Digital school newspaper for the improvement of media competence in students of higher education
Digital school newspaper for the improvement of media competence in students of higher education
Keywords:
media and information competence, media education, secondary education, digital journalismAbstract
This proposal describes the experience of creating a digital school newspaper with students of higher basic general education to improve media competence in information. The experience was developed as a project of active, critical and protagonist participation of the participating students; and techniques such as the questionnaire to measure the degree of media competence, surveys and observation records were used to evaluate the intervention. The improvement was mainly in the dimensions of language and critical understanding and in that of production and programming phases, so it is concluded that the creation of a digital school newspaper is an experience that can contribute to the improvement of media competence and stimulate in students the concern for interdisciplinary knowledge, globalized and interrelated and social responsibility.
References
Albarello, F. Canella, R y Tsuji, T. (2014). La práctica del periodismo escolar como estrategia de inclusión digital genuina en el Modelo 1 a 1. Austral Comunicación, 3(1).
Assumpçâo, Z. (1999). Alves de Radioescola: uma proposta para o ensino de primeiro grau- São Paulo: Annableme. (s.e.).
Assumpção, Z. (2001). A rádio na escola: uma prática educativa eficaz. (s.e.).
Bricall, J. M. (2000). Informe Universidad 2000. CRUE.
Byrne, T. (2008). El Periódico Escolar propicia un Ciudadano Comunicativo. Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social "Disertaciones", 1(1). doi: http://dx.doi.org/10.12804/disertaciones.v1i1.22
Canavilhas, J., Merino-Arribas, A. y Kroth, Maicon, E. (2016). Impacto socioeducativo de la universidad: metaanálisis de tres proyectos de educomunicación en Brasil, España y Portugal. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 5(2), 51-70.
Casullo, M. y Castro, A. (2002). La estructura de los valores humanos en población adulta Argentina civil y militar. Una propuesta para su evaluación. (s.e.).
Cuervo, S. L. (2017). Intervención para el desarrollo de la competencia mediática y la decodificación de valores en adolescentes. [Tesis de doctorado. Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea].
Cuervo, S. L., Foronda, A., Rodríguez, A. y Medrano, C. (2019). Media and Information Literacy: a measurement instrument for adolescents. doi: 10.1080/00131911.2019.1646708
Cuervo, S. y Medrano, C. (2013). Alfabetizar en los medios de comunicación: más allá del desarrollo de competencias. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 111-131.
Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2011). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar,19(38), 75-82.doi: 10.3916/C38-2012-02-08.
Freinet, C. (1973). El diario escolar. Editorial Laia.
Freinet, C. (1979). Técnicas Freinet de la escuela moderna. Siglo Veintiuno Editores, S.A.
Gavara de Cara, J. y Pérez J. (2012). La alfabetización mediática y la Ley General de Comunicación Audiovisual en España. Editorial UOC. Universidad Autónoma de Barcelona.
Gómez Castelló, M. (2013). Prensa escolar digital: uso y competencias curriculares. Caso de Sevilla. [Trabajo Fin de Máster. Universidad Nacional de Educación a Distancia].
Gómez, M (1996). No sólo tiza y papel. Epistemología de la pedagogía y de la educación. Cooperativa Editorial Magisterio.
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, C. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill/Interamericana Editores S.A. de C.V.
Kymlicka, W., y Norman, W. (1997). El retorno del ciudadano. Una revisión de la producción reciente en teoría de la ciudadanía. Revista de Estudios sobre el Estado y la Sociedad, (3), 5-40.
López, L. y Aguaded, M. C. (2015). La docencia sobre alfabetización mediática en las facultades de Educación y Comunicación. Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, XXII(44).
Martínez de Morentin, J. I., Cortés, A., Medrano, C. y Apodaca, P. (2014). Internet use and parental mediation: a cross-cultural study. Computers&Education, 70, 212-221.
Martínez Salanova Sánchez, E., & Salanova Sánchez, A. (2001). Los medios de comunicación ayudan a la gestación de una cultura interétnica. Comunicar, (16), 39-47.
Peñaherrera, M. (2011). Evaluación de un Programa de Fortalecimiento del Aprendizaje basado en el uso de las TIC en el contexto Ecuatoriano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(2), 72-91. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4-num2/art4.pdf.
Pérez Tornero, J. M. y Varis, T. (2012). Alfabetización Mediática y Nuevo Humanismo. UOC.
Raigón, G. (2007). Introducción al periodismo social y educativo: objetivos. Revista Latina de Comunicación Social, 15.
Selmes, I. (1988). La mejora de las habilidades para el estudio. Paidos/M.E.C.
Vidal-Vanaclocha, P. (2015). Sexismo y publicidad: percepción e influencia en el alumnado adolescente. http://www.cuadernosartesanos.org/#90
Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C.K. (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. Unesco.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Iván Abad-Rivera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.