Family guidance: an alternative for care of schools with behavioral alterations

Authors

  • Yuliensi Matos Sotomayor Universidad de Oriente, Cuba
  • Odalys Piña Batista Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

behavioral disorders, primary school and family counseling

Abstract

Introduction: Family guidance is a continuous, gradual and progressive process in the establishment of certain home-school relationships that occurs throughout the life cycle of people, from the earliest ages. In Cuba this process is carried out adequately, providing attention to behavioral alterations from the moment our students join the institutions; However, the desired level is not achieved in primary school, considering inadequacies in their families to prevent behavioral alterations in the "Juan Bautista Jiménez Torres" Primary School. Materials and methods: Theoretical, empirical and statistical methods were used in the research. The results offered are evidenced in a system of actions for the family counseling process as an alternative to care for students with behavioral disorders. Result: The family guidance actions proposed contribute to the improvement of this process in Primary Education, from a broader approach, with a vision, a coherent, unifying and integrating model that shows decisions in the present and in the future of the new generations. Discussion: Family counseling is the communication process where certain home-school relationships are established that make it possible to diagnose family problems and address them on objective bases and their specific particularities, in a continuous process that aims to prepare them for efficient execution of their educational-training work. Conclusions: The system of actions gradually promoted the orientation of families to successfully face the education of their children, ensuring the development of skills in the successful conduct of action models in terms of mitigating the level of deterioration as an unfavorable behavior for The development of personality.

References

American Psychiatric Association: Diagnostic and Statiscal. (1968). Manual of Mental Disorders, DSM-II.WhashingtonDC.

Angulo-Gallo, L., Leyva Granda, D. Ma., Pérez Borroto, S. y González Arias, S. (2021). Caracterización de la comprensión emocional en escolares cubanos con manifestaciones agresivas. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 9(1), 1-16.

Aranda Cintra, B. L. (2018). La comunicación asertiva entre docentes y grupos de familias: vías para favorecer la relación hogar-escuela. Revista IPLAC, (6).

Aranda Cintra, B. L. (2019). Orientación Educativa: una alternativa para el desarrollo de la dinámica grupal en el establecimiento de los proyectos educativos. Revista IPLAC, (5).

Aranda Cintra, B. L., Heredia Vega, M. y Palú Sánchez, A. (2023). La orientación a las manifestaciones de adolescentes y jóvenes de comunidades rurales serranas en tiempos de COVID-19. Maestro y Sociedad, 20(4), 967-975. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Arés, P. (2020). Familia actual: realidades y desafíos para su evolución e intervención. Ed. Pueblo y Educación.

Constitución de la República de Cuba. (2019). Editorial Consejo de Estados.

Engels, F. y Marx, C. (2012). El origen de la Familia, la Propiedad privada y el Estado. Editorial Progreso.

Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2022). Ministerio de Justicia. Asamblea Nacional del Poder Popular.Código de las Familias. https://www.minjus.gob.cu/sites/default/files/archivos/publicacion/2022-09/goc-2022

Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2018). Código de la Niñez y la Juventud. Ley No. 16. Asamblea Nacional del Poder Popular.

Paz Domínguez, I. M., Aranda Cintra, B. L. yGámez Rodríguez, E. (2018).Contribuciones teórico prácticas sobre la orientación educativa en la labor pedagógica. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=743196

Peña Ramírez, Y. Castro Miranda, G. y Rodríguez Pérez, D. B. (2020). La orientación educativa en la formación del profesional de pedagogía-psicología. Didáctica Y Educación, 11(6), 205–215. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1113

Romero Guerra, E. (2018). La orientación familiar para potenciar el estudio individual en los educandos primarios.Revista Didasc@alia.

Rosental, M. M. e Iudin, P. F. (1968). Diccionario filosófico. https://www.iberlibro.com/buscar-libro/autor/m-m-rosental-p-f-iudin

Ruiz, J. y Gómez-Becerra, J. (2021). La orientación educativa y familiar en el ámbito escolar. Cultura, Educación y Sociedad, 12(1) ,187-200. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.

Salazar, M. (2019). La orientación familiar y su relación con el comportamiento escolar de los niños. Pol. Con. 7(11). https://www.redalyc.org/pdf/132/13231362005

Soares da Costa, M. (2019). La superación profesional de los profesores de la enseñanza primaria para la orientación familiar. [Tesis de Maestría. Universidad de Oriente].

Published

2024-04-19

How to Cite

Matos Sotomayor, Y., & Piña Batista, O. (2024). Family guidance: an alternative for care of schools with behavioral alterations. Maestro Y Sociedad, 21(1), 348–355. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6375

Issue

Section

Artículos