The graphic design applied to ancestral children's literature from a pedagogical approach

The graphic design applied to ancestral children's literature from a pedagogical approach

Authors

  • Jenny Johanna Palacios-González Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador
  • Ana Carmínea Bedoya-Gutiérrez Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador

Keywords:

graphic design, children's literature, pedagogy

Abstract

The study shown in this article aims to adapt the graphic design in the book "Enchanted Esmeraldas, legends for children", uniting the literary with the artistic, allowing the child reader to understand and introduce the world of fantasy that characterizes children's literature. Literature allows the development of the imaginative function of language. Due to the learning experiences related to enjoyment and recreation, it promotes creativity and the development of fantasy in the spontaneous production of imaginative texts. The research reveals the importance of the formation of autonomous readers and producers of recreational texts where the child has the opportunity to walk through the different literary genres, increase their cultural heritage, reaffirm their identity and discover other worlds that favor the process of learning. divergent thinking.

References

Bortolussi, M. (2015). Análisis teórico del cuento infantil. Alhambra.

Cervera B. (2017). La literatura infantil: los límites de la didáctica. Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-literatura-infantil-los-limites-de-la-didactica--0/html/ffbcc644-82b1-11df-acc7-002185ce6064_1.html

Cervera, J. (2014). La literatura infantil en la educación básica. Cincel-Kapelusz.

Costa, J. (2017). Diseñar para los ojos. Editorial Costa Punto Com.

Estévez Pichs, M. A. (2017). La educación artística en la educación inicial. Un requerimiento de la formación del profesional. Revista Universidad y Sociedad, 9(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400015

Hernández, R. (2014). La investigación cualitativa desde la perspectiva de los participantes en un ambiente natural y en relación con su contexto. Alhambra

López Cerón, L. (2020). Desarrollo de la oralidad y la escucha en los niños de preescolar del primer ciclo a partir de la literatura infantil. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/8843/?sequence=1

Patton (2012). Áreas y necesidades para planteamientos cualitativos referentes a los procesos. Editorial Ariel S.A.

Pelegrín, A. (2014). Cada cual atienda su juego. Cincel.

Perriconi, I. (2013). El acto comunicativo del niño para estimular su capacidad creadora y lúdica del lenguaje. Editorial Ariel S.A.

Uribe, M. y Delón, N. (2013). Imágenes, el lenguaje de fácil aprehensión por parte de los niños. McGraw-Hill, Interamericana de España D.L.

Vilà, M. y Badia, D. (2022). Juegos de expresión oral y escrita. Graó.

Published

2022-07-27

How to Cite

Palacios-González, J. J. ., & Bedoya-Gutiérrez, A. C. . (2022). The graphic design applied to ancestral children’s literature from a pedagogical approach: The graphic design applied to ancestral children’s literature from a pedagogical approach. Maestro Y Sociedad, 19(3), 1039–1049. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5653

Issue

Section

Artículos