Attention to diversity: a psychopedagogical alternative to promote learning

Authors

  • Avelino José António Ministerio de Educación Superior, Luanda
  • Vilma García-Díaz Universidad de Oriente

Keywords:

attention to diversity, psychopedagogical alternative, developer learning, primary school children

Abstract

This research aims to assess the behavior of attention to diversity in the teaching-learning process of primary school children, in the Seminary "Simon Bolivar Palacios, belonging to the municipality of Santiago de Cuba. A diagnostic study of the aforementioned process was carried out, and a set of instruments was applied, among which is: the observation of classes, the analysis of documents, the interview and the survey of teachers and directors of said school. In the study carried out it was found that there are insufficiencies in the teaching-learning process of primary school children, as well as insufficient pedagogical resources on the part of teachers to attend to school diversity. It also verifies the need to elaborate a psychopedagogical alternative whose diversified approach allows to promote the developer learning in the sixth grade students of the Simón Bolívar Palacios Seminary to mitigate the insufficiencies detected.

References

1. Colectivo de autores. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana: Centro de Estudio Superior. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.

2. Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre educación para el siglo XXI. México: Ediciones UNESCO.

3. Fórum Regional para el Desarrollo de las Universidades (FORDUS). (2012). Recuperado de https://pt.globalvoices.org

4. González S., A. M.; Reinoso, C. (2002). Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

5. González, G. A. (2002). El aprendizaje significativo y el quehacer de educar. Un enfoque humanista. Recuperado de http://www.sepys.gob.mx/letras/apred.html

6. Labarrere R., G. (2001). Principios de la enseñanza. En Colectivo de autores. (2001). Selección de temas psicopedagógicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, pp. 7-28.

7. Labrada, C. (2001). Atención a la diversidad. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

8. Martínez I., R. (2010). Estrategia didáctica para el establecimiento de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la escuela multigrado. (Tesis de doctorado). UCP Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.

9. Rico M., P. et al. (2001). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

10. Rico M., P. et al. (2004). Proceso de enseñanza–aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

11. Rico M., P. et al. (2008). El modelo de escuela primaria cubana. Una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

12. Tesaca B., J. (2016). Metodología para la atención a la diversidad étnica multi-intercultural en el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés en academias de idiomas ecuatorianas. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

13. Venet M., R. (2004). La atención a la diversidad desde la perspectiva de la competencia profesional del maestro primario. Santiago de Cuba: UCP Frank País García.

14. Venet M., R. (2012). La formación del profesional de la educación en atención a la diversidad. Una propuesta teórico metodológica. Revista IPLAC. (2).

15. Vygotski, L. S. (1989). Obras Completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-03-11

How to Cite

, & . (2019). Attention to diversity: a psychopedagogical alternative to promote learning. Maestro Y Sociedad, 16(1), 143–155. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4851

Issue

Section

Artículos