Analytical summary on financial capitalism and the sponsorship from the mass media

Array

Authors

Keywords:

financial capitalism, industrial capitalism, mass rule, media and power, industrial revolution

Abstract

This article aims to analyze the power that financial capitalism reaches thanks to the mass media with its impact on the ideology of the people. The research has a qualitative approach. Its design is non-experimental with a cross section and the scope is descriptive of a retrospective type. The variables that are analyzed are financial capitalism, the mass media and the ideology of the people, which are not manipulated as part of the study, only analyzed and contextualized to the reality of Ecuador. Various scientific methods were used, such as analysis-synthesis, historical-logical and documentary analysis. The historical background related to commercial and industrial capitalism, its relationship with the emergence of financial capital and the importance acquired by the media constituted a guideline for conducting the study. It was determined that the intervention of the private financial system is favored because it influences the decision-making of the state.

References

1. Acosta, A., López Olivares, S., & Villamar, D. (2005). El aporte de las remesas para la economía ecuatoriana. https://www.un.org/en/development/desa/population/events/pdf/expert/10/P02_AAcosta.pdf
2. Aguado-Terrón, J. M. (2009). La cortina de humo. https://carris.files.wordpress.com/2009/06/la-cortina-de-humo.pdf
3. Banco Mundial. (2019). Crecimiento del PIB (% anual) - Ecuador. https://datos.bancomundial.org/indicador/NY.GDP.MKTP.KD.ZG?locations=EC
4. Batista, E. (2008). Fordismo, taylorismo e toyotismo: apontamentos sobre suas rupturas e continuidades. http://www.uel.br/grupo-pesquisa/gepal/terceirosimposio/erika_batista.pdf
5. Bennett, W. L., & Segerberg, A. (2011). Digital media and the personalization of collective action: Social technology and the organization of protests against the global economic crisis. Information, Communication & Society, 14(6), 770-799. https://doi.org/10.1080/chin1369118X.2011.579141
6. Brunet, I. (2015). La construcción del capitalismo financiarizado. Asociación Castellano Manchega de Sociología. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6105465
7. Buxton, D., & Ponze, A. (2020). Las series en la era del capitalismo financiero. Textos y Contextos desde el sur, 4(8), 59-71. http://www.revistas.unp.edu.ar/index.php/textosycontextos/article/view/128
8. Collantes, F. (s.f.). La industrialización de la agricultura. https://economia_aplicada.unizar.es/sites/economia_aplicada.unizar.es/files/archivos/55/la_industrializacion_de_la_agricultura_-_texto.pdf
9. FMI. (2016). Estudios del FMI. El FMI observa que el crecimiento mundial ha perdido fuerza y advierte de que el estancamiento económico podría avivar los llamados a adoptar medidas proteccionistas. https://www.imf.org/es/News/Articles/2016/10/03/AM2016-NA100416-WEO
10. Fundación Heinrich Boll Stiftung. (2020). Atlas del Carbón. Hechos y cifras de un combustible fósil 2020. https://co.boell.org/sites/default/files/2021-04/atlas_del_carbon%20web.pdf
11. Galbiatti, M. (s.f). Revolución Industrial. https://www.aiu.edu/resources/Proceso%20Administrativo/6.pdf
12. Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (Vol. 4). McGraw-Hill Interamericana
13. Irigoyen, E. (2002). El arte es una máquina de (des) montaje. Fordismo-taylorismo y vanguardias artísticas a principios del siglo XX. https://raco.cat/index.php/ScriptaNova/article/view/59048
14. Llanos, M. (2016). El desarrollo de los sistemas de producción y su influencia en las relaciones laborales y el rol del trabajador. Economía y Desarrollo, 157(2), 130-146 https://www.redalyc.org/pdf/4255/425548450010.pdf
15. Maldonado, E. (2015). Epistemología de la Comunicación. Análisis de la vertiente Mattelart en América Latina (Vol. 1). Editorial CIESPAL.
16. Mattelart, A. (1975). Compañías transnacionales y medios de comunicación. Ideas Ltda.
17. Muñoz, A. (1969). Publicidad y sociedad industrial. Revista de estudios políticos, (165-166), 39-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2070274
18. Ocampo, J. (2009). La crisis económica global: impactos e implicaciones para América Latina, NUSO, (224). https://nuso.org/articulo/la-crisis-economica-global-impactos-e-implicaciones-para-america-latina/
19. Osorio, C. (2009). Mass media, biopolítica y discursos en contextos del neoliberalismo. https://cdsa.aacademica.org/000-062/245.pdf
20. Pereira, A. (2002). Sociolingüística y Educomunicación. FEDUCOM.
21. Red Eco Argentina. (2017). Reforma Laboral: liberación para los empresarios. https://www.alainet.org/es/articulo/189137
22. Sierra, F., & Maniglio, F. (2016). Capitalismo Financiero y Comunicación. CIESPAL.
23. Sierra-Caballero, F. (2016). Capitalismo financiero y estado nacional de excepción. El papel de la comunicación social en la acumulación por desposesión. Capitalismo Financiero y Comunicación, (8), 119.
24. Soengas, X. (2018). Los medios de comunicación en la sociedad actual: crisis, negocio y politización. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (40). https://institucionales.us.es/ambitos/los-medios-de-comunicacion-en-la-sociedad-actual-crisis-negocio-y-politizacion/
25. Sy-Corvo, H. (2019). Capitalismo comercial: origen, características e importancia. https://www.lifeder.com/capitalismo-comercial/
26. Terrones-Rodríguez, A. (2018). Pensamiento dominante, educación y medios de comunicación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (24), 313-336. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4418/441853860010/html/index.html

Published

2022-05-03

How to Cite

, & . (2022). Analytical summary on financial capitalism and the sponsorship from the mass media: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 876–890. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5583

Issue

Section

Artículos