The mirror class as strategy for the internationalization of pregrade in Law carrer. Pilot experience between the universities of Cuba and Colombia

Authors

  • Jorge Olver Mondelo Tamayo Universidad de Oriente, Cuba
  • Elizabeth Ramírez Llerena Universidad del Sinú, Cartagena, Colombia
  • Adriano Mustelier Giro Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

mirrorclass, internationalization, constitutional law, pregrade

Abstract

Introduction: The mirror class is a form of teaching activity that contributes to the internationalization of the undergraduate degree.The subject Constitutional Law has potential for that because it allows contrasting national realities and legal systems, identifying similarities and differences.This article aims to substantiate the usefulness of the mirror class in the internationalization of the undergraduate degree in Law, based on the pilot experience of the subject of Constitutional Law at the universities of Oriente, Cuba, and Sinú, Colombia.Materials and methods: It is a qualitative research, in which the theoretical methods of analysis-synthesis, inductive-deductive and historical methodswere used.As methods for legal research, the comparative legal and legal exegetical methodwere applied.Semi-structured interviews were carried out with teachers and students from both universities, in order to obtain detailed information about their experience with the mirror class.Institutional documents and academic programs were reviewed.Results: A significant increase in the exchange of knowledge and experiences was observed between students from both universities, as well as a greater understanding of the differences and similarities in the legal systems of both countries.A fruitful exchange of experiences was appreciated between the university faculty that participated in the preparation of the class.The mirror class is not conceived in the internationalization strategy of the OrienteUniversity.Discussion: The confirm the usefulness of the mirror class as an effective strategy for the internationalization of the undergraduate degree with positive results in the exchange of knowledge between participants;the pilot experience revealed the need to conceive it as part of the internationalization strategy of the Universidad de Oriente.Conclusions: The pilot experience in the subject Constitutional Law allowed us to corroborate its usefulness and importance for the internationalization of the undergraduate degree in Law.

References

Alarcón Peña, A. (2018). Economía Social de Mercado como sistema constitucional económico colombiano. Un análisis a partir de la jurisprudencia de la Corte Constitucional. Estudios constitucionales, 16(2), 141-182.

Alpízar Santana, M., & Villavicencio, M. V. (2023). La educación superior del futuro, relevancia de la internacionalización. Revista Cubana de Educación Superior, 42(3).

Armengol, C. M. V. (2019). El control de constitucionalidad en Cuba: recuento histórico y valoraciones de la nueva propuesta en la Constitución de 2019. Anuario iberoamericano de justicia constitucional, (23), 87-110.

Castañeda Mota, M. M. (2022). La cientificidad de metodologíascuantitativa, cualitativa y emergentes. Revista Digital de Investigación en DocenciaUniversitaria, 16(1).

Cifuentes Muñoz, E. (2002). Jurisdicción constitucional en Colombia. Ius et Praxis, 8(1), 283-317.

Cortés-Rozo, E. R. (2022). La clase espejo: Una nueva herramienta para la internacionalización del currículo y la investigación. En A. F. Uscátegui-Narváez y D. A. Rodríguez-Ortiz (comps.), Retos de la pedagogía, la investigación y la cultura (pp. 194-208). Editorial UNIMAR. https://doi.org/10.31948/editorialunimar.168. c205

Cruz Piza, I. A., Del Pozo Franco, P. E., & Nivela Ortega, E. S. (2022). La enseñanza del derecho en futuros profesionales de ciencias jurídicas y no jurídicas. Revista Conrado, 18(86), 94-104.

De Wit, H. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8 (2), 77-84. http://doi.org/10.7238/rusc.v8i2.1247

Diniz, D., Barbosa, L., & Santos, W. R. D. (2009). Discapacidad, derechos humanos y justicia. Sur. Revista Internacional de Direitos Humanos, 6, 64-77.

Escribano Hervis, E., Mena Álvarez, A., &Becalli Puerta, L. E. (2022). La internacionalización de la Educación Superior contemporánea: una experiencia de colaboración entre tres universidades. Revista Cubanade Educación Superior, 41.

Gaete Quezada, R., &Bratos Martín, M. (2012). Una mirada a la internacionalización universitaria desde la perspectiva de la responsabilidad social: discursos de los jóvenes investigadores. Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(1), 255-272.

Gamboa Alba, S. (2019). Concepciones docentes de las TIC y su integración en la práctica pedagógica: Estudio de caso en la enseñanza de Derecho.Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología 24, 56-66.

Gómez López, P. (2020). ¿ Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19?. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2).

Green, W., &Whitsed, C. (2015).Introducing Critical Perspectives on Internationalising the Curriculum. SensePublishers.

Healey, N. (2015). Managing international branch campuses: What do we know?. Higher Education Quarterly, 69(4), 386-409.

Lai, M., & Jung, J. (2024). Master's programmes at Sino‐foreign cooperative universities in China: An analysis of the neoliberal practices. Higher Education Quarterly, 78(1), 236-253.

Mancera Cota, A. (2008). Consideraciones durante el proceso comparativo. Boletín mexicano de derecho comparado, 41(121), 213-243.

Mendoza Díaz, J., &Goite Pierre, M. (2020). El debido proceso penal en el modelo constitucional cubano. Universidad de la Habana, (289), 163-186.

Mila, F.L., Yánez, K.A. & Maldonado, X.E. (2022). Estrategias para la enseñanza andragógica del derecho en contextos virtuales. Formación universitaria, 15(2), 61-70.

Moreno Cruz, M. (2020). La nueva Constitución económica. Repercusión en el actual ordenamiento jurídico cubano. Universidad de La Habana, (289), 44-70.

Muñoz, E. C. (2016). La justicia constitucional en Colombia. Anuario iberoamericano de justicia constitucional, (1), 67-87.

Cifuentes Muñoz, E. (2002). Jurisdicción constitucional en Colombia. Ius et Praxis, 8(1), 283-317.

Ortiz Gutiérrez, J. C. (2008). La evolución político-constitucional de la República de Colombia 1976-2005. Estudios constitucionales, 6(2), 247-300.

Pachot Zambrana, K. L. (2018). Derecho Constitucional Comparado. Derecho Global. Estudios Sobre Derecho Y Justicia, 4(10), 191–194. https://doi.org/10.32870/dgedj.v0i10.201

Pérez Llody, L. A., & Vignau, B. S. S. (2020). Bases metodológicas para el diagnóstico de la internacionalización en las universidades cubanas. La experiencia de la Universidad de Oriente. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 4(3), 429-444.

Pérez Martínez, Y. (2020). Constitución de la República de Cuba y transformaciones en el Estado. Universidad de La Habana, (289), 234-256.

Poliche, M. V., Flores, C., Herrera, C., Chayle, C., Doria, V., & Henao, M. V. (2023). Internacionalización del currículum mediante el uso de clases espejos. Universidad Nacional de Catamarca (UNCA)-Tecnológico de Antioquia (TdeA). Memorias de las JAIIO, 9(9), 140-156.

Prieto Valdés, M. (2020). La Constitución cubana de 2019: nuevos contenidos y necesidades. Universidad de La Habana, (289), 3-23.

Villavicencio Plasencia, M. V. (2019). Internacionalización de la educación superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y desarrollo, 162(2).

Yangali Vicente, J. S., Varón Triana, N. U. B. I. A., & Calla Vásquez, K. M. (2021). Clase espejo, una estrategia de internacionalización pedagógica para fortalecer la competencia investigativa en estudiantes de universidades latinoamericanas. Zona Próxima, (35), 3-21.

Published

2024-05-10

How to Cite

Mondelo Tamayo, J. O., Ramírez Llerena, E., & Mustelier Giro, A. (2024). The mirror class as strategy for the internationalization of pregrade in Law carrer. Pilot experience between the universities of Cuba and Colombia. Maestro Y Sociedad, 21(2), 502–509. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6394

Issue

Section

Artículos