Methodology for the evaluation of the modes of action in the students of Physical Culture
Methodology for the evaluation of the modes of action in the students of Physical Culture
Keywords:
Evaluation, modes of action, training, methodologyAbstract
The improvement of Higher Education in Cuba, coupled with the rapid scientific and technical development, makes it possible for the educational process to appreciate the development of teaching methods, where Psychology in conjunction with Pedagogy and the other Sciences of Physical Culture, they manage to satisfy the needs of the professional training process through the teaching activity. The aforementioned implies proposing different evaluation alternatives in order to verify the development of professional sports physical performance of the students of the Bachelor's degree in Physical Culture, aspects that have an eminently pedagogical character and are materialized through the skills professionals who respond to the knowledge, knowhow and know how to be of the future professionals, and that condition their future performance, which must be in accordance with the current social demands, that is why this research pursues as an objective the elaboration of a methodology for the evaluation of the modes of action in the students of Physical Culture. For the development of this work, different scientific methods were used at the theoretical level such as analytical-synthetic, inductive-deductive, review of documents and empirical level observation, survey and interview.
References
Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M. y González, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.
Almirall, J. y Zaldívar, G. (2018). Modos de actuación del profesional de Cultura Física, resultado de un proceso. Deporvida, 15(36), 115-128.
Almirall, J. y Zaldívar, G. V. (2020). La planificación del entrenamiento deportivo en la formación del modo de actuación profesional. Olimpia, 17, 1086-1098. http://olimpia.udg.co.cu
Álvarez, O., Sánchez, R., García, O., Álvarez, Y. & Maceo, Y. (2022). Acciones metodológicas para la gestión del proceso de la asignatura Práctica Laboral Investigativa de Recreación. Podium, 17(1), 325-343.
Arias, A. E. M., Caruci, M. J. R. y Muñoz, R. M. (2020). Visión pedagógica del autoconocimiento en educación física y vida saludable. Compendium, 44. https://www.redalyc.org/juornal/880/88064965006/html/
Asún, S., Fraile, A., Aparicio, J. L., y Romero, M. R. (2020). Dificultades en el uso del feedback en la formación del profesorado de Educación Física. Retos, 37.
Chirino, M. V., Vázquez, J. P., del Canto, C., Escalona, E. y Suarez, C. (2011). Sistematización teórica de los principales resultados científicos aportados en la investigación educativa y su introducción atendiendo a las características de estos. Editorial Pueblo y Educación.
De Armas, N., y Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. Editorial Pueblo y Educación.
Fraile, A., Aparicio, J. L., Asún, S. y Romero, M. R. (2018). La evaluación formativa de las competencias genéricas en la formación del profesorado de Educación Física. Estudios Pedagógicos, 44(2), 39-53. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200039.
Gutiérrez, R., Taboada, M. V. y Ríos, A. (2019). La calidad del modo de actuación del docente y la ciencia, tecnología y sociedad. Pedagogía y Sociedad, 22(56), 18-37. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/738
Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.
López-Pastor, V. M., Molina, M., Pascual, C., y Manrique, J. (2020). La importancia de utilizar la evaluación formativa y compartida en la formación inicial del profesorado de educación física: los proyectos de aprendizaje tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos, 37, 620-627. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74193
López-Pastor, V. M. (2006). La Evaluación en Educación Física: Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: La evaluación formativa y compartida. Miño y Dávila.
Mesa, M. (2001). Asesoría estadística con enfoque procesual en la investigación del deporte. Tesis doctoral, Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo.
Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudio “E”. Carrera Licenciatura en Cultura Física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo.
Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución 47/22. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Ministerio de Educación Superior.
Olivares, G., Travieso, N., González, T. R. y Novo, E. (2021). La actuación profesional como dimensión de la profesionalización docente en la Educación Médica. Maestro y Sociedad, 18(3), 848-859. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/intex.php/MyS/article/view/5380
Pérez, O. L. y Portuondo, R. (2001). ¿Evaluamos a nuestros alumnos como nos evaluaban nuestros maestros? Antecedentes y génesis de la evaluación del aprendizaje. Cuadernos Didácticos. Universidad de Camagüey.
Sanjurjo, L. (2017). La formación en las prácticas profesionales en debate. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5(2), 119-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6939231
Suárez, L.F. y Nápoles, G. (2016). La evaluación del aprendizaje. Maestro y Sociedad, 13(3), 473-482. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/intex.php/MyS/article/view/1387
Trejo, F. C. y Alzate, L. A. (2017). Repensar la práctica laboral investigativa. Indicaciones metodológicas para la formación inicial del profesional universitario. Revista de investigación, formación y desarrollo, 3(5), 87-104. http://dialnet.unirioja.es
Vigotsky, L. S. (1998). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Onel Casero-Dupuy, Rebeca E. Robert-Hechavarría, Hilda Rosa Rabilero-Sabates, Iralys Lazo-Cremé
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.