Teaching tasks to favor the research training in the Accounting and Finance major

Array

Authors

Keywords:

Research training, investigative work, teaching task

Abstract

The research proposes to favor the research training of students through the conception of teaching tasks based on the investigative work component. For this, the content of the Investigación de Operaciones subjects, which is taught in the third year of the Accounting and Finance major at the Frank País Municipal University Center, was used, with the aim of responding to the insufficiencies detected in this sense and affecting the process of searching and using knowledge. In it some of the tasks conceived to achieve the proposed objective are exemplified, so that they encourage students to carry out research work.

References

1. Andrews Puentes, M. y Echizarraga Batista, R. (2018). Algunas consideraciones acerca de la formación laboral investigativa en la carrera de lenguas extranjeras. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado dehttps://www.eumed.net/rev/atlante/2018/05/formacion-lenguas-extranjeras.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1805formacion-lenguas-extranjeras
2. Castaño Rios, C. E. (2019). La investigación formativa en programas de contaduría: el caso de la Universidad de Antioquia. Revista Visión Contable, 20, 136-154. DOI: 10.24142/ rvc.n20a5
3. Del Sol Martínez, J. L., Arteaga Valdés, E., y León Capote, M. Á. (2017). La formación laboral investigativa en la carrera Licenciatura en Educación Matemática. Revista Conrado, 13(59), 27-38. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
4. Fajardo Abuanza, Y. P. (2016). Caracterización de la formación investigativa en el campo contable en los programas de contaduría pública en instituciones de educación superior, ubicadas en el área metropolitana de Bucaramanga. (Trabajo de grado). Universidad Cooperativa de Colombia.
5. Fernández, O. y Fundora, C. (2015). La formación laboral–investigativa como disciplina principal integradora en la formación inicial del maestro primario. [Cd-Rom].
6. Hernández Sampier, R. (2004). Metodología de la investigación. La Habana: Ed. Félix Varela.
7. Herrera, J. L. (2006). La formación de los profesionales universitarios en las empresas en el contexto cubano. Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(4). Recuperado de http://revista.iered.org
8. Lorenzo Cabezas, Y., Díaz Domínguez, T. y Gil Guerra, A. (2017). El proceso de formación de habilidades investigativo-laborales en los estudiantes de la carrera de Contabilidad y Finanzas Revista Cubana Educación Superior, (2), 157-168
9. López Calvajar, G. A., Castro Perdomo, N., y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9(1), 120-128. Recuperado de http://rus.ucf. edu.cu/
10. Mejías Salazar, R., Loret de Mola López, E. y Cardona Fuentes, J. (20018). Modelo pedagógico de dimensión ambiental en la formación laboral investigativa de los profesionales en la universidad. Humanidades Médicas, 18(2), 210-227.
11. Ministerio de Educación Superior. (2018). Plan de estudio E de la carrera Contabilidad y Finanzas. La Habana: Mes.
12. Mustelier Gainza, I. B., Avila Figueredo, R. y Cutiño Viñals, H. (2019). Dimensiones para la preparación de docentes en función de la formación laboral investigativa de los contadores. INDES: Revista de Innovación Social y Desarrollo, 4(2).
13. Ramírez Zalduendo, M. T. (2005). Las tareas docentes. Su papel en la universalización. Recuperado de http://web.monografia.com
14. Ruiz-Ducase, D. (2016). La formación laboral investigativa (FLI) en el desarrollo de competencias profesionales en la carrera Educación Laboral Informática (ELI). Revista Maestro y Sociedad, 13(4). Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu
15. Segovia Palma, P., Pinos Robalino, P., y Murillo Sevillano, I. (2017). Tareas docentes sobre contenidos de Anatomía del Aparato Estomatognático de la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad, 9(1), 74-80. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
16. Torres Lobato, B. E. (2018) La contribución de los docentes en la formación investigativa de los estudiantes del programa de contaduría pública en la Universidad Cooperativa de Colombia Sede Santa Marta. (Trabajo de Grado). Universidad Cooperativa de Colombia.

Published

2021-02-21

How to Cite

, , , & . (2021). Teaching tasks to favor the research training in the Accounting and Finance major: Array. Maestro Y Sociedad, 18(1), 314–325. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5340

Issue

Section

Artículos