University Management of Knowledge and Innovation for the Articulation of the University Center, Government and Agriculture
Array
Keywords:
university management of knowledge; innovation; business-government-agriculture linkage; sustainable agricultural developmentAbstract
In this work, the results obtained in a diagnostic study carried out in the Mella municipality are analyzed in order to determine the current state of university knowledge management in order to promote the articulation between the Municipal University Center, the Government and Agriculture, to design instruments based on the University management of knowledge and innovation that enable articulation between these social actors to contribute to sustainable agricultural development in the territory. In the research, quantitative and qualitative methods were used to determine the main difficulties that appear when executing this process. The results indicate that there are shortcomings that are based on a limited relationship between these social actors.
References
2. Carvajal, B. (2014). Gestión del conocimiento sustentable universitario: Visión aproximada de experiencias latinoamericanas. Hallazgos, 11(22) 159-181. Recuperado de https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1351
3. Castillo, N., Santana, J. V. y González, M. R. (2017). Impacto social de la gestión del conocimiento en el desarrollo municipal. trilogía Ciencia Tecnología Sociedad. 9(16). Recuperado de https://www.google.com/url
4. Gorina, A. y Alonso, I. (2012). Un sistema de procedimientos metodológicos para perfeccionar el procesamiento de la información en las investigaciones sociales. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3 (6), 91-108). Recuperado de http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/article/view/171.
5. Martínez, L.G. (2017). Medición y gestión del capital intelectual en las instituciones de educacion superior (ies) de las fuerzas militares de colombia. (Tesis doctoral). Universidad autónoma de Madrid. España. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=147066
6. Mendoza, H. F. y Mendoza, K.M. (2018).Gestión del conocimiento como herramienta para generar valor a los procesos administrativos en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Mababí, extensión Chone. Universidad y Sociedad, 10(1) 263-268. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus.
7. Montoya, L. A., Arenas, D. y Lorenzo, S.D. (2018). Gestión social del conocimiento y análisis prospectivo de su incidencia en la universidad contemporánea. MEDISAN .22(4).
8. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/medisan/mds-2018/mds184o.pdf
9. Naranjo, S., González, D. L. y Rodríguez, J. (2016). El reto de la gestión del conocimiento en las instituciones de educación superior Colombianas. Revista Folios, núm. 44, pp. 151-164.Universidad Pedagógica Nacional Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345945922010.
10. Núñez, J., Alcázar, A.y Proenza, T. (2017).Una década de la Red Universitaria de Gestión del Conocimiento y la Innovación para el Desarrollo Local en Cuba.Rev retos. 11(2). Camagüey. Cuba. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rdir/v11n2/rdir15217.pdf
11. Rodríguez, M. A. y Rojas, L.R. (2014). Vinculación universidad empresa estado, algunas experiencias en América y otros países de Europa y Asía. Revista Científica Electrónica de Ciencias Gerenciales 10(24). Venezuela. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/782/78232555006.pdf
12. Ruso, F., Planas, Y. y Zambrano J. (2018).La gestión del conocimiento y los criterios evaluativos externos de los procesos sustantivos universitarios. Una mirada desde la auditoría interna. Cofín Habana. 12 (1). 2-56. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2073
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.