Mecanismos didáticos no processo de aprendizagem no ensino universitário. Análise de evidências na América Latina
Palavras-chave:
ensino universitário; América Latina; estratégias de ensino; rendimento acadêmicoResumo
Introduction: In recent decades, university education in Latin America has experienced a notable transformation in its teaching methods. Various studies, such as that of López, Sierra, Zúñiga, Castillo and others; They highlighted the importance of adapting teaching strategies to the characteristics and needs of the students. The objective of this research was to analyze the evidence on the effectiveness of didactic mechanisms used in the teaching or learning process in university students, identifying their impact on academic performance. Materials and methods: The methodological journey of the documentary study consisted of a systematic review of the literature with the guidelines of the PRISMA method, focused on identifying, evaluating and synthesizing the research published from 2019 to 2024, related to didactic mechanisms in education. university in Latin America. Based on a systematic literature review (RSL) of works by Latin American authors published in the Scopus, Research Rabbit, Semantic Scholar, ProQuest and Google Scholar databases, after searching for articles in the databases, 31 investigations that met the criteria were selected. the defined selection criteria. Results: Adapting teaching strategies to the individual needs of students is essential to improve university education in Latin America, supported by the solid methodology of systematic literature review. Discussion: However, careful attention to contextual differences and effective integration of educational technologies, along with ongoing teacher training, are required to ensure effectiveness and equity in the implementation of these teaching mechanisms. Conclusions: The adequate integration of educational technologies and the continuous training of teachers are crucial aspects to improve the effectiveness of didactic mechanisms in university education.
Referências
Baque Reyez, G. R., & Portilla-Faican, G. I. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(5), 75-86. doi:10.23857/pc.v6i5.2632
Caizapanta, J. (2023). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios: una descripción integral al iniciar la formación profesional. LATAM. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, IV(1), 3884-3899. doi:10.56712/latam.v4i1.534
Casasola Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38-51.
Castillo, M., & López, F. (2020). Estrategias didácticas para la enseñanza en entornos virtuales en la educación universitaria . Dominio de Las Ciencias, 6(5), 3-10.
Charris, L. (2019). Intervención pedagógica basada en los estilos de aprendizaje. Universidad de la Sabana.
Cupare, J., & Resplandor, G. (2023). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios . PH PRO HOMINUM: Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 5(1), 126-143.
Figueroa, A., Rodríguez, G., & Cruz, Y. (2023-243). El proceso de formación profesional del docente en la carrera de Educación Primaria . Opuntia Brava, 15(2), 233-.
Galarza, W., López, M., & Herrera, S. (2023). Metodologías y técnicas didácticas aplicadas en la docencia universitaria online. Journal Scientific MQRInvestigar, 7(3), 2949-2996.
García, E., & al., e. (2024). Evaluación de prácticas didácticas en universidades latinoamericanas. Journal of Higher Education in Latin America, 41(3), 302-320.
García, J. e. (2017). Personalización del aprendizaje: una revisión sistemática de la literatura. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 73-92.
Girón, O. (2021). Estrategias didácticas virtuales acogidas por el docente universitario en tiempos de COVID-19. Revista Docencia Universitaria, 2(2), 41-51.
González, C. (2018). Diversidad de contextos educativos en América Latina: retos y oportunidades. Revista de Investigación Educativa Latinoamericana, 7(1), 23-38.
González, M., & Rodríguez, A. (2021). Innovación en la educación superior: Un análisis de las metodologías de enseñanza en América Latina. Revista Latinoamericana de Educación, 35(2), 123-145.
Gual, J. (2022). El Blog como estrategia didáctica en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Derecho Agrario . Opuntia Brava, 15(1), 17-28.
López, H. L., Alfaro, A. P., Quirino, L. G., & Ibarra, R. L. (2022). Análisis comparativo de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en la educación superior. Revista Digital de Tecnologías Informáticas y Sistemas, 6(6).
López, J., & Sánchez, M. (2023). La tecnología en el aula universitaria: Impacto en el aprendizaje estudiantil. . Revista de Innovación Educativa, 39(4), 210-229.
López, R. e. (2015). Innovación educativa en la enseñanza superior: un enfoque desde la América Latina. Revista Latinoamericana de Innovación en la Educación Superior, 3(1), 45-60.
Mamani-Cori, V., Padilla, T., Caballero, L., Cervantes, S., & Sucari, W. (2022). Estrategias y recursos didácticos empleados en la enseñanza/aprendizaje virtual en estudiantes universitarios en el contexto de la Covid-19. Revista Innova Educación, 4(1).
Martínez, A., & Pérez, B. (2021). Revisión sistemática de la literatura: una guía práctica. . Editorial Universidad del Rosario.
Martínez, L., & Hernández, R. (2022). Desafíos y oportunidades en la educación universitaria latinoamericana. Educación y Sociedad, 28(1), 88-107.
Medina Gordillo, S. Y. (2020). Estrategias didácticas y adquisición de habilidades investigativas en estudiantes universitarios. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(1).
Olmedo, L., Torrier, R., Pappalardo, B., & Mancini, V. (2022). Reflexiones sobre algunas estrategias didácticas y evaluativas en modalidad mixta para implementar en la universidad en contexto de masividad. Trayectorias Universitarias, 8(14).
Ortega, E., Casanova, I., Paredes, Í., & Canquiz, L. (2019). Estilos de aprendizaje: estrategias de enseñanza en LUZ. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(3), 710-730.
Ortiz, W., Santos, L., & Rodríguez, E. (2020). Estrategias didácticas en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje universitarios. Opuntia Brava, 12(4), 68-83.
Oseda, D., Mendivel, R., & Angoma, M. (2020). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias y pensamiento complejo en estudiantes universitarios. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 29, 235-259.
Pherez, G. A., Garzón, N. N., Conde, E. K., & Hoyos, J. (2023). Evaluación innovadora de los aprendizajes en educación media y superior en América Latina: revisión sistemática. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 14(2), 23-48.
Ramírez, L., & Gutiérrez, M. (2022). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza universitaria: una revisión de la literatura. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 19(1), 56-71.
Rivera Zamudio, J. B., & Alberca Pintado, N. E. (2020). Estrategias didácticas y comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Científica Digital de Psicología PSIQUEMAG, 9(1), 118-130.
Rodríguez, M., & Gómez, S. (2019). Desafíos de la síntesis de la literatura científica en América Latina. Revista Ciencias Biomédicas, 10(2), 98-107.
Sánchez, E., & Martínez, P. (2020). Formación docente continua: un pilar fundamental para la calidad educativa. Revista de Investigación en Educación, 15(2), 87-102.
Santana, L., Llanes, J., & Rodríguez, J. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje en la disciplina Derecho Penal y Criminología: perfeccionamiento curricular en Cuba. Opuntia Brava, 11(4), 70-82.
Sierra, R. (2019). Recursos digitales: estrategia didactica en la enseñanza de óptica y refracción. Universidad militar nueva granada.
Suárez, M., Pérez, J., & Gómez, A. (2022). Estrategia didáctica para abordar la covid-19 desde la Seguridad Nacional en la carrera de Geografía . Opuntia Brava, 14(2), 318-331.
Torres, D., & Pérez, F. (2023). Pedagogía universitaria en América Latina: Tendencias y perspectivas. Anuario de Educación Superior, 47(2), 159-178.
Townsend, R. (2000). El reto tecnológico.
Velasco, J. (2023). Aportes de la pedagogía, la didáctica y las TICS en la formación profesional de ingenieros. Boletín Redipe, 12(4), 66-78.
Vialart Vidal, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19 . Educación Médica Superior, 34(3).
Zabala Cuadrado, R. M., Mantilla Jácome, M. P., Calderón, S. H., & Velasteguí López, L. E. (2020). Estrategias didácticas innovadoras y actitud emprendedora en estudiantes universitarios de biotecnología y química. Educación Médica Superior, 34(4).
Zúñiga, M., Valenzuela, J., & Bastias, L. (2023). Los estilos de aprendizaje del estudiantado de Técnicos de nivel superior en Enfermería y la utilidad en didáctica docente. Revista Educación, 47(1). doi:10.15517/revedu.v47i1.49837
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Yunis Ivonne Zambrano Espinoza, Verdy Florentino Zambrano Cedeño

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento. Cada autor es responsable del contenido de cada uno de sus artículos. Los artículos pueden ser inéditos o estar disponibles previamente en servidores de preprints reconocidos por la revista. Sin embargo, no se permite la duplicación de la publicación o traducción de un artículo ya publicado en otra revista o como capítulo de un libro.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles. Articles may be previously unpublished or available on preprint servers recognized by the journal. However, duplication of publication or translation of an article already published in another journal or as a book chapter is not permitted.
Esta revista oferece acesso aberto imediato ao seu conteúdo, com base no princípio de que oferecer ao público acesso gratuito à pesquisa contribui para um maior intercâmbio global de conhecimento. Cada autor é responsável pelo conteúdo de cada um de seus artigos. Os artigos poderão ser inéditos ou estar previamente disponíveis em servidores de preprints reconhecidos pela revista. No entanto, não é permitida a duplicação de publicação ou tradução de artigo já publicado em outro periódico ou como capítulo de livro.






















Universidad de Oriente