Environmental training of agricultural workers: a methodological proposal for its development from chemistry
Keywords:
Environmental formation, chemical contents, agricultural productionAbstract
Introduction: Soil degradation, pollution, and the effects of climate change are environmental problems that impact the development of agricultural production. Therefore, agricultural workers must acquire chemical knowledge in their training to help reduce these problems. Objective: To show proposal of methodological alternative to strengthen the agricultural worker's environmental formation, from the bond among the chemical contents, the agricultural sciences, and the subjects of the specialty. Materials and Methods: Theoretical methods, analysis-synthesis, induction-deduction, a systems approach, and empirical methods, including a pedagogical test, a student survey, interviews with teachers and the Natural Sciences coordinator, and a document review, were used for this research. In addition, percentage analysis, data triangulation, and statistical methods, as part of the methodology, allowed for the diagnosis of the environmental literacy level of a sample of skilled labor students specializing in agriculture from the "Agustín Cebreco Sánchez" Joint Center, located in The Copper. Discussion: The analysis of the results of the initial diagnosis and the partial implementation of the proposal from the Fundamentals of Agricultural Production course demonstrate the acceptance and need for its implementation to strengthen the environmental training of agricultural workers. Conclusions: The partial application of the methodological proposal favors the preparation of teachers in environmental training and the development of professional modes of action in students regarding the care and protection of the environment.
References
Altieri, M. & V.M. Toledo. (2011). The agroecological revolution of Latin America: rescuing nature, securing food sovereignity and empowering peasants. The Journal of Peasant Studies, 38(3), 587–612. https://www.semillas.org.co/apc-aa-files/...pdf
Delgado, R. y Gato, C.A. (2018). La profesionalización de la Química en la especialidad Agronomía desde un enfoque medioambiental. Mendive, 16(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000300409
Escobar Lorenzo, R. (2021). Enseñanza de la química en profesionales agropecuarios para el desarrollo sostenible. 10ma Conferencia Científica Internacional Universidad de Holguín. https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci10/paper/download/5172/2325 .
García, G. (2018). El tratamiento metodológico a las asignaturas técnicas en la Educación Técnica y profesional. En Abreu , R. L., y Soler, J. L. (Comps.). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Ed. Pueblo y Educación.
González, P. (2019). Consecuencias ambientales de la aplicación de fertilizantes. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile Asesoría Técnica Parlamentaria. https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/27059/1/Consecuencias_ambientales_de_la_aplicacion_de_fertilizantes.pdf
González, L. G., Jiménez, M. C., Castillo, D., Paz, I., Cambara, A. G. y Falcón, A. (2018). Respuesta agronómica del pepino a la aplicación de QuitoMax en condiciones de organoponía. Centro Agr., 45(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. CITMA. Cuba (2024). Principales problemas ambientales. www.citma.gob.cu
Medina, M., Díaz, C. y Domínguez, A. (2020). Perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje de la disciplina Química en la carrera de Agronomía. Monografías 2020. Universidad de Matanzas. http://monografias.umcc.cu/monos/2020/FCAgro/mo20291.pdf
Ministerio de Educación. Plan de estudio de la Enseñanza Técnica Profesional (ETP) en Cuba, 2016. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2020/10/ETP.pdf
Núñez, N. y Escobar, R. (2017). El estado de actual del aprendizaje de la Química Agrícola en la formación del ingeniero agrónomo en la Universidad de Holguín. Rev Cub Quim., 29(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2224-54212017000200007
Núñez, N. y Martínez, Y. (2022). La Química y la protección del recurso suelo en la formación del Técnico Medio en Agronomía. Mendive, 20(2), 355-368. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/
Reyez, J., Vázquez, R. y Trémols, A. J. (2005). Introducción a la Agroquímica. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Dirección General de Fomento Editorial. https://books.google.es/books?id=DIUWWgEZr5YC&pg=PA5&dq=Agroqu%C3%ADmica/
Rodríguez, P. y Girón, J. (2021). Producción ecológica de pepino (cucumis sativus l.) en las condiciones edafoclimáticas del III Frente. Ciencia en su PC, 1(2), 71-81. https://www.redalyc.org/journal/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yoani Larrea Borrero, Turmin Pérez Lambert, Aida Labaceno Cisnero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente