Formative assessment in education

Authors

  • Lourdes Ccallohuanca-Mamani Universidad César Vallejo, Perú

Keywords:

Assessment, learning, education, technology

Abstract

Formative evaluation focuses on an evaluation process that validates the teaching methods applied in educational activities, in order to reinforce learning and thereby improve results. The objective of this research is to analyze different studies on formative evaluation in education to support its importance. In parallel, the specific objectives are established: To show the studies on formative evaluation in pre-school education, in basic education, in higher education and in teacher education. As part of the methodology, a systematic search was considered, considering 35 articles that were selected using inclusion and exclusion techniques. It is concluded that it is essential to continuously evaluate the instructional processes, so that they can be adapted to the needs of teachers to meet the expectations of students, thus creating meaningful learning in the educational community.

References

Alemán-Saravia, A.C., Deroncele-Acosta, A. (2021). Technology, Pedagogy and Content (TPACK framework): Systematic Literature. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725226

Atúncar-Prieto, C., Deroncele-Acosta, A. (2021). Educational virtualization model in initial teacher training. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725165

Babinčáková, M.; Ganajová, M.; Sotáková, I. & Bernard, P. (2020). Influence of formative assessment classroomtechniques (FACTs). http://oaji.net/articles/2020/987-1581269504.pdf.

Barbosa Granados, S., & Urrea Cuéllar, Á. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales, 25, 141–160.

Baskerville, N.; Struik, L. & Dash, D. (2018). Crush the Crave: Development and Formative Evaluation of a Smartphone App for Smoking Cessation. https://www.researchgate.net/publication/323529024_Crush_the_Crave_Development_and_Formative_Evaluation_of_a_Smartphone_App_for_Smoking_Cessation

Bastidas, C. & Guale, B. (2019). La evaluación formativa comoherramienta en el mejoramientodel proceso de enseñanzaaprendizaje. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/evaluacion-formativa-herramienta.html

Begoña, M., Muñoz, M., Cuellar, J., Domarck, S. y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Systematic Reviews: definition and basic notions. Rev. Clin. Periodoncia Implantol. Rehabil. Oral, 11(3). http://dx.doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184

Belli, S. (2020). Revisión bibliográfica de colaboraciones birregionales en ciencia, tecnología e innovación entre Europa, América Latina y el Caribe. Revista Lasallista de Investigación, 17(1), https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7922000

Bin, H. (2019). New Trends in Formative-Summative Evaluations for Adult Education. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2158244020941006

Cáceres, M., Sánchez, M. & Pérez, C. (2019). La evaluación formativa en el nivel preescolar en el contexto educativo mexicano. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 32-37. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA

Cañadas, L., Santos, M. & Ruiz, P. (2021). Percepción del impacto de la evaluación formativa en las competencias profesionales durante la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e07, 1-13. https://bit.ly/3oMUTWe

Cevallos, I., Cobeña, M., Mendoza, M. & Vélez, G. (2019). The Importance of Formative Assessment in theLearning Teaching Process. https://dx.doi.org/10.29332/ijssh.v3n2.322

Chen, Z., Jiao, J. & Hu, K. (2021). Formative Assessment as an Online Instruction Intervention: Student Engagement, Outcomes, and Perceptions. DOI: 10.4018/IJDET.20210101.oa1

Cobos, T. & Gonzales, M. (2021). Professional competences of future teachers of Secondary Education. Case study of the formative evaluation promoted by e-rubrics in the specialty of Physics and Chemistry, 25(1), 197-221. https://bit.ly/3Lt9u2K

Coronado, J. (2021). Evaluación formativa comoestrategia para fortalecer laenseñanza y el aprendizaje. Revista Educación y Pensamiento, 27(27).

Cosi, S., Voltas, N., Lazaro, J., Morales, P., Calvo, M., Molina, S. & Quiroga, A. (2019). Formative assessment at university using digital technology tools. Revista de curriculum y formación del profesorado, 24(1). https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/9314

Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords). La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 53-77). McGraw-Hill. https://bit.ly/3ANOsWw

Deroncele-Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540

Deroncele-Acosta, Ángel, Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F. F., Montes-Castillo, M. M., Roman-Cao, E., & Gallegos Santiago, E. (2021). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009

Espinoza, M. (2019). La evaluación formativa clave en el procesode adquisición de aprendizajes clínicos enestudiantes de enfermería. Rev. iberoam. Educ. investi.Enferm, 9(3), 7-16. https://bit.ly/3xedH58

Falcón, Y., Aguilar, J., Luy, C. & Morillo, J. (2021). La evaluación formativa, ¿Realidad o buenas intenciones? Estudio de caso en docentes del nivel primario. Propósitos y Representaciones. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1041

Flores, E. & Croda, G. (2019). Las concepciones de evaluación formativa de los profesores. Una aproximación en la construcción del estado del arte. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2018/A151.pdf

Gallardo, F., Lopez, V. & Carter, B. (2020). Advantages and Issues of Formative Assessment and its Influence on Self-Perception of Competences in students of Pre-service Physical Education Teacher Training. Revista Retos, 83, 417 – 424. https://bit.ly/3gJw88X

Galora, N. & Salazar, M. (2017). Formative Evaluation and Formative Feedback: An Effective Practice to Promote Student Learning in Higher Education. Revista Publicando, 12(1), 321-333. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/download/662/pdf_463/2600

Herrero, D., Lopez, V. & Manrique, J. (2020). Formative and shared assessment in cooperative learning contexts in physical education in primary. 15(44), 213 – 222. https://bit.ly/3gMt6Rn

Hinojo Lucena, F., Inmaculada, A. D., Romero Rodríguez, J., & Marín, J. A. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 8(1), 9–18.

Joya, Z. (2020). La evaluación formativa, una práctica eficaz en el desempeño docente. Revista Scientific, 5(16), 179-193. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/438

Kusal, M., Sanjib, D. & Sulaimaan, A. (2017). Formative evaluation impacting the results of summative evaluation-a feedback based cross sectional study carried out among instructors of aninternational medical school. DOI: 10.18203/2320-6012.ijrms20172571

Lupión, T. & Caracuel, M. (2021). Competencias profesionales de futuros docentes de educación secundaria. estudio de caso de la evaluación formativa promovida mediante e-rubricas en la especialidad de física y química. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/8374

Luvira, V., Bumrerraj, S. & Srisaenpang, S. (2018). Formative Evaluation and Learning Achievement in Epidemiologyfor Preclinical Medical Students. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6319277/

Martínez, L., Moya, L., Nieva, C., y Cañabate, D. (2019). Percepciones de Estudiantes y Docentes: Evaluación Formativa en Proyectos de Aprendizaje Tutorados. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 59–84. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.004

Medina-Zuta, P., Deroncele-Acosta, A. (2019). La evaluación formativa desde el rol del docente reflexivo. Revista Maestro y Sociedad, 16(3), 597-610.

Medina-Zuta, P., Deroncele-Acosta, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico-textual. Revista Inclusiones, 7(2), 160-174. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/264

Minedu. (2019). ¿Qué es la evaluación formativa?. Gobierno del Perú? http://curriculonacional.isos.minedu.gob.pe/index.php?action=artikel&cat=7&id=183&artlang=es

Molina, M., Pascual, C. & López, V. (2020). El uso de sistemas de evaluación formativa y compartida en las aulas de educación física en educación primaria. Educación Física Y Deporte, 39(1). https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a04

Mollo, M. & Medina, P. (2020). La evaluación formativa: hacia una propuesta pedagógica integral en tiempos de pandemia. Revista electronica para maestros y profesores, 17(4) https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5235

Mollo-Flores, M. E., & Deroncele-Acosta, A. (2022). Modelo de retroalimentación formativa integrada. Universidad Y Sociedad, 14(1), 391-401. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2569

Montellanos, E. (2017). Formative assessment instruments to assess learning achievements in students with severe disabilities. Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social, 6(2), https://ccsso.org/sites/default/files/2017-12/Formative_Assessment_for_Students_with_Disabilities.pdf

OECD. (2018). El Estudio Internacional de la Enseñanza y el Aprendizaje de la OCDE. ttps://www.oecd.org/education/talis/TALIS2018_CN_CHL_Vol_II_es.pdf

Ozan, Z. & Kıncal, R. (2018). The Effects of Formative Assessment on Academic Achievement, Attitudes toward the Lesson, and Self-Regulation Skills. Educational Sciences: Theory & Practice, 18, 85–118. ttp://dx.doi.org/10.12738/estp.2018.1.0216

Palacios-Núñez, M. L., Toribio-López, A., & Deroncele-Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219

Pascual, C., López, V., & Hamodi, C. (2019). El seminario internivelar de evaluación formativa y compartida en educación. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(1), 27-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7045822

Pasek, E. & Mejía, M. (2017). Proceso General para la Evaluación Formativa del Aprendizaje. General Process for the Formative Assessment of Learning. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2017, 10(1), 177-193. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5913181.pdf

Pérez, M., Enrique, J., Carbo, J. & González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza-aprendizaje. Formative evaluation in the teaching-learning process. EDUMECENTRO, 9(3). https://bit.ly/3NhUzZP

Romero-Martín, R., Castejón, F. J., López-Pastor, V. M. y Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 25(52), 2, 73-82

Salas, H. (2019). La evaluación formativa orientada al aprendizaje en educación superior a nivel internacional. Yachay, 8(1), https://revistas.uandina.edu.pe/index.php/Yachay/article/download/131/166/

Soler, M., González, V., Salas, P., Mena, D., Cervera, A. & Ort, M. (2019). Level ofinvolvement of clinical nurses in the evaluation of competence of nursing students. Invest Educ E, 32(3), 461-70. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 25504412

Tamayo, J. & Vizuete, J. (2018). La evaluación formativa: interpretación y experiencias. http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/1269/1179

Tigelaar, D. & Sins, P. (2020). Effects of formative assessmentprogrammes on teachers’ knowledgeabout supporting students’ reflection. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1726992

UNESCO. (2021). Evaluación formativa, una innovación que avanza en las escuelas en pandemia. https://bit.ly/3x35Jux

UNICEF. (2021). Evaluación formativa del aprendizaje en contextos de provisión remota de servicios remota de servicios educativos en América y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/media/20731/file/Evaluacion_formativa_aprendiz aje_ALC.pdf

Walss, M. (2020). Diez herramientas digitales para facilitar la evaluación formativa. Tecnología, Ciencia y Educación, 18, 127-139.

Yu, L. & Fu, Y. (2018). Supporting active learning and formative evaluation via teaching-by-questioning in classrooms: design, development, and preliminary evaluation of an online learning system. Interactive Learning, 841-855 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10494820.2018.1489858

Published

2022-07-21

How to Cite

Ccallohuanca-Mamani, L. . (2022). Formative assessment in education. Maestro Y Sociedad, 19(2), 965–982. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5646

Issue

Section

Artículos