Innovative technological teaching resources in the development of the ability to listen in the English language

Autores/as

  • Anthony Abrajan Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Luisa Arteaga Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Palabras clave:

skill, dexterity, podcast, English

Resumen

This article will discuss innovative technological teaching resources in the development of listening skills in the English language; its objective is to establish innovative technological didactic resources in developing the ability to listen in the English language in the eighth-year students of the Amazonas Educational Unit. The methodology is based on empirical and scientific practices. We have identified a problem among students and will use theories from the field of science to explore the impact of technological resources on the development of English language skills. Various techniques and
instruments were utilized, such as interviews for data collection, observation sheets for visual representation of class processes, and diagnostic assessments, which presented the students' starting point. The results indicated that the
teacher must be aware of using innovative technological teaching resources to listen. The obstacles found were the lack of access, the absence of training, and the reluctance to change on the part of the teachers, which have been identified as contributing factors.

Citas

Acerca de LyricsTraining. (n.d.). https://es.lyricstraining.com/about

Castro, P. A. (2004). El papel de la producción oral (output) en el proceso de aprendizaje de una lengua extranjera (LE): el estudio de sus funciones. Porta Linguarum. https://doi.org/10.30827/digibug.28349

Costales, S. N. C. (2022). Edpuzzle una herramienta tecnológica interactiva y cooperativa para mejorar las habilidades auditivas de los estudiantes de inglés como Lengua Extranjera. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8354938

Elizabeth, M. R. D. (2021). Aplicación de “Lyrics Training” en el desarrollo de la destreza auditiva para el mejoramiento del idioma Inglés. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/2328

Evelyn, M. T. (2017). The use of the didactic resources to improve the listening skill. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/42708

FAREM. (n.d.). Recursos didácticos para promover la escucha activa en niños y niñas de lll nivel del preescolar Sotero Rodríguez - Repositorio Institucional UNAN-Managua. http://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/9489

Fitria, T. N. (2021). Investigating the Emergence of Digital Platforms for Listening Learning Proficiency. Al-Lisan: Jurnal Bahasa, 6(2), 209–224. https://doi.org/10.30603/al.v7i2.2217

Gökçe, D. (2022, December 30). A REVIEW ON DEVELOPING ENGLISH LISTENING SKILLS THROUGH MULTIMEDIA AND VIDEO TOOLS. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eltrj/issue/74667/1180523

Josefa, V. C. (2012). Recursos didácticos para fortalecer la enseñanza-aprendizaje de la economía. Aplicación a la Unidad de Trabajo “Participación de los trabajadores en la empresa.” Universidad De Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/1391

Magdalena, G. P. B. (2017, January 1). Recursos didácticos tecnológicos en el desarrollo auditivo del idioma extranjero Inglés en estudiantes de cuarto año de educación básica inferior, de la unidad educativa La Inmaculada, Quito, D.M., período 2014-2015. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/9084

Manuel, C. V. J. (1995). Un Marco Teórico Alternativo a las Hipótesis de Krashen. E_BUAH. Biblioteca Digital Universidad De Alcalá. http://hdl.handle.net/10017/905

Manuel, M. S. J. (2015, June 1). Estrategias didácticas para el desarrollo del Listening en el aprendizaje de inglés en los alumnos de Décimo Año C de Educación Básica General del Colegio Nacional Juan de Salinas en el período 2014-2015. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/12294

María, Á. B. R. (2019). Eficacia de los Videos Educativos Mare en el Desarrollo de las Habilidades Listening y Speaking del Idioma Inglés en Estudiantes de Cuatro Años de la I.E.P Cristo Rey de Tacna, 2018. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/1118

Paola, Z. Á. D. (2016, September 1). AUDIOVISUAL MEDIA FOR THE DEVELOPMENT OF THE LISTENING SKILL

IN THE ENGLISH LANGUAGE, IN THE STUDENTS OF THE EIGHTH GRADE “C” AT “TRES DE JULIO” HIGH SCHOOL, IN EL CARMEN-MANABÍ, PERIOD 2016-2017. https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/858

Patricio, C. L. I. (2018). Estrategias didácticas innovadoras en el aprendizaje del idioma inglés. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/14499

R, S. R. P. (2015). ENSEÑANZA DE LAS HABILIDADES LINGÜÍSTICAS EN EL SEGUNDO IDIOMA : UN ESTUDIO A PARTIR DE LOS RELATOS DE LOS ACTORES PARTICIPANTES DE LA CLASE DE INGLÉS COMUNICACIONAL DE UNA INSTITUCIÓN DE EDUCACIÓN SUPERIOR. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/1154

Salazar, J. (2018). ARTICULACIÓN DE RECURSOS DIDÁCTICOS Y TECNOLÓGICOS PARA DINAMIZAR EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DEL IDIOMA INGLÉS EN LA ESCUELA TÉCNICA DE LA FUERZA AÉREA ECUATORIANA, LATACUNGA. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/918

Tatiana, G. V. R. (2021, October 22). Didactic tools focused on the development of listening skill in 10th basic year students of San Antonio de Padua high school, school year 2021-2022. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/6340

VISTA DE EL APRENDIZAJE DEL IDIOMA INGLÉS COMO LENGUA EXTRANJERA. (N.D.). https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/227/224

Publicado

2023-12-24

Cómo citar

Abrajan, A., & Arteaga, L. (2023). Innovative technological teaching resources in the development of the ability to listen in the English language. Maestro Y Sociedad, 160–168. Recuperado a partir de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6311

Número

Sección

Número Especial