Parental migration, effects on the socio-educational process for high school students
Keywords:
parental migration, children, education, emotional effects, socio-educational effectsAbstract
Introduction: Parental migration and the delegation of care of sons or daughters by some relatives are decisions that are adopted by parental representatives, but they are intertwined in a social reality that involves the entire family group in the present and future. of children and adolescents, reaching its effects on student and social development when they do not have the tools to face the challenges involved in care and protection at ages between 12 and 14 years. This phenomenon constitutes one of the problems faced by the national education system in Cuba. Materials and methods: To fulfill the established objective, research methods and techniques are used such as historical-logical, document analysis, inductive-deductive, among others. Results: It was possible to demonstrate the need for a differentiated strategy for the treatment of adolescents who are in situations of vulnerability and risk as a consequence of parental migration. Teachers are required to have certain legal knowledge that allows them to guide parents and family members on the processes and procedures to provide adequate protection for the rights of children and adolescents. Discussion: Consider the principle of the best interest of the child as a preferential recognition of the rights that concern children and adolescents, as caring for them presupposes the maximum satisfaction of all the rights that concern them; its determination and attention in each specific case, with exclusive priority before any analysis or measure to be adopted. Conclusions: The Attorney General's Office of the Republic, as one of the bodies that make up the prevention and social care system, provides advice for each of the cases where children's rights are violated, however they are not called to action prevention carried out in educational centers for the treatment of immigration issues and the protection of children.
References
Aja, A. (2002). Tendencias y retos de Cuba ante el tema de la emigración”. CEMI, Centro de Estudios de Migraciones Internacionales. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cemi-uh/20120822095244/tenden.pdf
Angulo, A., García S., F. D. (2022). El efecto de la migración parental en el comportamiento social de los jóvenes de Buenaventura. Universidad del Valle Sede Pacífico.
Aruj, R. S. (2008). Causas, consecuencias, efectos e impacto de las migraciones en Latinoamérica. Papeles de Población, 14(55), 95-116. http://www.scielo.org.mx/pdf/pp/v14n55/v14n55a5.pdf
Blyde, J., Busso, M. & Ibañez, A. (2020). El impacto de la migración en América Latina y el Caribe. file:///C:/Users/DR1063~1.CAM/AppData/Local/Temp/El-impacto-de-la-migracion-en-America-Latina-y-el-Caribe-Un-analisis-de-la-evidencia-reciente.pdf
Constitución de la República de Cuba. (2019). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191016105022/Constitucion-Cuba-2019.pdf.
UNICEF. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Coronel, B. F.H. (2013). Efectos de la migración en el proceso de aprendizaje-enseñanza y su tratamiento desde la escuela. Integra Educativa, 6(1), 65. http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v6n1/v6n1a04.pdf
Gutiérrez, N., Álvarez, M. & Rodrigo, M.J. (2022). Efectos de la migración en el ejercicio de la parentalidad desde las voces de las familias latinoamericanas en Canarias”, Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 29(2), 302-304. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/124904/1/Alternativas_2022_29-2_05.pdf
León, L. et al. (2021). Alteraciones psicológicas en niños con padres ausentes por emigración, Centro Editorial de Ciencias Médicas, 60(282): e1426. https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1426/703
León, L. (2021). Emigración de padres y madres, manejo sociofamiliar e implicaciones para hijos e hijas menores. Revista Novedades en Población, 17(34). http://www.novpob.uh.cu
Lineamientos de la Política Económica y Social del PCC. (2021). 8vo Congreso del Partido Comunista de Cuba. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_conceptos_y_lineamientos_2021_2026.pdf
Manso, L. J. (2021). Tras la Constitución de 2019: ¿albores de la responsabilidad parental en Cuba? Revista Boliviana de Derecho, (31), p. 93. https://idibe.org/doctrina/tras-la-constitucion-2019-albores-la-responsabilidad-parental-cuba/
Micolta, L. A. (2011). La autoridad en el cuidado de hijos e hijas de madres y padres migrantes. Revista latinoamericana de estudios de familia, 3. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/4669
Ministerio de Educación. (2017). Procedimiento general para el diseño, ejecución y control del trabajo preventivo en todos los niveles educativos del Sistema Nacional de Educación.
Muñoz, M. L., Gómez, P. A. & Santamaría, C. M. (2008). Pensamientos y sentimientos reportados por los niños ante la separación de sus padres. Universitas Psychologica, 7(2), 351. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v7n2/v7n2a04.pdf
Pérez, I. (2022). Un nuevo modelo procesal al servicio de las familias cubanas. Revista Cubana de Derecho, 2(1), p. 391. https://revista.unjc.cu/index.php/derecho/article/download/120/195/293
Pincay, E. N. (2016). La migración familiar, sus consecuencias en el bajo rendimiento escolar en menores de nueve años. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 2(2), 354. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/178
Remache, D.M. (2019). Análisis de caso: La incidencia de la migración de padres de familia en el proceso de aprendizaje en los estudiantes de 8 a 10 años de edad de la escuela Miguel Cordero Dávila del Cantón Sigsig. [Trabajo de licenciatura. Universidad Politécnica Saleciana].
Vargas, M. J. E. & et al. (2004). Emigración y disfunción familiar en Oaxaca un estudio piloto en dos comunidades de valles centrales, Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C., 1(1), 29. https://1library.co/document/download/qmv8069q?page=1
Soronella, M. M. (2010). Familia, migraciones y desarrollo. En familias en la migración. Emociones, solidaridades y obligaciones en el espacio transnacional. Editorial Icaria. https://repositori.udl.cat/bitstream/handle/10459.1/71937/familias_migracion.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alicia Camué Torres , Noadis Milán Morales, Ivonne Pérez Gutiérrez, Gretchen Rivera Rodón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.