Community radio in the Saraguro canton and the perception of the citizens. Case: "El buen pastor" radio station
Community radio in the Saraguro canton and the perception of the citizens. Case: "El buen pastor" radio station
Keywords:
Community radio, citizen participation, radio programming, participatory communication, audiencesAbstract
Introduction: The present investigation was carried out in the south of Ecuador and north of the province of Loja, specifically in the Saraguro canton, taking into consideration its native culture called by the same name. The community radio "El Buen Pastor" is located in this territory, the main objective is to analyze the perception of citizens about the grid offered by the media. Materials and methods: For the present study, a mixed methodology was applied, through the use of interviews and surveys applied both to the directors of the station under study, as well as to a population sample of citizens who listen to their programming. Results: The station in question, presided over by its directors, does not manage adequate programming and therefore does not differ from radios such as private and public ones. Therefore, its content must still improve to be a significant contribution to the public it serves as a means of communication and to comply with the postulates of a true community radio, which is to strengthen the communicative capacity of society through democratic spaces and participatory activities that have a greater impact on rural areas. Discussion: It is necessary to invigorate the role of community radio in Ecuador, based on the conception of a medium that proposes changes in all areas of society, from its own makers, that is, from the members of the community without exclusions. of any kind. Conclusions: As a result of this investigation, it is concluded that Radio Buen Pastor lacks programming with content of social and cultural interest for the urban and rural sectors, which characterizes stations with a community overtone.
References
Alfaro, R. (1993). Una comunicación para otro desarrollo. Lima.
Andrade, M. (2015). Comunicación alternativa. Edición Andina, 2, 44.
Arévalo, D. (2020). La radio comunitaria en los últimos 30 años: Consolidación, desarrollo e incidencia de CORAPE. Universidad Politécnica Salesiana, Quito, Ecuador.
Astudillo, F., y Buitrón, R. (2005). Periodismo por dentro. Quito: Ediciones CIESPAL.
Barbero, M (1996) Pretextos. Conversaciones sobre comunicación y sus contextos. Universidad del Valle.
Castillo, Y. (2017). De comunitario a local: el caso Radio Titán. Santiago, 142, 127-142.
Cerbino, M. (2018). Por una comunicación del común. Medios comunitarios, comunidad y acción. Quito: CIESPAL.
Chaparro, M. (2015). Del pensamiento de Luis Ramiro Beltrán a las epistemologías de la liberación y la alteridad. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 3, 143-153.
Chaparro, M. (2015b). Comunicación, posdesarrollo y decrecimiento. La urgencia por construir una nueva narratividad. A. Amado y O. Rincón. (coord.). La comunicación en mutación. Bogotá: Fundación Friedrich Ebert.
Cháves Gil, I. (2019). Las radios comunitarias, otra comunicación socialmente rentable. El caso de cuatro emisoras de Bogotá. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 24 (2), 57-73.
Dávila, G. y Molina, C. (2019). La comunicación comunitaria: el sustrato político-cultural de los movimientos sociales. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 140, 9-15.
Darretxe, L., Beloki, N., y Emaldi, A. (2021). Claves para la puesta en marcha de una radio comunitaria: análisis de una experiencia. REXE, 20(42), 417-439.
De la Noval, A. (2018). La radio comunitaria en función del desarrollo. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(2). https://goo.gl/2q3rhg
Galarza, T. y Culqui, A. (2017). La radio comunitaria y su legislación en la Comunidad Andina. En F.J. Herrero y C. Mateos (Coords.). Del verbo al BIT (pp. 1383-1407). La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social.
Gumucio-Dagron A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento 58. EjeTemático, XXX.
Kaplún, M. (2002). El comunidador popular. La Habana: Editorial Caminos.
López, I. (2000). Manual urgente para radialistas apasionados. Quito, CIESPAL.
López, I. (2017). ¿Para qué sirve hoy la radio? En: V. Barragán e I. Terceros (Coords.). Radios, redes e internet para la transformación social. CIESPAL, Quito, 9-48
Melo Zamudio, J. C., Hoyos Chavarro, Y. A., & Sánchez Castillo, V. (2022). Sistematización de la experiencia de circuito corto de comercialización estudio de caso Tibasosa, Boyacá. Región Científica, 1(1), 20228. https://doi.org/10.58763/rc20228
Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2737
Pasquali, A. (1995). Comunicación ¿Para cuál desarrollo? CIESPAL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 César Teodomiro Sandoya Valdiviezo, Erika Lucía González Carrión, Sybel Enrique Ontaneda Andrade, Ulda Maritza Moreno Loaiza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.