The Infantile Literature for the teaching of school with special educational necessitie

Authors

  • Martha María Guerra-Santiuste Universidad de Oriente
  • Yamilé Coello-Sánchez Universidad de Oriente
  • Martha Ivis Maturell-Caballero Universidad de Oriente

Keywords:

communication, educational, special, necessities, literature

Abstract

The work is conceived as supporting material for teaching and he has as objective to contribute to the preparation of the professional future of the Special Education, when offering methodological considerations about the infantile literature for the teaching of the scholars about the importance of the infantile literature for teaching the students with special educational necessities. To offer examples and suggestions to work with the narration and the dramatization of the elocution forms, highlighting the role of the creative activity of the children and of the teacher. The prioritized attention that the oral communication requires and the production of meanings with the objective of contributing to the quality of the communicative competence of the graduate in function of the professional acting.

References

1. Abascal R., A. (1987). Literatura Infantil. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Aguirre, M. (2002). Acerca de la Literatura Infantil: Verdad y fantasía en la literatura para niños. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

3. Alfaro C., G. (2016). Aventuras en la Sierra del Rosario. Excursionistas, exploradores, detectives. La Habana. Editorial Capitán San Luis.

4. Bell R., R. (1997). Educación Especial: Razones, visión actual y desafíos. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

5. Burgos M., M. (2016). El tratamiento a las funciones de la Literatura Infantil, a través de las cartas de José Martí a María Mantilla. En Compendio de artículos. Carpeta metodológica. Facultad de Educación Infantil, Santiago de Cuba.

6. Cárdenas, N. (2016). La muchacha de la boina gris. La Habana, Editorial Gente nueva.

7. Cobas O., C. L. (2007). La preparación logopédica del docente. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

8. Guerra, Ch. (2017). Mientras llegan los gatos salvajes. La Habana: Edición Extramuros.

9. Fragoso A., J. E.; et al. (2013). Didáctica de la Lengua Española I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

10. González, M. R. (2015). Las sombras de la buena pipa. La Habana: Edición Reina del mar.

11. Chávez, J. (1990). Ideario Pedagógico de José Martí. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

12. Garcés G., J. L. (2016), Mañana seré árbol. Nueva Gerona: Ediciones El Abra.

13. Martí, J. (2006). La Edad de Oro. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

14. MES. (2016). Programa de Disciplina Estudios Lingüísticos y Literarios. La Habana: Mes.

15. Rodríguez C., M. L. (2016). La literatura infantil. Una variante para el tratamiento de la lengua materna a partir de los métodos y procedimientos didácticos: narración, recitación. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

16. Pérez N. B.; et al. (2013). Estudios Literarios. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

17. Pérez N., E. (2008). Libro de consulta para narradores orales. La Habana: Ediciones Adagio.

Published

2019-06-13

How to Cite

, , & . (2019). The Infantile Literature for the teaching of school with special educational necessitie. Maestro Y Sociedad, 16(2), 377–391. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4924

Issue

Section

Artículos