Heritage education: vision of past, present and future

Authors

  • Ailén Fonseca Martínez Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

heritage education, knowledge, communication, safeguarding, strategic program

Abstract

Introduction: Studies related to heritage education are enriched with new concepts and categories from different disciplines and sciences. Hence, it is essential to recognize the approaches of the academy as a teaching, scientific and innovative  institution in its interaction with society and contribution to knowledge, communication and safeguarding of heritage. In this direction, the article systematizes theoretical and methodological references for the understanding of heritage education. Materials and methods: materials and methods of the theoretical and empirical level were used, such as: analytical-synthetic, inductive-deductive, and bibliographic or documentary research. Results: The study offers a strategic program for heritage education that favors the development of research related to this topic, from the appropriate didactic parameters to the different educational spaces. Discussion: Amon the actions that are carried out at an international level for heritage education are those directly linked to its protection and enhancement, through informal networks of higher education institutions. Thus, it is possible to carry out exchanges between students and teachers, in addition to sharing activities and projects. Conclusions: The evaluation of learning, the effectiveness of the procedures, the effectiveness of the didactic strategies or the educational context themselves are a guarantee of improvement in heritage education.

References

Brull, M., Fonseca, A., Rey, P. C., y De la Paz, L. M. (2021). Los símbolos de identidad en la formación de los valores universitarios. Maestro y Sociedad, 18(2), 398-411. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Castro-Fernández, B., Castro- Calviño., Conde, J., y López, R. (2020). Concepciones del profesorado sobre el uso educativo del patrimonio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 95(33.4). https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81620

Cuenca, J. M. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo, (19), 76-96. https://dialnet.unirioja.es

Fontal, O. (2012). La educación patrimonial: Del patrimonio a las personas. Ediciones Trea.

González, N. (2019). La educación patrimonial, una cuestión de futuro. reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica. El futuro del pasado, (10), 123-144. http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.004

Guillén, R., Hernández, A.M., y Sánchez. J.M. (2021). Educación, patrimonio y turismo: garantía de sostenibilidad. REIDICS, (9), 254-274. https://doi.org/10.17398/2531-0968.09.254

López, G., y Espeso, P. (2020). Pesca artesanal, patrimonio cultural y educación social. El pescador murciano como transmisor de información. Revista murciana de antropología, (27), 11-32. DOI: https://dx.doi.org/10.6018/rmu/427471

Maraña, M. y Revert, X. (2020), Patrimonio Cultural y Desarrollo: una mirada a la Agenda 2030 y el rol del patrimonio. Periférica Internacional, (21), 180-195. https://doi.org/10.25267/Periferica.2020.i21.15

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. (2015). Plan Nacional de educación y Patrimonio. www.mecd.gob.es

UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/igo/

Sepúlveda, C. y Cádiz, M. (2022). Didáctica para la educación del patrimonio cultural inmaterial (propuesta de técnicas, recursos y estrategias). https://www.researchgte.net

Published

2024-03-11

How to Cite

Fonseca Martínez, A. (2024). Heritage education: vision of past, present and future. Maestro Y Sociedad, 21(1), 242–247. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6360

Issue

Section

Artículos