Didactic strategy based on verbal games to develop oral expression in high school children

Authors

  • Teresa Verónica Jaime Reyes Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Idelisa Esther Castro Bermúdez Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

linguistic activities; linguistic development; Initial education; teaching strategy; verbal expression

Abstract

Introduction: This research addressed the limitations in the development of oral expression in high school children. The objective of this article was to design a teaching strategy based on verbal games, which contributes to the development of oral expression in high school children of the “Trece De Abril” Basic Education School of the San Jacinto campus, Pedro Pablo Gómez parish. Materials and methods: The research used a mixed, descriptive approach, with a non- experimental, cross-sectional design. Theoretical methods such as historical-logical, analysis and synthesis, inductive-deductive, and empirical methods such as observation were used. The survey and validation of specialists, and mathematical or statistical methods to delve deeper into the results. The techniques used to collect information were the observation sheet and the survey with their respective instruments. The population was made up of 62 children and the target sample of this strategy will include 8 high school children and 8 parents. Results: The results revealed significant difficulties in the children's oral expression, attributable to the absence of a specific initial level. Discussion: The research highlighted the need for educational reforms to address these limitations from an early age. Conclusions: This study contributed to the educational field by offering a deeper understanding of specific obstacles in rural settings and proposing interventions with potential impact on the quality of education.

References

Azcuy, F. R., & Breñata, R. G. (Ed.).(2020). Introducción a los Métodos Estadísticos. Editorial Universitaria.

Baque, G. R., & Portilla, G. I. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza –aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(5), 75-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927035

Blanco, M. A., & Blanco, M. E. (2020). Plan de juegos verbales para el fortalecimiento del vocabulario en los estudiantes de Secundaria. Revista San Gregorio, 1(43), 156-170. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i43.1433

Bonifacio, E. N. C., Zuta, P. M., González, Y. S., & Rivas, P. de la C. R. (2024). Interactive Experiential Model for the Development of Digital Teaching Competence in Regular Basic Education. Revista Conhecimento Online, 1, 113-137. https://doi.org/10.25112/rco.v1.3507

Bravo, D., & Santana, R. (2023). Estrategia didáctica basada en el aprendizaje colaborativo contribuir al desarrollo de la expresión oral. [Tesis de maestría Universidad Estatal Del Sur De Manabi]. http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/5130

Cantos, J. B., & González, G. (2022). La lectura dialógica y su influencia en la expresión oral en niños de 4 a 5 años. [Tesis de pregrado Universidad Estatal Península De Santa Elena]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/8626

Chimbo, C. (2021). La gaminificación como estrategia pedagógica en la comprensión y expresión del lenguaje en Educación Inicial. [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Cuenca]. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/9753

Córdoba, M. E. (2020). El constructivismo sociocultural lingüístico como teoría pedagógica de soporte para los Estudios Generales. Revista Nuevo Humanismo, 8(1), 91-108. https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.4

Curipallo, N. P. (2023). Los juegos de mesa verbales para mejorar la expresión oral en estudiantes de educación general básica. UISRAEL, 10(2), 191-205. doi: https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.827

Preparatoria, C. I. (2017). Currículo Subnivel Preparatoria. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/EGB-Preparatoria.pdf

Figueroa, F. (2019). Los juegos verbales como estrategia didáctica para el desarrollo de la expresión oral en los estudiantes de 5 años. [Tesis pregrado,Universidad Nacional de Tumbes]. Archivo digital.

García, S. T., & Díaz, R. T. (2020). Estudio diagnóstico de la expresión oral como habilidad comunicativa en la educación inicial. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 8(2), 59-75. doi: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3267

Iris, T. C. (2023). Juegos verbales para el desarrollo de expresión oral en niños de cuatro años de una institución educativa bilingüe-Inkawasi. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo].

Jinez, K. R. (2020). Los juegos verbales como estrategia didáctica para mejorar la expresión oral en los estudiantes del 3er grado de la Institución Educativa Adventista Maranatha, Pucallpa, 2020. [ Tesis de pregrado, Universidad Peruana Unión].

Lucas, M. & Delgado, L. (2022). Estrategia didáctica para mejorar la expresión oral en los niños y niñas del nivel preescolar. Revista Educare, 26 (Extraordinario), 175-192. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1709

Pérez, B. (2023). Ejercicios lingüístico para fortalecer el lenguaje verbal, en niños de cuatro a. Polo Del Conocimiento, 8(1), 1919-1927.

Piaget, J. (Ed.).(2019). La formación del símbolo en el niño. Editorial Fondo de Cultura Económica.

Posligua, N., Pachay, P., & Reyes, S. (2023). Los títeres como estrategia didáctica en preescolares. CIENCIAMATRIA Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, IX(1), 1067-1081. doi: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9297327

Quiroz, P., & Loor, L. B. (2022). Estrategia Didáctica en Desarrollo de la Expresión Oral en los Estudiantes con Escolaridad Inconclusa. [Tesis de maestría, Universidad Estatal Del Sur De Manabi].

Rodríguez, A., Fernández, M., Villacís, F., & Mero, J. (2019). Los juegos didácticos para el desarrollo de la expresión oral en el aprendizaje del idioma inglés. Didáctica y Educación., 25-36.

Ruiz, K., Caizaluisa, N., Ríos, T., & Pazmiño, A. (2022). Empleo de juegos verbales para estimular y desarrollar el lenguaje en infantes con cinco años de edad. Maestro y Sociedad, 913-925. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5589

Somono, A., & León, A.(Ed.). (2022). Métodos teóricos de investigación: análisis-síntesis, inducción-deducción, abstracto -concreto e histórico-lógico. Universidad de Matanzas.

Sánchez, J., Ortega, E., & Lopez, B. (2020). El juego como representación del signo en niños y niñas preescolares: un enfoque sociocultural. Revista Educación, 44(2). https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v44n2/2215-2644-edu-44-02-00331.pdf

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., y Torres Estrada, N. L. (2023). Siete aspectos claves para elevar la calidad de las universidades. Negonotas Docentes, (22), 39-49. https://doi.org/10.52143/2346-1357.885

Silva, M., & Guaita, K. (2022). Recursos interactivos en el desarrollo de la comprensión y expresión oral y escrita del subnivel preparatoria. [Tesis pregrado, Universidad Tecnològica Indoamèrica].

Subiaga, T., & Barreiro, J. (2022). Estrategia lúdica para el desarrollo de la expresión oral en los niños del subnivel preparatoria. MQRInvestigar, 6(3), 1050-1070. doi: https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/54

Tomala, N., & Tigrero, K. (2023). Los juegos verbales en el desarrollo de la expresión oral en niños de 5 a 6 años. [Tesis de pregrado,Universidad Estatal Península de Santa Elena].

Vera, I. C., & Castro, I. B. (2022). Estrategia metodológica para el desarrollo del lenguaje de los estudiantes de educación inicial II. CICA Multidisciplinario, 6(13), 37-48. doi: https://suplementocica.uleam.edu.ec/index.php/SuplementoCICA/article/view/97

Wasu, I., Kujancha, V., & Sánchez, S. (2022). Nivel de expresión oral en niños de cinco años de la comunidad Nazareth, Amazonas, Perú. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 9-15. doi: https://doi.org/10.25127/rcsh.20225.833

Published

2024-05-27

How to Cite

Jaime Reyes, T. V., & Castro Bermúdez, I. E. (2024). Didactic strategy based on verbal games to develop oral expression in high school children. Maestro Y Sociedad, 21(2), 763–773. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6442

Issue

Section

Artículos