Teaching innovation in the teaching-learning of the Spanish language
Teaching innovation in the teaching-learning of the Spanish language
Keywords:
Communication and information technologies, teaching innovation, teaching-learning process, learning objectsAbstract
Introduction: The presence of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context has motivated the incorporation of new digital educational resources into teaching-learning. This requires updating the traditional methods and procedures of teaching and learning, which are ineffective in these circumstances. The University of Holguín, in compliance with its virtualization policy, trains teachers in the use of technologies, which favors their innovative attitude. Materials and methods: The integration of Learning Objects (LO), identified as a digital teaching medium, is an example of this; however, there are not enough theoretical-methodological references to facilitate its proper use. As a result of the investigative work of the authors and with the support of the pedagogical sciences, the methodological procedures for the didactic planning of the LOs are proposed. Results: These contemplate different stages: planning (self-preparation and analysis), design, development, implementation and evaluation. As a template to develop the OA, the eXeLearning author software is used, free of charge and easy to use for creators who are not programming specialists. Discussion: In the organization or design stage, the structure of the task that contains the LO is proposed to carry out the independent study. Conclusions: The usability evaluation is carried out from the opinions of student and teacher users. To this end, two instruments were applied based on the established criteria, which grant the status of teaching medium to the Learning Objects.
References
Alemán-Saravia, A. C. y Deroncele-Acosta, A. (2021). Technology, Pedagogy and Content (TPACK framework): Systematic Literature Review. Proceedings-2021 16th Latin American Conference on Learning Technologies,. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725226
Álvarez, S. M. (2021). El docente como decisor en la apropiación de las tecnologías digitales para la intervención didáctica: los beneficios de la soberanía tecnológica desde el paradigma libre. Revista Innovaciones Educativas, 23(1), 110-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8485128
Arias, L. A., González, R. A., Valdés, L., Benítez, O. G., Valdés, M. (2020). Metodología para la utilización de Recursos Educativos Abiertos en la disciplina Historia de Cuba. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(6), 47-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590279
Campos, R. A. (2017). Diseño técnico-pedagógico de objetos de aprendizaje adaptados a estilos de aprender. Tesis de doctorado. Salamanca.
Cifuentes, G. (2018). Incidencia de los objetos virtuales de aprendizaje en el fortalecimiento de la lectura crítica. [Tesis de Maestría. Bogotá D.C].
Conferencia regional de Educación Superior. (2018). Declaración de la Conferencia Regional de Educación superior. http://www.cres2018.org./biblioteca/declaración-final-cres-
Deroncele Acosta, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw
Deroncele Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331
Deroncele Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540
Deroncele Acosta, A., Jiménez-Chumacero, R. V., Gamarra-Mendoza, S., Brito-Garcías, J. G., Flores-Valdivieso, H. G., Velázquez-Tejeda, M. E., Goñi-Cruz, F. F. (2023). Trends in Educational Research for Sustainable Development in Postgraduate Education Programs at a University in Peru. Sustainability, 15(6), 5449. https://doi.org/10.3390/su15065449
Deroncele Acosta, A., Palacios-Núñez, M.L.; Toribio-López, A. (2023). Digital Transformation and Technological Innovation on Higher Education Post-COVID-19. Sustainability, 15, 2466. https://doi.org/10.3390/su15032466
Deroncele Acosta, Ángel, Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F. F., Montes-Castillo, M. M., Roman-Cao, E., & Gallegos Santiago, E. (2021). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4), 145-161. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009
Domínguez, I; Cordoví, F. (2021). Re-crear la didáctica de la construcción de textos escritos. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, [S.l.], v. 9, p. 228-241, nov. 2021. ISSN 2308-0132. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/641/758
Gutiérrez-González, C., Caicedo, L.M., Maldonado, L.E., Cubillos, Y.T. (2023). Análisis de la producción científica relacionada con Recursos Educativos Digitales (RED) y Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA), entre 2000-2021. Revista de Investigacion Educativa, 41(1), pp. 263-280. DOI: 10.6018/rie.518741
Hernández, D. y Caballero, E. (2023). Criterios sobre los Objetos de Aprendizaje como medio de enseñanza. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/ROP/article/view/5645
Hernández, I., Tamayo, R., Mora, A.D. (2018). Innovación docente basada en el empleo de Objetos Virtuales de Aprendizaje de Lengua Española. ROCA. Revista científico- educacional de la provincia Granma, 14(5), 15-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6759988
Hernández-Domínguez, I., Caballero-Velázquez, E., Hernández-González, Y. (2022). Los medios de enseñanza y las tecnologías: objetos de aprendizaje de lengua española. Revista Luz, 21(4), 95-109. http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v21n4/1814-151X-luz-21-04-95.pdf
Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.
Lombillo, I., Mulay-Dua, J. N., Torres, A., Pérez, B. (2023). La innovación educativa en el uso de los medios de enseñanza: una propuesta de solución que incluye las TIC. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2697
Mollo-Flores, M. E., & Deroncele Acosta, A. (2022). Modelo de retroalimentación formativa integrada. Universidad Y Sociedad, 14(1), 391-401. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2569
Mollo-Flores, M., Deroncele Acosta, A. (2021). Meaningful Learning: towards a Meta-regulated Learning model in Hybrid Education. Proceedings – 2021 16th Latin American Conference on Learning Technologies. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725146
Montero Rodríguez, I., Poyeaux Vidal, A. R., & García Pando, N. K. (2022). Instrumento para la evaluación integral de recursos educativos digitales en la educación a distancia. LUZ, 21(2), 5-18. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1172
Nielsen, J. y Budiu, R. (2012). Mobile usability. New Readers Press. https://www.nngroup.com
Orozco, C. M. (2017). Objetos de Aprendizaje con eXeLearning y GeoGebra para la definición y representación geométrica de operaciones con vectores y sus aplicaciones. [Tesis de doctorado. Universidad de Salamanca]. http://peremarques.pangea.org/competenciasdigitales.htm
Palacios-Núñez, M. L., Toribio-López, A., & Deroncele-Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219
Palacios-Núñez, M., Deroncele-Acosta, A., & Goñi Cruz, F. F. (2022). Aprendizaje colaborativo en línea: factores de éxito para su efectividad. Revista Conhecimento Online, 2, 158–179. https://doi.org/10.25112/rco.v2.2925
Rodríguez, Y. M. (2019). Adopción y uso de recursos educativos abiertos en educación superior. [Tesis de doctorado. Granada]. http://hdl.handle.net/10481/56429
Salinas, J. (2008). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. https://www.ses.unam.mx/curso2008/pdf/Salinas.pdf
Tamayo, R., Ciudad, F.A., Gutiérrez, T. (2020). Impacto del proyecto elinf en la plataforma moodle de la Universidad de Holguín. REFCalE. Publicación arbitrada cuatrimestral, 8(2), 28-41 https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/3651/1/3124-7249-1-PB.pdf
Vargas-Pinedo, M. E., Mollo-Flores, M. E., Alemán-Saravia, A. C., & Deroncele-Acosta, A. (2022). Liderazgo científico investigativo del docente para la transformación del contexto universitario. Revista Venezolana De Gerencia, 27(99), 1151-1168. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/38320
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Idania Hernández Domínguez, Elizabeth Caballero Velázquez, Ronal Tamayo Cuenca, Annys Dayamí Mora Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.