Social work in the current cuban context, guidelines for professional training

Authors

  • Maibel Rebollar Ferrer Universidad de Oriente, Cuba
  • Lugmila Lezziel Frómeta Díaz Unidad de Trabajo Social del municipio Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Professional training, social worker, professional skills

Abstract

The continuous training of professionals faces a deep and systematic improvement in the face of changing scenarios that require scientific and innovative solutions. Such is the case of the Social Worker who, in the current training model, must
appropriate the foundations of the social sciences, the social policy of the socialist society that, from a comprehensive vision of the Cuban political, economic and social cohesion system, presupposes the achievement of greater participation and well-being of people and intervention of social actors. The process of institutionalization of Cuban society has this
strategic objective in its priorities and motivates us to reflect on some guidelines to update the contents, work and research practice in the professional training process, which is presented as a result of the experiences of the integrated
teaching and scientific methodological work of the Universidad de Oriente and the Ministry of Labor and Social Security.

References

Barreras, Y. (2012). Propuesta para el perfeccionamiento del desempeño de la función social del trabajador social desde el rol profesional. Biblioteca virtual de Derecho, Economía, Ciencias Sociales y Tesis Doctorales. www.eumed.net .

Cuba. (2019). Constitución de la República de Cuba.

Cuba. (2022). Código de las Familias.

Cuba. (1978). Código de la Niñez y la Juventud (Ley 16).

Frieiro - Padín, P. (2019). Retos y desafíos del Trabajo Social en el siglo XXI: una perspectiva internacional comparada. Prospectiva, (28). http://www.scielo.org.co

Ministerio de Economía y Planificación. (2019). Folleto Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social del País hasta 2030. (Versión digital).

Ministerio de Educación Superior. (2018). Documento Base para el diseño de los planes de estudio de la Educación Superior de Ciclo Corto. (Versión digital).

Ministerio de Educación Superior. (2021). Plan de Estudio Educación Superior de Ciclo Corto. Técnico Superior en Trabajo Social. Cuba.

Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. (s.f.). Manual de Procedimientos para el Trabajo de Prevención, Asistencia y Trabajo Social. (Material impreso). Cuba.

Muñoz, T. (2022). Sociología e interseccionalidad: apuesta desde la teoría social. En Interseccionalidad, Equidad y Políticas Sociales. Compiladoras María del Carmen Zabala Argüelles y Geydis Elena Fundora Nevot. Ediciones Acuario, Centro Félix Varela.

Núñez, J. et al. (2022). ¿Qué aporta el SGGCI a la gestión cotidiana de los gobiernos en los territorios? Documento que sintetiza ideas contenidas en: Díaz-Canel, M. (2021). ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. http://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/1000.

Riera, C. M. y Fabré, I. (2022). Desafíos para el Trabajo Social emancipatorio en Cuba desde la interseccionalidad. Compiladoras María del Carmen Zabala Argüelles y Geydis Elena Fundora Nevot. Ediciones Acuario, Centro Félix Varela.

Yordi, M., Gómez, E., Caballero, M. (2012). El trabajo social en Cuba. Retos de la profesión en el siglo XXI. Ediciones UNIÓN.

Published

2023-12-23

How to Cite

Rebollar Ferrer, M., & Frómeta Díaz, L. L. (2023). Social work in the current cuban context, guidelines for professional training. Maestro Y Sociedad, 20(4), 1192–1198. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6309

Issue

Section

Artículos