Dramatization of cartoons to promote the development of coexistence among children in the first level of elementary school

Authors

  • Maira Lorena Lucas Espinoza Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • José Leonardo Ávila Zambrano Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

convivencia, resolución de conflictos, empatía, dramatización; historietas

Abstract

Introduction: Coexistence in 5-year-old children is very important because it helps the development of their personal skills. Objective: to propose activities of cartoon dramatization to favor the development of coexistence in children of the first level of basic education at the "Oswaldo Guayasamín" Education Center on Santa Cruz Island, Galapagos-Ecuador. Materials and methods: the research was descriptive and developed under a mixed approach, using theoretical methods such as bibliography and analysis-synthesis, and empirical methods such as interview, survey, observation and specialists' criteria. In addition, the following instruments were used: a checklist to observe the children, a questionnaire to collect information from the teachers and a Google forms form with a Likert scale to record the parents' response. The participants were 26 children from the first level of elementary school, 26 parents and 2 teachers. Results: the results of the diagnosis showed that children have difficulties in the development of coexistence with their peers, which causes conflicts among them, problems to abide by the rules in the classroom, as well as the presentation of low levels of empathy in children of the first level of basic education. Conclusions: the study presents a proposal to improve the development of coexistence skills, through activities that involve

References

Acevedo, J. (2020). Para hacer historietas. Serie: Arte y Sociedad, 8. Octava edición. https://acortar.link/ap8xv5

Acuña, B. P. (2015). La observación como herramienta científica. ACCI (Asociación Cultural y Científica Iberoamericana). https://acortar.link/Nd4Yh1

Alcívar-López, Y. I., & Navarrete-Pita, Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(1), 1-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322023000100005&script=sci_arttext&tlng=pt

Ávila, H. F., González, M. M., & Licea, S. M. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿métodos o técnicas de indagación empírica? Didáctica y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 62-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7692391

Better, S. P. D., & Poma, L. E. S. (2016). Convivencia escolar: una revisión de estudios de la educación básica en Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 125-145. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574008.pdf

Bolaños, D., & Stuart Rivero, A. J. (2019). La familia y su influencia en la convivencia escolar. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 140-146. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202019000500140&script=sci_arttext

Cano, J. V. (2016). La convivencia escolar en positivo. Educación y humanismo, 18(30), 92-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6395345

Coveñas Bayona, A. (2020). La historieta para desarrollar la comprensión lectora durante la educación remota por covid-19 en niños de 5 años de la institución educativa inicial el Tallán, distrito el Tallán–Piura. [Universidad Católica los Ángeles]. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/28975

Gobierno del Ecuador (2013). Constitución de la República del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2014/01/TRANSP-NORMAS_CONSTITUCIONALES.pdf

Gutiérrez-Méndez, D., & Pérez-Archundia, E. (2015). Estrategias para generar la convivencia escolar. Ra ximhai, 11(1), 63-81. https://www.redalyc.org/pdf/461/46139401004.pdf

Ministerio de Educación (2023). ACUERDO Nro. MINEDUC-MINEDUC-2023-00081-A. https://newsite.cite.com.ec/acuerdo-nro-mineduc-mineduc-2023-00081-a/

Mosquera-Rodas, J. J. (2021). Violencia y conflicto como elementos centrales para el deterioro del contexto educativo de la Educación Básica y Media en instituciones educativas públicas. Ensaio: Avaliacao e políticas públicas em educacao, 30, 520-549. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/Mp5pfQN9xnQDyHfvYFVxr6C/

Nadler, J., Weston, R. y Voyles, E. (2015). Stuck in the middle: the use and interpretation of mid-points in items on questionnaires. The Journal of General Psychology, 142(2), 71-89. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00221309.2014.994590

Pérez, C. (2016). Implementación de la historieta como estrategia en la competencia comunicativa, para fortalecer la habilidad narrativa mediante un modelo de evaluación dinámica. [Master's thesis. Tecnológico de Monterrey]. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/626474

Raffo Laos de Mejía, C. M. (2020). Historietas como estrategia en la producción de cuentos con niños de inicial. IEI N° 661-Barranca; 2018. [Master's thesis. Universidad San Pedro]. http://publicaciones.usanpedro.edu.pe/handle/20.500.129076/16683

Red-AGE. (2014). La convivencia en los centros educativos de educación básica en Iberoamérica. EDO-UAV- Visión Consultores. https://www.redage.org/publicaciones/la-convivencia-en-los-centros-educativos-de-educacion-basica-en-iberoamerica .

Rodríguez Fernández, A., Ramos Díaz, E., Ros Martínez de Lahidalga, I., & Zuazagoitia Rey-Baltar, A. (2018). Implicación escolar de estudiantes de secundaria: La influencia de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/160445

Rojas Naranjo, A. M. (2024). Uso de la historieta en la identificación de emociones en niños y niñas de educación inicial. [Bachelor's thesis. Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/40507

Solórzano, V., & Alarcón, L, A. (2022). Estrategias creativas para promover la convivencia armónica estudiantil. [Master's thesis, Universidad San Gregorio de Portoviejo]. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/2788

Surichaqui, 2019. La Dramatización como estrategia didáctica para mejorar los problemas de socialización. [Master's thesis, Universidad Católica los Ángeles de Chimbote]. Repositorio ULADECH. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/24105

Torres Torres De Ojeda, M. S. (2018). La historieta como estrategia para desarrollar la comprensión lectora en los estudiantes del nivel de educación inicial de Monsefú. [Doctoral thesis. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/31393

Vicente Purizaca, E. M. (2023). La historieta como estrategia para la iniciación en la comprensión lectora en niños de 5 años de la institución educativa inicial San Jacinto, distrito Vice-Piura. [Bachelor's thesis, Universidad Católica los Ángeles de Chimbote]. Repositorio ULADECH. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/3561

Published

2024-05-27

How to Cite

Lucas Espinoza, M. L., & Ávila Zambrano, J. L. (2024). Dramatization of cartoons to promote the development of coexistence among children in the first level of elementary school. Maestro Y Sociedad, 21(2), 774–785. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6443

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)