Critical_Thinking_through_Literature_Reading
3. Ayola, M. Y. y Moscote, E. M. (2018). Pensamiento crítico, Estrategias para estimularlo e incidencia en la práctica pedagógica en el programa de licenciatura en educación infantil de la universidad de la Guajira. Revista boletín REDIPE, 7(10), 147-165. Recuperado de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/595/566
4. Bao, X. (2019). Critical thinking and critical reading: A sound pedagogical paring International. Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning. 29(1-2), 129-147.
5. Bezanilla, M. J., Poblete, R., Fernández, D., Arranz, S. y Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos, 44(1), 89-113. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v44n1/0718-0705-estped-44-01-00089.pdf
6. Blanco, A., España, E. y Franco, A. J. (2017). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento crítico en el aula de ciencias. Revista de Educación Científica, 1(1), 107-115. Doi: https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2004
7. Caballero, K. D. (2018). Teatro del oprimido: Estrategia didáctica para fomentar el interés por la lectura crítica. Revista Educacion y Ciencia, (23), 383–398. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10305
8. Castillo, F. y Pérez, N. C. (2016). Reflexiones sobre lectura crítica como una necesidad más allá del ambiente escolar. Educación y Ciencia, (20), 169–188. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/8914
9. Cobos, H., Pérez, P., Sánchez, S., Samano, A., Elizondo, R. A. y Ochoa, C. E. (2017). Alumnos tutores y el aprendizaje de la lectura crítica en internado de pregrado. Revista de Investigación en educación Médica, 7(26), 82-91. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2017.05.006
10. Cubides, C. P., Rojas, M. y Cárdenas, R. N. (2017). Lectura Crítica. Definiciones, experiencias y posibilidades. Saber, Ciencia y Libertad, 12(2), 184-197. Recuperado de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/1586
11. Deroncele Acosta, A., Nagamine Miyashiro, M., y Medina Coronado, D. (2020a). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones, 7(Número Especial), 68-87.
12. Deroncele, A., Medina, P., y Gross, R. (2020b). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417
13. Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Revista Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
14. Díaz, C., Ossa, C., Palma, M. R., Lagos, N. y Boudon, J. I. (2019). El concepto de pensamiento crítico según estudiantes chilenos de pedagogía. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 26(1), 275-296. Recuperado de https://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262019000200275
15. Díaz, J. P., Bar, A. R. y Ortiz, M. C. (2015). La lectura crítica y su relación con la formación disciplinar de estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, 176(4), 139-158. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v44n176/v44n176a7.pdf
16. Din, M. (2020). Evaluating university students’ critical thinking ability as reflected in their critical reading skill: A study at bachelor level in Pakistan. Thinking Skills and Creativity, 35,100627
17. Falk-Ross, F. C. (2012). Media options: A comparison of preservice teachers' use of video, audio, and print journaling for reflective reading response. Reflective Practice, 13(1), 27-37
18. Lluch, G. y Sánchez, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación. Revista Española de Documentación Científica, 40(4), 1-14. Doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2017.4.1450
19. Ministerio de Educación del Perú (2016). Currículo Nacional de educación Básica. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/curriculo/
20. Ministerio de Educación del Perú. (2006). Guía para el desarrollo del pensamiento crítico. Lima: MINEDU.
21. Montero, A. (2016). Cómo desarrollar el pensamiento crítico? Consejos para saber por dónde empezar. Aika Education, 15, 24-36. Recuperado de http://www.aikaeducacion.com/consejos/8-consejos-desarrollar-pensamiento-critico/
22. Moreno, W. E. y Velázquez, M. E. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. Doi: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
23. Neva, B. y Najar, O. (2019). Comprensión de la lectura crítica con el edublog Leanet. Revista Vínculos: Ciencia, Tecnología y Sociedad, 16(2), 1-24. Doi: https://doi.org/10.14483/2322939X.15750
24. Palacios, M. L., y Deroncele, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Revista Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318
25. Prayogi, S., Yuanita, L. y Wasis (2018). Critical Inquiry Based Learning: A Model of Learning to Promote Critical Thinking Among Prospective Teachers of Physic. Turkish Science Education, 15(1), 43-56. Doi: 10.12973/tused.10220
26. Ramírez, J. C. (2014). Desarrollo del pensamiento crítico. DIDAC, 64, 2-18. http://revistas.ibero.mx/didac/uploads/volumenes/18/pdf/Didac_64.pdf
27. Salamanca, A. B. (2018). El pensamiento crítico: por qué, para qué y requisitos para desarrollarlo. Nure Inv. 15(94), 1-3. Recuperado de https://www.nureinvestigacion.es//OJS/index.php/nure/article/view/1541
28. Wikanengsih, San Fauziya, D. y San Rizqiya, R. (2020). The correlation between students’ critical reading ability and their mathematical critical thinking. Journal of Physics: Conference Series, 1657(1). 012041. Doi:10.1088/1742-6596/1657/1/012041
29. Zárate-Pérez, A. (2019). Habilidades de lectura crítica en los libros de texto de educación secundaria. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 52(99), 181-206. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342019000100181
30. Zelaieta, E., Camino, I., Zulaika Isasti, L. M. y Echeazarra, I. (2018). Juego de rol para el desarrollo del pensamiento crítico en la formación inicial del profesorado. Revista Complutense de Educación, 30(3), 729-745. Doi: https://doi.org/10.5209/rced.58884

Published

2021-02-21

How to Cite

(2021). Importance of critical-reflective reading to promote critical thinking in basic education students: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 326–334. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5341

Issue

Section

Artículos