Evaluation of the impacts of research in the university sociocultural process
Keywords:
University extension, indicators, evaluation of results and impactsAbstract
This article addresses university extension as a training and sociocultural promotion process, focusing on one of its
least studied components, its evaluation. The objective is proposed: to assess the impact of a system of indicators for
the evaluation of the results of extension research in the CUM of Songo La Maya, as a way to improve the results of the
aforementioned university process. Through the use of scientific methods and research techniques in accordance with
the study of the practical contribution, the indicators were developed for the evaluation of impacts, which were not
applied due to issues related to covid-19, but were submitted to the criteria of specialists in the matter those who valued
it positively. The teachers of the university extension group contributed to the precision of the actions of the indicator
system, which is equivalent to consulting the users.
References
Áreas, M. (2019). Estrategia pedagógica sustentada para la formación del docente como promotor de
cultura científica. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].
Brito, Y. & Laudelino M. (2018). Propuesta de indicadores para la evaluación del proceso de extensión
universitaria. http://revgmespirituana.sld.cu›index.php›gme›article›view›html
Calzado, D. (2011). Alternativa educativa para fortalecer la educación sexual responsable en los
estudiantes de Rehabilitación en Salud. [Tesis de maestría. CEDIC].
Colectivo de autores. (2017). La extensión universitaria del Ministerio de Educación Superior Cubana. (s.e.).
Colectivo de autores. (2018). Guía para la evaluación de impacto de la formación profesional ¿Qué son
y cómo se construyen los indicadores en la evaluación de impacto? Sitio ¿Qué son y cómo se construyen los
indicadores en la...guia.oitcinterfor.org › como-evaluar › como-se-construyen-indicadores.
Fleites Ramos, F. (2017). Instrumentos evaluación del impacto, introducción de resultados científicos.
Pedagogía y Sociedad, 19(45).
Rodríguez Fernández, C. A. (2009). Sistema de procedimientos para la formación de la competencia
comunicativa extensionista, en los docentes en formación. [Tesis doctoral].
Tardo Fernández, Y., Fernández Díaz, Y. & Derencele Acosta, Á. (2019). Gestión para la evaluación del
impacto formativo de las investigaciones educativas. Revista Inclusiones, 6(3), pp. 46-62.
Tardo, Y. & Rodríguez, M. J. (2019). Gestión académica de posgrado: experiencias de un Centro de
Estudios Pedagógicos, Universidad de Oriente, Cuba. Revista Inclusiones, 5(núm. esp.), pp. 31-47.
Venet Muñoz, R. y Barros Morales, R. (2017). La evaluación de impacto en la investigación educativa.
Reflexiones a luz de la introducción de resultados científicos. Revista Maestro y Sociedad, 14(3), pp. 419-433.
Yudisney Brito, M., Laudelino, M., Solano Arias, E., Manso Machado, E., Guerra Manso, L., Suarez
Echevarría, F. R. y Morell Pérez, L. (2018). Propuesta de indicadores para la evaluación del proceso de extensión
universitaria. (s.e.).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Guillermo Rivero Jaca, Martha Martínez Pérez, Yudermis Ortiz García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.