Orientation to families in times of Covid: a challenge for early childhood educators

Orientation to families in times of Covid: a challenge for early childhood educators

Authors

  • Bárbara Mercedes Cuba Milá Circulo Infantil "Pequeño Socialista" de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

family orientation, early childhood, Covid-19, Educative technology

Abstract

Introduction: The family is the first space where children develop socially from a certain family functioning, for this reason a stable and significant relationship must be maintained with them, which contributes to mutual support in their learning process.
Materials and methods: This research was made up of the participation of parents of the 5th year of life of the Pequeño Socialista Kindergarden in the José Martí urban center during the period September 2020-June 2021. For its development, the exploratory analysis-synthesis methods, participatory scientific observation and socialization workshops were used.
Results: An interview was conducted with the 34 parents that make up the 5th year of life classroom, which 58,8% and 20,5 % are always and almost always present before an educational professional orientation and support institutional management.
Discussion: The concept of parental participation in the teaching-learning process: perspective of committed agents, expresses that over the last few years a necessary change has been made in education, promoting towards an objective that was to achieve quality education and warmth.
Conclusions: It is necessary that parents continue to support their children, since with their collaboration in the different school activities the academic success of the students is achieved, that is why they must actively participate in the learning process of the students. boys and girls, because they are the main axis of educating their children.

References

Aguilar Gordón, F. R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos, XLVI(3), 213-223. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v46n3/0718-0705-estped-46-03-213.pdf

Aquino Canchari, C. R. y Medina Quispe, C. I. (2020). COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Rev Cubana de Invest Bioméd. 39(2):e758. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086403002020000200010&lng=es

Bedford, J. et al. (2020). COIVD-19: towards controlling of a pandemic. The Lancet, 395(10229), 1015-1018. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30673-5

Calvo M. I., Verdugo, M. A. y Amor, A. M. (2016). La Participación Familiar es un Requisito Imprescindible para una Escuela Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 99-113. www.rinace.net/rlei/

Canalda Benítez, M. E. (2015). El educador preescolar, su preparación para la orientación a la familia. Revista Varela, 1(40). http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/216

Chavarro Olarte, O. (2016). Rol que desempeña el profesor en la educación a distancia en la modalidad virtual: un estudio de caso de la especialización en pedagogía a distancia con apoyo de la tecnología de la Universidad Pedagógica Nacional. [Trabajo de magíster. Universidad Pedagógica Nacional de Colombia]. http://upnblib.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/848/TO-18929.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Costa, M. J. y Carvalho-Filho, M. (2020). Una nueva época para la educación médica después de la COVID-19. FEM. 23(2), 55-7. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200001&lng=es

Fernández Rodríguez, Y., Rojas Hidalgo, M. & Pérez Ortiz, M. (2019). La formación del profesional de la primera infancia para el ejercicio de la orientación familiar. LUZ, 19(1), 30-43. Recuperado a partir de https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1012

Gutiérrez Duarte, A. S. y Ruiz León, M. (2018). Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(17). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2448-85502018000200033&lng=es&nrm=iso

Linares Pérez, D. (2018). La orientación a la familia de los niños para el desarrollo de los juegos dramatizados. [Trabajo de Diploma. Universidad de Las Villas]. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/10641

Marín Iral, M. del P., Quintero Córdoba, P. A. y Rivera Gómez, S. C. (2019). Influencia de las relaciones familiares en la primera infancia. Poiésis, (36), 164-183. https://doi.org /10.21501/16920945.3196

Palomeque García, I. J., Alfonso Moreira, Y. & López Rodríguez del Rey, M. M. (2018). La participación de la familia en la institución educativa: sus condiciones en el proceso pedagógico. Universidad y Sociedad, 10(5), 398-406. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Pando, V.F (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. Propósitos y Representaciones, 6(1), 463-505. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.167

Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Revista páginas de educación, 9(2). http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v9n2/v9n2a07.pdf

Spiteri, J. (2021). Quality early childhood education for all and the Covid-19 crisis: A viewpoint. Prospects. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09528-4º

Sugve Aleaga, I., Peña García, A. & Figueroa Corrales, E. (2019). La tecnología educativa como herramienta para la preparación de los profesionales de la primera infancia. Maestro Y Sociedad, 16(1), 133-142. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/484

United Nations. (2020). Shared responsibility, global solidarity: Responding to the socio-economic impacts of COVID. https://unsdg.un.org/sites/default/files

Published

2023-01-07

How to Cite

Cuba Milá, B. M. . (2023). Orientation to families in times of Covid: a challenge for early childhood educators: Orientation to families in times of Covid: a challenge for early childhood educators. Maestro Y Sociedad, 20(1), 50–56. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5845

Issue

Section

Artículos