The graphic design applied to ancestral children's literature from a pedagogical approach
The graphic design applied to ancestral children's literature from a pedagogical approach
Keywords:
graphic design, children's literature, pedagogyAbstract
The study shown in this article aims to adapt the graphic design in the book "Enchanted Esmeraldas, legends for children", uniting the literary with the artistic, allowing the child reader to understand and introduce the world of fantasy that characterizes children's literature. Literature allows the development of the imaginative function of language. Due to the learning experiences related to enjoyment and recreation, it promotes creativity and the development of fantasy in the spontaneous production of imaginative texts. The research reveals the importance of the formation of autonomous readers and producers of recreational texts where the child has the opportunity to walk through the different literary genres, increase their cultural heritage, reaffirm their identity and discover other worlds that favor the process of learning. divergent thinking.
References
Bortolussi, M. (2015). Análisis teórico del cuento infantil. Alhambra.
Cervera B. (2017). La literatura infantil: los límites de la didáctica. Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-literatura-infantil-los-limites-de-la-didactica--0/html/ffbcc644-82b1-11df-acc7-002185ce6064_1.html
Cervera, J. (2014). La literatura infantil en la educación básica. Cincel-Kapelusz.
Costa, J. (2017). Diseñar para los ojos. Editorial Costa Punto Com.
Estévez Pichs, M. A. (2017). La educación artística en la educación inicial. Un requerimiento de la formación del profesional. Revista Universidad y Sociedad, 9(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400015
Hernández, R. (2014). La investigación cualitativa desde la perspectiva de los participantes en un ambiente natural y en relación con su contexto. Alhambra
López Cerón, L. (2020). Desarrollo de la oralidad y la escucha en los niños de preescolar del primer ciclo a partir de la literatura infantil. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/8843/?sequence=1
Patton (2012). Áreas y necesidades para planteamientos cualitativos referentes a los procesos. Editorial Ariel S.A.
Pelegrín, A. (2014). Cada cual atienda su juego. Cincel.
Perriconi, I. (2013). El acto comunicativo del niño para estimular su capacidad creadora y lúdica del lenguaje. Editorial Ariel S.A.
Uribe, M. y Delón, N. (2013). Imágenes, el lenguaje de fácil aprehensión por parte de los niños. McGraw-Hill, Interamericana de España D.L.
Vilà, M. y Badia, D. (2022). Juegos de expresión oral y escrita. Graó.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jenny Johanna Palacios-González, Ana Carmínea Bedoya-Gutiérrez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.