Environmental training of agricultural workers: a methodological proposal for its development from chemistry

Authors

  • Yoani Larrea Borrero Universidad de Oriente, Cuba
  • Turmin Pérez Lambert Universidad de Oriente, Cuba
  • Aida Labaceno Cisnero Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Environmental formation, chemical contents, agricultural production

Abstract

Introduction: Soil degradation, pollution, and the effects of climate change are environmental problems that impact the development of agricultural production. Therefore, agricultural workers must acquire chemical knowledge in their training to help reduce these problems. Objective: To show proposal of methodological alternative to strengthen the agricultural worker's environmental formation, from the bond among the chemical contents, the agricultural sciences, and the subjects of the specialty. Materials and Methods: Theoretical methods, analysis-synthesis, induction-deduction, a systems approach, and empirical methods, including a pedagogical test, a student survey, interviews with teachers and the Natural Sciences coordinator, and a document review, were used for this research. In addition, percentage analysis, data triangulation, and statistical methods, as part of the methodology, allowed for the diagnosis of the environmental literacy level of a sample of skilled labor students specializing in agriculture from the "Agustín Cebreco Sánchez" Joint Center, located in The Copper. Discussion: The analysis of the results of the initial diagnosis and the partial implementation of the proposal from the Fundamentals of Agricultural Production course demonstrate the acceptance and need for its implementation to strengthen the environmental training of agricultural workers. Conclusions: The partial application of the methodological proposal favors the preparation of teachers in environmental training and the development of professional modes of action in students regarding the care and protection of the environment.

References

Altieri, M. & V.M. Toledo. (2011). The agroecological revolution of Latin America: rescuing nature, securing food sovereignity and empowering peasants. The Journal of Peasant Studies, 38(3), 587–612. https://www.semillas.org.co/apc-aa-files/...pdf

Delgado, R. y Gato, C.A. (2018). La profesionalización de la Química en la especialidad Agronomía desde un enfoque medioambiental. Mendive, 16(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000300409

Escobar Lorenzo, R. (2021). Enseñanza de la química en profesionales agropecuarios para el desarrollo sostenible. 10ma Conferencia Científica Internacional Universidad de Holguín. https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci10/paper/download/5172/2325 .

García, G. (2018). El tratamiento metodológico a las asignaturas técnicas en la Educación Técnica y profesional. En Abreu , R. L., y Soler, J. L. (Comps.). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Ed. Pueblo y Educación.

González, P. (2019). Consecuencias ambientales de la aplicación de fertilizantes. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile Asesoría Técnica Parlamentaria. https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/27059/1/Consecuencias_ambientales_de_la_aplicacion_de_fertilizantes.pdf

González, L. G., Jiménez, M. C., Castillo, D., Paz, I., Cambara, A. G. y Falcón, A. (2018). Respuesta agronómica del pepino a la aplicación de QuitoMax en condiciones de organoponía. Centro Agr., 45(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. CITMA. Cuba (2024). Principales problemas ambientales. www.citma.gob.cu

Medina, M., Díaz, C. y Domínguez, A. (2020). Perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje de la disciplina Química en la carrera de Agronomía. Monografías 2020. Universidad de Matanzas. http://monografias.umcc.cu/monos/2020/FCAgro/mo20291.pdf

Ministerio de Educación. Plan de estudio de la Enseñanza Técnica Profesional (ETP) en Cuba, 2016. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2020/10/ETP.pdf

Núñez, N. y Escobar, R. (2017). El estado de actual del aprendizaje de la Química Agrícola en la formación del ingeniero agrónomo en la Universidad de Holguín. Rev Cub Quim., 29(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2224-54212017000200007

Núñez, N. y Martínez, Y. (2022). La Química y la protección del recurso suelo en la formación del Técnico Medio en Agronomía. Mendive, 20(2), 355-368. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/

Reyez, J., Vázquez, R. y Trémols, A. J. (2005). Introducción a la Agroquímica. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Dirección General de Fomento Editorial. https://books.google.es/books?id=DIUWWgEZr5YC&pg=PA5&dq=Agroqu%C3%ADmica/

Rodríguez, P. y Girón, J. (2021). Producción ecológica de pepino (cucumis sativus l.) en las condiciones edafoclimáticas del III Frente. Ciencia en su PC, 1(2), 71-81. https://www.redalyc.org/journal/

Published

2025-08-16

How to Cite

Larrea Borrero, Y., Pérez Lambert, T., & Labaceno Cisnero, A. (2025). Environmental training of agricultural workers: a methodological proposal for its development from chemistry. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2108–2116. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7098

Issue

Section

Artículos