Collective legal assets: rectifying the angle from the vertex in the teaching of criminal law

Authors

  • René Joaquín Martínez Gamboa Universidad de Granma, Cuba
  • Liuver Camilo Momblanc Universidad de Oriente, Cuba
  • Ciro Félix Rodríguez Sanchez Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

collective legal goods, criminal law, legal education.

Abstract

Introduction: the topic of collective legal rights is becoming increasingly important both in practice and in theoretical discussion and therefore in the teaching of Criminal Law. The objective is to reflect on the complexities for the study of collective legal assets by Criminal Law in the current context, while substantiating the need to update its contents. Materials and methods: a descriptive-analytic methodology was used, which is based on analytical-synthetic, inductive-deductive and exegetical-legal methods, supported by the investigative techniques of bibliographic review, interviews and surveys with a non-probabilistic approach. . Results: the diagnosis carried out revealed a series of problems that make the teaching of Cuban Criminal Law complex today. Discussion: guidelines are proposed that offer methodological tools to both legislators and teachers of this subject in order to provide solutions to the identified problems. Conclusion: The contents related to collective legal rights represent a high degree of complexity for their teaching in Criminal Law. The current theoretical development on this subject at an international level allows updating the contents and perfecting the teaching of Criminal Law in relation to supra-individual legal assets.

References

Asamblea Nacional del Poder Popular de la República de Cuba. (2022, mayo 15). Ley 151/2022 “Código Penal” (GOC-2022-861-O93). Gaceta Oficial No. 93 Ordinaria de 1ro. de septiembre de 2022. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2022-o93_0.pdf

Beck, U. (1997). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Diálogo Científico. Revista Semestral de Investigaciones Alemanas sobre Sociedad, Derecho y Economía. Tübigen, 6(1).

Beck, U. (2008). La sociedad del riesgo mundial. En busca de la seguridad perdida. (R. S. Carbó, Trad.). Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Arroyo, C. G. J. R. e. d. c. p. y. c. (2022). Sobre el concepto de bien jurídico. Especial consideración de los bienes jurídicos supraindividuales-institucionales. Revista electrónica de ciencia penal y criminología (24), 12.

Barrientos Pérez, D. J. (2015). Lesividad en los bienes jurídicos colectivos y delitos de peligro. Análisis del delito de fabricación, tráfico, porte o tenencia de armas de fuego, accesorios, partes o municiones. Nuevo Foro Penal, 84, 90.

Becher, Y., Juliá, M. S., & Neme, A. (2022). Una experiencia de enseñanza del derecho desde un enfoque complejo y transdisciplinar. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(1), 1-9.

Briceño, D. A. P., de Perales, A. V. D., & Aular, F. G. d. G. S. J. R. S. (2020). Pertinencia de la investigación en la enseñanza del derecho:(Caso Ecuador: una aproximación teórica). Revista Scientific, 5(17), 56-78.

Castellanos, D. V. R., & Gamboa, R. J. M. (2020a). ¿ Debe el Derecho Penal proteger bienes jurídicos o no?(Must the Criminal Law protect juridical goods or no? Derecho y Cambio Social (61).

Castellanos, D. V. R., & Gamboa, R. J. M. (2020b). Selección de bienes jurídicos. Formas para garantizar su protección a través de conductas (Selection of juridical goods. You form to guarantee his protection through conducts. Derecho y Cambio Social (62).

Cuba, L. P., & Moya, A. C. J. C. d. p. u. (2020). Enseñar a litigar en Derecho: una experiencia práctica en la Universidad de Pinar del Río. Cuaderno de pedagogía universitaria, 17(33), 17-28.

Ferrández, S. R., Castejón, E. B. F. J. R. d. e. y. d. E., & review, l. (2016). El modelo de la enseñanza-aprendizaje del Derecho Penal. Revista de educación y derecho (13), 90-111.

Gómez Lanz, F. J. (2023). El concepto de bien jurídico y su influencia en la teoría jurídica del delito.

Momblanc, L. C. J. R. C. d. C. S. (2012). El uso de las normas penales en blanco.¿ Necesidad o dificultad en las legislaciones penales? Revista Caribeña de Ciencias Sociales (11).

Pérez-Sauquillo Muñoz, C. (2019). Legitimidad y técnicas de protección penal de bienes jurídicos supraindividuales. Legitimidad y técnicas de protección penal de bienes jurídicos supraindividuales, (1), 354.

Pérez, Á. G. (2023). Retos para la ciencia criminológica actualmente en Cuba. Revista Cubana de Derecho, 402-414.

Ramallo, M. D. l. Á. (2020). La tradición formalista en la enseñanza del derecho y su impacto en la formación práctica: Estudio de caso del patrocinio jurídico de la Universidad de Buenos Aires. REVISTA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA Y DIDÁCTICA DEL DERECHO.

Ruiz Morales, M. L. (2018). Aprendizaje basado en el pensamiento: su aplicación en la docencia del derecho penal. Revista de Educación y Derecho(18).

Sánchez, C. F. R. et al (2023). Principales reformas a la parte general del Código Penal cubano: Consideraciones desde la dogmática y la política criminal. Revista Anales de la Facultad de Ciencias Juridicas y Sociales de la Universidad Nacional de La Plata (53), 441-456.

Zhiminaycela Cuenca, M. F., Delgado Echeverria, P. S., & Durán Ocampo, A. R. J. C. (2019). Metodologías para la enseñanza del Derecho Penal, 15(70), 274-283.

Published

2024-04-08

How to Cite

Martínez Gamboa, R. J., Camilo Momblanc, L., & Rodríguez Sanchez, C. F. (2024). Collective legal assets: rectifying the angle from the vertex in the teaching of criminal law. Maestro Y Sociedad, 21(1), 320–331. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6369

Issue

Section

Artículos