Identification of the academic and biopsychological factors in students of the Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí

Array

Authors

  • María Piedad Ormaza-Murillo Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López http://orcid.org/0000-0001-5642-6754
  • José Luis García-Vera Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López
  • María Victoria Montes de Oca-Zambrano Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López
  • Andrea Victoria Zambrano-Andrade Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López

Keywords:

Retention, attrition, degree, bipsychological

Abstract

The objective of this research was to determine the academic and bipsychological profile of the students who enter the undergraduate courses of the Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López, April – 2018 / March-2019. The methodology used was the field and documentary research and through the instruments of the interview and survey the collection, tabulation and analysis of the information were facilitated; The survey was applied to a total of 821 students and the interview to the eight career directors: Agroindustry, Veterinary Medicine, Environmental Engineering, Agricultural Engineering, Tourism, Computing, Business Administration and Public Administration. The statistical software SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) in its version 25 was used to process the quantitative data.

References

1. Apodaca, G., et al. (2017). Modelos Educativos: Un reto para la educación en salud. El Fuerte, MX. Revista Ra Ximhai, 13(2), 77-86. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/461/46154510006.pdf

2. Araya, C. (2015). Perfil del egresado de la carrera de Fonoaudiología de una universidad en la región Metropolitana: estudio descriptivo de las percepciones de estudiantes y académicos. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/142155/TE SIS%20CASANDRA%20ARAYA%20SALFATE%20merged.pdf?sequence=1

3. Barrantes, K. et al. (2015). Bienestar psicológico y bienestar subjetivo en estudiantes universitarios costarricenses. Distrito Federal, MX. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17(1), 101-123. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/802/80242935006.pdf

4. Chong, E. 2017. Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Distrito Federal, MX. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. XLVII(1). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/270/27050422005.pdf

5. Constitución Política del Ecuador. (2008). Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/wpcontent/uploads/2016/02/CONSTITUCI%C3%93N-DE-LA-REP%C3%9ABLICA-DEL-ECUADOR.pdf

6. Ecuavisa. (2017). Cupos de universidades públicas no abastece la demanda de estudiantes. Recuperado de https://www.ecuavisa.com/articulo/noticias/actualidad/341871-cupos-universidades-publicas-no-abastece-demanda-estudiantes

7. Escarabajal, M., et al. (2004). Precisiones conceptuales en torno a Psicobiología y Neurociencia: afinidades y divergencias. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1232854

8. ESPAM MFL. (2016). Modelo Educativo. Recuperado de http://espam.edu.ec/recursos/sitio /espam/ModeloEducativo2016.pdf

9. García, L. (2015). Psicobiología y educación. Revista Complutense de Educación, 13(1), 211-227. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0202120211A/16676+&cd=1&hl=es-419&ct=clnk &gl=ec

10. Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2019). El censo informa: Educación. Recuperado de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Presentaciones/capitulo_educacion_censo_ poblacion_vivienda.pdf

11. Lamas, H. (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones, 3(1), 313-386. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5475216.pdf+&cd=1&hl=es-419&ct=clnk&gl=ec

12. LOES. (2016). Artículos 4,81. Recuperado de https://procuraduria.utpl.edu.ec/sitios/documentos/NormativasPublicas/Ley%20Orgánica%20de%20Educación%20Superior%20Codificada.pdf

13. López, G. (2018). Calidad de vida y su relación con el rendimiento académico según características sociodemográficas en estudiantes de primer a noveno semestre de la facultad de odontología de la Universidad Central del Ecuador período 2017-2017. Recuperado de http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/14686/1/T-UCE-0015-890-2018.pdf

14. Oromar TV. (2017). Manabí: 40 mil estudiantes se forman en cinco universidades que ofertan 100 carreras. Recuperado de http://oromartv.com/manabi-40-mil-estudiantes-se-forman-en-cinco-universidades/

15. Plan de Desarrollo Toda una Vida. 2017-2021. (2017). Recuperado de http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/ uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

16. Universidad Nacional de Educación a Distancia. (2018). Fundamentos de psicobiología. Recuperado de https://portal.uned.es/portal/page_pageid=93,53691661&_dad=portal&_ schema=PORTAL&idAsignatura=62011014&idTitulacion=6201

17. Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. (2016). Perfil profesional. Recuperado de http://web.upnfm.edu.hn/tecnicasps/index.php/ct-menu-item-10

18. Zambrano, C. (2015). Los jóvenes que migran para conseguir un título. Recuperado de https://www.eltele grafo.com.ec/noticias/guayaquil/1/los-jovenes-que-migran-para-conseguir-un-titulo

Published

2020-06-08

How to Cite

, , , & . (2020). Identification of the academic and biopsychological factors in students of the Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí: Array. Maestro Y Sociedad, 183–198. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5188

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)