Didactic strategy for the process of pedagogical improvement of the teachers of the branch of medical sciences Julio Trigo López

Didactic strategy for the process of pedagogical improvement of the teachers of the branch of medical sciences Julio Trigo López

Authors

  • Onnis Del Río-Pérez Filial de Ciencias Médicas Julio Trigo de Palma Soriano, Cuba
  • Juan Antonio Tamayo-Suárez Filial de Ciencias Médicas Julio Trigo de Palma Soriano, Cuba
  • Katia Aguilera-Díaz Filial de Ciencias Médicas Julio Trigo de Palma Soriano, Cuba
  • Lázara Esther de la Fe-Batista Facultad de Medicina No. 2 de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

training, academic training of teachers, pedagogical strategy, Cuban medicine

Abstract

The academic training of the teacher is not limited only to the knowledge and mastery of the science that he teaches and his specialty, but it must be accompanied by a solid pedagogical training, as well as other sciences of education and the mastery of Information Technology. Information and Communications to maintain the level of updating and scientific exchange with the rest of the world. The research was carried out at the Julio Trigo López Branch of Medical Sciences, in Palma Soriano, based on insufficiencies in the development of the educational teaching process, for which different empirical and statistical methods and techniques were used: logical history, structural systemic, analysis synthesis, observation, surveys and interviews. A didactic strategy was developed with the objective of invigorating the process of pedagogical improvement, with which it was possible to increase the pedagogical preparation of teachers and raise the quality of the educational teaching process.

References

Addine, F. (2004). Didáctica Teoría y Práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez, C. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la Educación Superior Cubana. Ed. MES.

Fernández, J. A. (2009). Conferencia internacional educación médica para el siglo XXI. El legado del profesor Fidel Ilizástigui a la educación médica para el siglo XXI. Educ Med Sup, 19(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412009000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior de la Universidad Estatal de Bolívar. Guaranda.

Ilizástigui, F. (1990). Papel de la universidad latinoamericana en la elevación del nivel de salud de la población. ISCM.

Millán, J. (2012). Enseñar a ser médicos: un análisis de opinión de los médicos implicados en la docencia de la clínica práctica (I). Conclusiones del análisis cualitativo y metodología para un estudio cuantitativo. Educ. méd. 15(3): 143-147. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132012000300006&lng=es

Oramas, R. et al. (2013). Competencias y desempeño profesional pedagógico hacia un modelo del profesor de la carrera de Medicina. Educ Med Super, 27(1), 123-134. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100015&lng=es

Published

2022-08-03

How to Cite

Del Río-Pérez, O. ., Tamayo-Suárez , J. A. ., Aguilera-Díaz, K. ., & de la Fe-Batista, L. E. . (2022). Didactic strategy for the process of pedagogical improvement of the teachers of the branch of medical sciences Julio Trigo López : Didactic strategy for the process of pedagogical improvement of the teachers of the branch of medical sciences Julio Trigo López . Maestro Y Sociedad, 19(3), 1180–1192. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5665

Issue

Section

Artículos