Teaching innovation in the teaching-learning of the Spanish language

Teaching innovation in the teaching-learning of the Spanish language

Authors

  • Idania Hernández Domínguez Universidad de Holguín, Cuba
  • Elizabeth Caballero Velázquez Universidad de Holguín, Cuba
  • Ronal Tamayo Cuenca Universidad de Holguín, Cuba
  • Annys Dayamí Mora Hernández Universidad de Holguín, Cuba

Keywords:

Communication and information technologies, teaching innovation, teaching-learning process, learning objects

Abstract

Introduction: The presence of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational context has motivated the incorporation of new digital educational resources into teaching-learning. This requires updating the traditional methods and procedures of teaching and learning, which are ineffective in these circumstances. The University of Holguín, in compliance with its virtualization policy, trains teachers in the use of technologies, which favors their innovative attitude. Materials and methods: The integration of Learning Objects (LO), identified as a digital teaching medium, is an example of this; however, there are not enough theoretical-methodological references to facilitate its proper use. As a result of the investigative work of the authors and with the support of the pedagogical sciences, the methodological procedures for the didactic planning of the LOs are proposed. Results: These contemplate different stages: planning (self-preparation and analysis), design, development, implementation and evaluation. As a template to develop the OA, the eXeLearning author software is used, free of charge and easy to use for creators who are not programming specialists. Discussion: In the organization or design stage, the structure of the task that contains the LO is proposed to carry out the independent study. Conclusions: The usability evaluation is carried out from the opinions of student and teacher users. To this end, two instruments were applied based on the established criteria, which grant the status of teaching medium to the Learning Objects.

References

Alemán-Saravia, A. C. y Deroncele-Acosta, A. (2021). Technology, Pedagogy and Content (TPACK framework): Systematic Literature Review. Proceedings-2021 16th Latin American Conference on Learning Technologies,. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725226

Álvarez, S. M. (2021). El docente como decisor en la apropiación de las tecnologías digitales para la intervención didáctica: los beneficios de la soberanía tecnológica desde el paradigma libre. Revista Innovaciones Educativas, 23(1), 110-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8485128

Arias, L. A., González, R. A., Valdés, L., Benítez, O. G., Valdés, M. (2020). Metodología para la utilización de Recursos Educativos Abiertos en la disciplina Historia de Cuba. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(6), 47-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590279

Campos, R. A. (2017). Diseño técnico-pedagógico de objetos de aprendizaje adaptados a estilos de aprender. Tesis de doctorado. Salamanca.

Cifuentes, G. (2018). Incidencia de los objetos virtuales de aprendizaje en el fortalecimiento de la lectura crítica. [Tesis de Maestría. Bogotá D.C].

Conferencia regional de Educación Superior. (2018). Declaración de la Conferencia Regional de Educación superior. http://www.cres2018.org./biblioteca/declaración-final-cres-

Deroncele Acosta, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw

Deroncele Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331

Deroncele Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540

Deroncele Acosta, A., Jiménez-Chumacero, R. V., Gamarra-Mendoza, S., Brito-Garcías, J. G., Flores-Valdivieso, H. G., Velázquez-Tejeda, M. E., Goñi-Cruz, F. F. (2023). Trends in Educational Research for Sustainable Development in Postgraduate Education Programs at a University in Peru. Sustainability, 15(6), 5449. https://doi.org/10.3390/su15065449

Deroncele Acosta, A., Palacios-Núñez, M.L.; Toribio-López, A. (2023). Digital Transformation and Technological Innovation on Higher Education Post-COVID-19. Sustainability, 15, 2466. https://doi.org/10.3390/su15032466

Deroncele Acosta, Ángel, Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F. F., Montes-Castillo, M. M., Roman-Cao, E., & Gallegos Santiago, E. (2021). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4), 145-161. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009

Domínguez, I; Cordoví, F. (2021). Re-crear la didáctica de la construcción de textos escritos. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, [S.l.], v. 9, p. 228-241, nov. 2021. ISSN 2308-0132. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/641/758

Gutiérrez-González, C., Caicedo, L.M., Maldonado, L.E., Cubillos, Y.T. (2023). Análisis de la producción científica relacionada con Recursos Educativos Digitales (RED) y Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA), entre 2000-2021. Revista de Investigacion Educativa, 41(1), pp. 263-280. DOI: 10.6018/rie.518741

Hernández, D. y Caballero, E. (2023). Criterios sobre los Objetos de Aprendizaje como medio de enseñanza. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/ROP/article/view/5645

Hernández, I., Tamayo, R., Mora, A.D. (2018). Innovación docente basada en el empleo de Objetos Virtuales de Aprendizaje de Lengua Española. ROCA. Revista científico- educacional de la provincia Granma, 14(5), 15-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6759988

Hernández-Domínguez, I., Caballero-Velázquez, E., Hernández-González, Y. (2022). Los medios de enseñanza y las tecnologías: objetos de aprendizaje de lengua española. Revista Luz, 21(4), 95-109. http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v21n4/1814-151X-luz-21-04-95.pdf

Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.

Lombillo, I., Mulay-Dua, J. N., Torres, A., Pérez, B. (2023). La innovación educativa en el uso de los medios de enseñanza: una propuesta de solución que incluye las TIC. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2697

Mollo-Flores, M. E., & Deroncele Acosta, A. (2022). Modelo de retroalimentación formativa integrada. Universidad Y Sociedad, 14(1), 391-401. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2569

Mollo-Flores, M., Deroncele Acosta, A. (2021). Meaningful Learning: towards a Meta-regulated Learning model in Hybrid Education. Proceedings – 2021 16th Latin American Conference on Learning Technologies. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725146

Montero Rodríguez, I., Poyeaux Vidal, A. R., & García Pando, N. K. (2022). Instrumento para la evaluación integral de recursos educativos digitales en la educación a distancia. LUZ, 21(2), 5-18. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1172

Nielsen, J. y Budiu, R. (2012). Mobile usability. New Readers Press. https://www.nngroup.com

Orozco, C. M. (2017). Objetos de Aprendizaje con eXeLearning y GeoGebra para la definición y representación geométrica de operaciones con vectores y sus aplicaciones. [Tesis de doctorado. Universidad de Salamanca]. http://peremarques.pangea.org/competenciasdigitales.htm

Palacios-Núñez, M. L., Toribio-López, A., & Deroncele-Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219

Palacios-Núñez, M., Deroncele-Acosta, A., & Goñi Cruz, F. F. (2022). Aprendizaje colaborativo en línea: factores de éxito para su efectividad. Revista Conhecimento Online, 2, 158–179. https://doi.org/10.25112/rco.v2.2925

Rodríguez, Y. M. (2019). Adopción y uso de recursos educativos abiertos en educación superior. [Tesis de doctorado. Granada]. http://hdl.handle.net/10481/56429

Salinas, J. (2008). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. https://www.ses.unam.mx/curso2008/pdf/Salinas.pdf

Tamayo, R., Ciudad, F.A., Gutiérrez, T. (2020). Impacto del proyecto elinf en la plataforma moodle de la Universidad de Holguín. REFCalE. Publicación arbitrada cuatrimestral, 8(2), 28-41 https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/3651/1/3124-7249-1-PB.pdf

Vargas-Pinedo, M. E., Mollo-Flores, M. E., Alemán-Saravia, A. C., & Deroncele-Acosta, A. (2022). Liderazgo científico investigativo del docente para la transformación del contexto universitario. Revista Venezolana De Gerencia, 27(99), 1151-1168. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/38320

Published

2023-05-19

How to Cite

Hernández Domínguez, I., Caballero Velázquez, E., Tamayo Cuenca, R., & Mora Hernández, A. D. (2023). Teaching innovation in the teaching-learning of the Spanish language: Teaching innovation in the teaching-learning of the Spanish language. Maestro Y Sociedad, 20(2), 258–266. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6030

Issue

Section

Artículos