Motivational factors in the learning process in high school students. Study of evidence in latin america

Authors

  • Rosa Antonia Zambrano Rivero Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Ecuador

Keywords:

motivation, learning, high school, Latin America

Abstract

Introduction: Motivation is a critical factor in the learning process of high school students, significantly influencing their academic performance and personal development. In Latin America, where socioeconomic and cultural disparities are prominent, understanding motivational factors is essential to design effective educational strategies. The present study seeks to identify and analyze the motivational factors that affect the learning of high school students in Latin America, providing a synthesis of the evidence available until 2024. Materials and methods: A systematic review of the literature was carried out using PRISMA guidelines, focusing on studies published between 2019 and 2024. Databases consulted included Scopus, Web of Science, ERIC, and Google Scholar. Descriptors in Spanish and English such as “motivation”, “high school learning”, “Latin America”, and “motivational factors” were used. Results: The results indicate that intrinsic factors such as personal interest and academic satisfaction, along with extrinsic factors such as family support and social expectations, play important roles in student motivation. Significant variations in motivation were found according to the socioeconomic and cultural context of each country. Discussion: Active and participatory methodologies, as well as the use of educational technologies, were highlighted as effective strategies to increase motivation. Conclusions: The study concludes that a combination of intrinsic and extrinsic factors influences the motivation of high school students in Latin America. Educational strategies must be adapted to specific socioeconomic and cultural contexts to be effective.

References

Anderman, E. M., & Anderman, L. H. (2010). Students’ social and emotional perceptions of the academic environment: The role of socialization in developing academic motivation. In T. C. Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The Decade Ahead: Theoretical Perspectives on Motivation and Achievement (pp. 221-239). Emerald Group Publishing Limited.

Ávila, M. & Flores, J. (2018). Relación entre motivación de logro y rendimiento escolar en estudiantes en educación primaria (tesis de grado). Universidad Católica de Trujillo.

Barrera Narváez, P. & Cabrera Berrezueta, L. (2022). Tecnología y motivación dentro del proceso de aprendizaje en el bachillerato intercultural bilingüe. Universidad de Cuenca.

Bazurto, B. (2015). La desmotivación en los estudios y su repercusión en el rendimiento académico de los estudiantes de primero Bachillerato del Colegio Calicuchima de la ciudad de Guayaquil, período 2014-2015. Universidad de Guayaquil.

Briceño, Ch. (2021). Factores motivacionales que inciden en el aprendizaje de Física. Unidad Educativa Internacional Bilingüe Giuseppe Garibaldi, Ecuador.

Candela Borja, Y. 2020. Los procesos motivacionales de la teoría cognitiva social y su repercusión en el aprendizaje de los estudiantes de bachillerato. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Chone.

Castro Camelo, A., Cornejo Carrasco, F., Quintero Castrillón, L. E. y Vega Oviedo, J. A. (2022). Análisis de la relación entre el rendimiento académico y las estrategias meta cognitivas y motivacionales. Actualidades Pedagógicas, (78). https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss78.8

Cervera Colon, D. (2021). Factores motivacionales que influyen en el aprendizaje de una lengua extranjera. [Trabajo de grado. Universidad UMECIT].

Coll, C. (2004). Las Comunidades de aprendizaje: Nuevos horizontes para la investigación y la intervención en psicología de la educación. IV Congreso Internacional de Psicología y Educación. España.

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.

Duran Álvarez, R. y Quezada Loaiza, E. (2022). Análisis de los factores motivacionales educativos y su incidencia en el proceso de aprendizaje de los estudiantes del tercer año de Bachillerato General Unificado Propuesta de Innovación. Universidad Técnica Particular de Loja.

Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.

Eccles, J. S., & Wang, M. T. (2012). Part I Commentary: So what is student engagement anyway? Commentary on Wang & Eccles. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 133-145). Springer.

Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53(1), 109-132.

Elliot, A. J., & Dweck, C. S. (2005). Handbook of competence and motivation. The Guilford Press.

Espinoza, Ó., González Fiegehen, L. E. y Granda, M. L. (2019). Avances y desafíos que enfrentan los procesos reformistas en la educación superior de Chile y Ecuador: la perspectiva sobre el acceso y el financiamiento. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 25-50.

Gacel Ávila, J. (2018). Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. In P. Henríquez, Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe 2018. Conferencia Regional de Educación Superior-CRES (pp. 111-169).

Hu, S., & Kuh, G. D. (2002). Being (dis) engaged in educationally purposeful activities: The influences of student and institutional characteristics. Research in Higher Education, 43(5), 555-575.

Kliksberg, B. (2005). América Latina: La región más desigual de todas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XI(3). https://www.redalyc.org/pdf/280/28011302.pdf

Lahiguera, V. (4 de octubre de 2016). La Teoría de la motivación en la actualidad. http://vickylahiguera.com/la-teoria-de-la-motivacion-en-la-actualidad/

Miranda López, X. y Jácome Mejía, W. (2021). Los factores Socio-Afectivos y su relación en el Rendimiento Académico en los estudiantes de Tercer Año de Bachillerato de la Unidad Educativa “Ricardo Descalzi”, del cantón Ambato. Universidad Técnica de Ambato.

Navarro, R. (2019). Metas de logro, motivación y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/13835

Ortiz, M. (2018). Comunidad virtual de aprendizaje y motivación académica en estudiantes de posgrados.Memorias, (1). https://doi.org/10.22490/25904779.2871

Ospina Acevedo, R. & Medina Ramírez, S. (2022). Factores motivacionales asociados al rendimiento y desempeño académico con relación a los resultados de aprendizaje en estudiantes de secundaria de una institución educativa del municipio de Versalles. Universidad Católica de Manizales.

Otavalo Guamán, L. & Álvarez Lozano, M. (2021). Motivación escolar en entornos virtuales proceso de aprendizaje de estudiantes con Síndrome de Down. Universidad Católica de Cuenca.

Perret, R. (2016). El secreto de la motivación. Narcea ediciones.

Solis, P. (2019). Desigualdad social en la finalización de la educación secundaria y la progresión a la educación terciaria. Un análisis multinacional a la luz de los casos del sur de Europa y América Latina. Papers: Revista de Sociología, 104(2), 247 -278. https://ddd.uab.cat/record/200718

Ramos Tómala, K. (2024). Dinamización del proceso de aprendizaje y mejoramiento de los intereses cognitivos en estudiantes de bachillerato. UPSE.

Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 149-172). Springer.

Reeve, J. & Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267.

Rodríguez Guardado, M. y Gaeta González, M. (2021). Perfiles motivacionales y rendimiento académico en ciencias exactas y experimentales en estudiantes de Bachillerato mexicanos. Universidad de Vigo.

Rodríguez Guardado, M. (2020). Estrategias volitivas en estudiantes de Bachillerato: Consideraciones para la práctica educativa. Revista Panamericana De Pedagogía, (29). https://doi.org/10.21555/rpp.v0i29.1612

Skinner, E. A., Kindermann, T. A., Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (2008). Engagement and disaffection as organizational constructs in the dynamics of motivational development. In J. Heckhausen & H. Heckhausen (Eds.), Motivation and action (pp. 223-245). Cambridge University Press.

Valencia Valencia, A. & Martínez Yacelga, A. (2023). Relación entre las experiencias optimas, motivación y rendimiento académico de los Estudiantes de Bachillerato. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., & Deci, E. L. (2005). Motivating learning, performance, and persistence: The synergistic effects of intrinsic goal contents and autonomy-supportive contexts. Journal of Personality and Social Psychology, 87(2), 246-260.

Wentzel, K. R. (2009). Peers and academic functioning at school. In K. H. Rubin, W. M. Bukowski, & B. Laursen (Eds.), Handbook of peer interactions, relationships, and groups (pp. 531-547). Guilford Press.

Vázquez, S., Latorre, C. y Liesa, M. (2021). Un análisis cualitativo de la motivación ante el aprendizaje de estudiantes de educación secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía.

Yanquen Ávila, J. (2021). Factores de motivación y desmotivación en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de educación media de la I.E. Francisco de Pula Santander del municipio de Ventaquemada Boyacá en tiempos de pandemia. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Zambrano, C., & Ramos, A. (2019). Déficit de atención en los procesos de aprendizaje. http://eumed.net/rev/atlante/2019/08/deficit-atencion-aprendizaje.html.

Zárate Merchán, L. (2022). La motivación y su incidencia en el proceso de aprendizaje de estudiantes de Bachillerato General Unificado. ULVR.

Published

2024-07-04

How to Cite

Zambrano Rivero, R. A. (2024). Motivational factors in the learning process in high school students. Study of evidence in latin america. Maestro Y Sociedad, 21(3), 956–965. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6463

Issue

Section

Artículos