Burnout Syndrome in students of Physical Education

Authors

  • Yury Rosales Ricardo Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador
  • Vinicio Caiza Ruiz Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador
  • Sonia Álvarez Carrión Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador

Keywords:

Burnout syndrome, university students, mental health

Abstract

Introduction: The study of Burnout in university students is a novel and very recent line of research. The objective of this research is to determine the levels of Burnout syndrome in students of Physical Culture and Medical Sciences in Holguín. Material and methods: A cross-sectional study was carried out during September 2012 and February 2013. The Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBI-SS) was applied, validating it in a total sample of 487 students, from Medicine (288), Stomatology (64). and Physical Culture (135) of Holguín, using stratified random sampling. Results: Female sex (exhaustion: 30.4%, ineffectiveness: 8.7%, cynicism: 8.7%), male sex (32.1%, 23.2% and 12.5% respectively). Exhaustion predominated in both sexes (31.9%), followed by ineffectiveness (20.7%) and cynicism (11.9%). Discussion: The studies carried out in this sense have been aimed at confirming the incidence of the syndrome in these pre-professional samples. Conclusions: In Physical Culture there are no significant differences between both sexes in terms of levels of Burnout syndrome.

References

Caballero Domínguez, C. C., Hederich, C., & Palacio Sañudo, J. E. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146.

Cabrera-Pivaral, C. E. (2009). Efecto de una intervención psicoeducativa para disminuir el Síndrome Burnout en personal de confianza de la Comisión Federal de Electricidad. Salud Ment; 32(3), 215-221.

Dominguez-Lara, S., Alarcón-Parco, D., Fernández-Arata, M., Tamayo-Agudelo, W., Bernal-Vargas, L., & Uscanga, Y. (2021). Invarianza factorial de una medida de burnout académico entre estudiantes universitarios de Perú, México y Colombia. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 13(3), 70-86.

Gutiérrez, D. (2009) Prevalencia del Síndrome de Burnout en estudiantes de nivel medio superior. Investigación Educativa Duranguense; 5(11):29-38. http://www.redie.org/librosyrevistas/libros/investigaciones.pdf

Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory. Consulting Psychologist Press.

Moreno, A. (2009). Síndrome de Burnout en estudiantes de educación física y deportes de la universidad de Tolima. Revista EDU-Física; 2(6).

Moreno-Jiménez, B. et al. (2008). Terminal versus non-terminal care in physician burnout: the role of decision-making processes and attitudes to death. Salud Ment; 31(2), 93-101.

Pereda-Torales, L. et al. (2009). Síndrome de Burnout en médicos y personal paramédico. Salud Ment; 32(5), 399-404.

Rosales-Ricardo Y. (2012) Estudio unidimensional del Síndrome de Burnout en estudiantes de Medicina de Holguín. Rev. Asoc. Esp. Neuropsic; 32(116): 521-545

Salanova Soria M, Martinez I, Breso E, LLorens G. (2005) Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de Psicología; 21(1):170-180

Uribe, M. Á., & Illesca, M. (2017). Burnout en estudiantes de enfermería de una universidad privada. Investigación en educación médica, 6(24), 234-241.

Valadez Jimenez, A., Uribe Alvarado, J. I., Vacio Muro, M. D. L. Á., & Torres-López, T. M. (2019). Relación entre situaciones generadoras de estrés, burnout y afrontamiento en entrenadores deportivos. Revista de psicología del deporte, 28(2), 0161-168.

Published

2024-05-17

How to Cite

Rosales Ricardo, Y., Caiza Ruiz, V., & Álvarez Carrión, S. (2024). Burnout Syndrome in students of Physical Education. Maestro Y Sociedad, 53–56. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6413