The family in the axiological training of adolescents in Basic Secondary Education
Keywords:
values, adolescents, family, axiological trainingAbstract
The formation of values is a part of the socialization process that takes place in any society in the different educational scenarios: family, school, political system, mass media, the community and others, with the aim of developing the type of personality that reproduces said social system; but in this set of influences the school plays a leading and integrating role in the direction of the global process, hence the importance of deepening in the level of effectiveness with which it fulfills its educational function, revealing the main contradictions and the different alternatives of improvement that They exist in this important educational element. Different scientific methods were used such as synthesis analysis, induction deduction, structural systemic, observation and techniques such as the survey, the interview, among others.
References
2. Baxter, P. E. (2003). ¿Cuándo y cómo educar en valores? La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
3. Castro A., P. L. (2005). Familia y escuela. El trabajo con la familia en el sistema educativo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
4. Clavel H., I; Romero P., E. V.; Shum H., Y. (2016). Los valores identitarios en la formación inicial del profesor de Biología. Revista Maestro y Sociedad. 13(1), 88-100. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1026
5. Fabelo J. R. (1989). Práctica, conocimiento y valoración. La Habana: Edit. Ciencias Sociales.
6. Fuentes, H. et al. (2011). La formación en la educación superior desde lo holístico complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
7. Gamarra C., I. A.; Reyes P., J. J.; Tinajero J., C. F.; Salazar A., J. P.; Orbea J., E. M.; López B., R. J. (2016). La formación ética y axiológica en el futuro profesional de ingenería en contabilidqad y auditoría, una mirada hacia la universidad. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 7(1), 157-166. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6568043
8. Mined. (2003). Proyecto de escuela Secundaria Básica. La Habana: Mined.
9. Pardo G., M. E.; Izquierdo L., J. M.; Silvia C., J. (2017). La formación axiológica de los estudiantes universitarios para el empleo de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. (3), 1-21. Recuperado de http://files.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200003503-d4e36d5dc5/17-5pdf
10. Ruedas M., M. J. (2016). Aportes axiológicos de experiencias didácticas complejizantes en la formación de docentes. Revista Educación y Humanismo. 18(30). DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1312
11. Santana S., A. L.; Tamayo R., I.; Ferras F., M. (2017). La educación en el patriotismo, núcleo de la identidad cultural en estudiantes de secundaria básica, desde la educación cívica. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 8(2), 265-282. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6632907
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.