Meditate of the practices pre-professionals in technologists in administration of companies
Keywords:
Practical professional pre, Practical professional pre, professional formation, continuous formation, pedagogic formation, trainingAbstract
The recognition of the challenges of the education in the technical, technological superior institutes, is evidenced in the inclusion of its legal base, in the Organic Law of the Superior Education (you Laud), and it is ratified in the Regulation of Academic Régime (2022) both associated to the development of the learning contents in connection with the objectives, formation level, professional profile and specificity of the field of the knowledge. To assist these commitments, it
supposes to perfect the formative process that is developed in the Technological Institutes Superior and to prepare to the educational ones to assist the necessities and their students' practice. The author proposes theoretical reflections around the practices pre-professionals in Technologists in Administration of Companies.
References
Benito, A., y Cruz, A (2007). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Editorial Narcea.
Casamayor, D., Gálvez, G. y Hernández, M. (2020). Pertinencia de la formación continua y el desarrollo de competencias profesionales en las ciencias médicas. Gaceta Médica Espirituana, 22(2), 14-24. https://bit.ly/3uRKE5V
Castillo, V. (2017). La formación pedagógica del docente universitario. Palermo Business Review, (16), 65-73. https://search-proquest-com.ezproxy.uniminuto.edu/docview/2080197389?accountid=48797
Cánovas Fabelo, L (2002). La Pedagogía como ciencia. Lesbia Cánovas Fabelo, Justo Chávez Rodríguez. http://biblioteca.reduc.edu.cu/biblioteca.virtual.
Cedeño, L. y Santos, J. (2017). La Práctica Pre-Profesional, vía para la formación profesional integral desde sus incidencias en la investigación. Revista Universidad y Sociedad. 9(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300016
Cedeño, G., Soto, D. y Tejeda, C. (2019). Las prácticas pre-profesionales desde un enfoque de inserción laboral. Revista Opuntia Brava, 11(4).
De la Flor, L (2018). La importancia de las practices preprofesionales en la transición al empleo. Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE). www.grade.org.pe
Ecuador. (2010). Ley Orgánica de la Educación Superior (Loes) Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct. Oficio No. T. 4454-SNJ-10-1512
Ecuador. (2022). Reglamento de Régimen Académico. Resolución del Consejo de Educación Superior 51 Registro Oficial Edición Especial 854 de 25-ene. RPC-SE-13- No. 051-2013
Fuentes, H. (2005). La Universidad Cubana ante los retos del Siglo XXI; Consideraciones teóricas en la construcción de un modelo pedagógico de la universalización de la universidad. Universidad de Oriente.
Fernanda Vezub, L. (2022). La formación continua y el desarrollo profesional docente en el contexto de nuevas normalidades. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). https://www.researchgate.net/publication/358358143
Herrán Gascón, A. de la (2019). Algunos fundamentos sobre la formación continua del profesorado desde el enfoque radical e inclusivo. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 13(3 esp.). https://periodicos.fclarunesp.br/iberoamericana/article/view/11901
Herrán Gascón, A. de la y Fortunato, I. (2018). ¿Por qué desde la Didáctica no se favorece la formación del profesorado? Pro-Posições (29). https://www.fe.unicamp.br/publicacoes/periodicos/pro-posicoes
Hernández y Gato (2015). La capacitación para el desempeño profesional de especialistas en Gestión de los Recursos Humanos de la Dirección de Trabajo en Pinar del Río. Revista Mendive. Vol 13 N4
Muguercia, R (2021). La persuasión como centro de la capacitación pedagógica a educadores sociopolíticos. Tesis doctoral. Universidad de Oriente, Cuba
Naranjo I, y Perazzo, D (2020). La práctica preprofesional en la educación tecnológica. El caso del Instituto Tecnológico Superior Particular Sudamericano.
Rodríguez, E, Jazmín, E Henríquez, Isaakc, A (2020). Formación pedagógica para el profesorado de la Facultad de Ciencias Matemáticas y Físicas de la Universidad de Guayaquil: estudio exploratorio. Revista Opuntia Brava, 12(4)
Rondón, K., Echevarria O. y Sarahis, Y. (2017). Formación continua del docente universitario en la enseñanza del derecho. Boletín Virtual, 6(3), 1213-122.Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6132034
Sánchez, Breijo, Molinet (2017). La capacitación: factor imprescindible para el mejoramiento el desempeño profesional de los profesores de Cultura Política. Revista Mendive, 14(1)
Sánchez, C. y Pérez, P. C. (2017). Estrategia metodológica para la formación técnico profesional del área de carpintería metálica del centro de la brigada de infantería, Lambayeque 2016. Rev. Tzhoecoen, 9(02).
Sáenz, M. L. et al. (2010). Efectos de la capacitación pedagógica en la práctica docente universitaria en salud. Rev. salud pública, 12(3), 425-433.
Unesco. (2019). Docentes. https://es.unesco.org/themes/docentes
Urday-Cáceres, J. y Tenorio-Guevara, T. (2022). Formación continua del docente universitario: reto y oportunidad para una enseñanza de calidad. Revista Maestro y Sociedad 19(3).
Vergara, M. (2017). La práctica cotidiana de los profesores. Un estudio desde el proceso de formación en el posgrado. Universidad de Guadalajara.
Vezub, L. (2019). Las políticas de formación docente continua en América La¬tina. Mapeo exploratorio en 13 países. IIPE-Unesco, Oficina para América Latina, https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/actividades/2019-06/Vezub%2C%20L%20%282019%29%20An%C3%A1lisis%20
Vezub, L. et al. (2020). Las políticas de formación docente continua en la escuela secundaria. Un estudio comparado de la implementación del Programa Nacio¬nal de Formación Permanente en Buenos Aires, Santa Fe y Río Negro”. Socie¬dad Argentina de Estudio Comparados en Educación. Actas del VII Congreso Nacional e Internacional “Docencia, formación e innovación”.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alejandro Ponce Mariscal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.