Strategies for strengthening educational quality in technical and technological education in Azuay

Array

Authors

Keywords:

endogenous factors, exogenous factors, school repetition, strategies, technical and technological education

Abstract

The research focuses on technical and technological careers, where the Higher Technological Institute of Azuay is located. The objective is to propose strategies for the strengthening of educational quality in technical and technological education in the province of Azuay, which allow reducing the school repetition rates of its students. The design is non-experimental, with a descriptive scope and a qualitative approach, governed by the use of documentary analysis, the analysis-synthesis method and the application of focus groups. The qualitative analysis software ATLAS.ti was used. The results show the existence of endogenous and exogenous factors that affect school repetition. Likewise, strategies are proposed to strengthen educational quality and reduce school repetition rates. For this, 4 focus groups were applied to 30 teachers and 3 focus groups to 20 students to better understand the problem evidenced.

References

1. Araoz, E. G. E., Ramos, N. A. G., Uchasara, H. J. M., & Loayza, K. H. H. (2020). Actitud de los estudiantes universitarios frente a la educación virtual en tiempos de la pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, 1-19. http://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10237
2. Baquerizo, C. R. P., Tam, C. O. A., & López, C. J. G. (2014). La deserción y la repitencia en las instituciones de Educación Superior: algunas experiencias investigativas en el Ecuador. Universidad y Sociedad, 6(1). Centro Interuniversitario de Desarrollo CINDA. (2006). Repitencia y Deserción Universitaria en América Latina. Santiago: Alfabeta Artes Gráficas. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/177
3. Bonilla, Á. P. A. (2012). Las metodologías lúdicas en el desarrollo de la motricidad gruesa en niñas y niños del Primer Grado de Educación Básica del Centro Educativo El Carmen, Quito, año lectivo 2010-2011 (Tesis de licenciatura). Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/321
4. Cardoso, C. N. P., Mendoza, E. A. C., Mella, R. P. S., Martínez, M. E. M., Bermeo, N. P. B., Loor, L. Y. Z., & Rosado, M. E. B. (2019). Deserción y repitencia en estudiantes de la carrera de Enfermería matriculados en el período 2010-2015. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador. 2017. Educación Médica, 20(2), 84-90. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.12.013
5. Caro, F., & Núñez, C. (2018). El desempeño académico y su influencia en índices de eficiencia y calidad educativa en el Municipio de Santa Fe de Antioquia, Colombia. Revista Espacios, 39(15), 15. https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p15.pdf
6. Chávez, R. C. (2009). Condiciones de trabajo y bienestar/malestar docente en profesores de enseñanza media de Santiago de Chile. Educação & Sociedade, 30, 409-426. https://www.scielo.br/j/es/a/V73rpVdRj5NmN6Mtb9WxP3n/?lang=es
7. Crouch, L., King, K., Olefir, A., Saeki, H., & Savrimootoo, T. (2020). Taking Preprimary Programs to Scale in Developing Countries: Multi-source Evidence to Improve Primary School Completion Rates. International Journal of Early Childhood, 52(2), 159-174. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00271-7
8. De Escobar, V., de Tirado, N. D., de Santana, O. F., & Hernández, D. (2005). Estudio sobre la deserción y repitencia en la educación superior en Panamá. Consejo de Rectores.
9. Farías, M., & Carrasco, R. (2012). Diferencias en resultados académicos entre educación técnico-profesional y humanista-científica en Chile. Calidad en la Educación, (36), 87-121. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652012000100003
10. Fonseca, L. M. S. (2016). La evaluación y su incidencia en la deserción escolar:¿ Falla de un sistema, de las instituciones educativas, del docente o del estudiante?. Educación y humanismo, 18(31), 313-325. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6395337
11. González, J. A. T., Correa, D. A., & García, L. A. G. (2015). Causas y consecuencias de la deserción y repitencia escolar: una visión general en el contexto latinoamericano. Cultura, Educación y Sociedad, 6(2), 175-205. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7823292
12. Gubbels, J., Coppens, K. M., & de Wolf, I. (2018). Inclusive education in the Netherlands: How funding arrangements and demographic trends relate to dropout and participation rates. International Journal of Inclusive Education, 22(11), 1137-1153. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1416684
13. Herrera, N. M. A. (2012). Proyecto de disminución de repitencia y deserción escolar. Avances en supervisión educativa. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/169028
14. Jameson, M. S. C., & Torres, J. E. (2010). La enseñanza para la comprensión como marco conceptual para el mejoramiento de la calidad educativa: la estrategia de la evaluación integrativa. In Congreso Iberoamericano de Educación “Metas 2021”. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/ACCESO/R1857_Torres.pdf
15. Legewie, H. (2014). ATLAS. ti–How it all began (A grandfather’s perspective). https://doi. org/10.14279/depositonce-4848.https://www.depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/5125
16. Lee-St. John, T. J., Walsh, M. E., Raczek, A. E., Vuilleumier, C. E., Foley, C., Heberle, A., ... & Dearing, E. (2018). The long-term impact of systemic student support in elementary school: Reducing high school dropout. AERA Open, 4(4), 2332858418799085. https://doi.org/10.1177/2332858418799085
17. Mar-Cornelio, O., Ramírez-Pérez, J. F., López-Cossio, F., Morejón, M. M., & Orellana-García, A. (2021). Impacto de la Maestría en Informática Médica Aplicada en la informatización de la salud pública cubana. Revista Información Científica, 100(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332021000200013
18. Naranjo, S. E. H., & Montúfar, H. R. Z. (2012). Repitencia y deserción de los estudiantes de pregrado de la Facultad de Ciencias Psicológicas y la Facultad de Ingeniería, Escuela Ciencias, Carrera Ingeniería Informática de la Universidad Central del Ecuador, durante el período 2003-2009. (Tesis de ingeniería) Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/470
19. Ortega, J. G. C., Pérez, J. F. R., & González, R. C. (2021). El impacto de los recursos educativos abiertos en la socialización del conocimiento en el sistema educativo ecuatoriano. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(6), 59-71. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/890
20. Parra, A. M. L., & Ramos, M. E. A. (2021). Factores que inciden en repitencia de los estudiantes 6° en Institución Educativa Jairo Morera Lizcano. Paideia Surcolombiana, 145-164. https://doi.org/10.25054/01240307.2447
21. Pascoe, M. C., Hetrick, S. E., & Parker, A. G. (2020). The impact of stress on students in secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 104-112. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1596823
22. Penna, M. M. V. (2011). Aproximaciones teóricas sobre el fenómeno de la repitencia escolar y sus implicancias en las relaciones áulicas y en el quehacer psicológico. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(1), 46. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol14num1/Vol14No1Art3.pdf
23. Pesántez, J. B. (2012). Repitencia y deserción en los primeros años de la facultad de Ingeniería de la Ciudad de Cuenca. Cuenca, Azuay, Ecuador. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/4530/1/tesis.pdf
24. Pérez, J. F. R., Torres, V. G. L., Castillo, S. A. H., & Valdés, M. M. (2021). Lean Six Sigma e Industria 4.0, una revisión desde la administración de operaciones para la mejora continua de las organizaciones. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(4), 151-168. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n4.2021.584
25. Rivera, J. J. Q. (2020). El Efecto del COVID-19 en la Economía y la Educación: Estrategias para la Educación Virtual de Colombia. Revista Scientific, 5(17), 280-291. http://www.indtec.com.ve/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/500
26. Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: una mirada en conjunto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 33-59. https://www.redalyc.org/pdf/551/55127024002.pdf
27. Rojas, M. C. H. (2015). Factores asociados a la repitencia escolar en los estudiantes de básica secundaria y media vocacional del Colegio Simón Bolívar IED (Tesis de maestría). Facultad de Psicología. Universidad Católica de Colombia. Bogotá, Colombia. https://repository.ucatolica.edu.co/handle/10983/2241
28. Salamanca, K. R., & Barrera, C. E. Z. (2022). Incidencia de los estilos educativos parentales en la repitencia escolar en adolescentes. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 9(1), 38-52. https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/600
29. Saquipay, R. A. L. (2017). Causas que inciden en la deserción y repitencia de los estudiantes de la Carrera de Pedagogía cohorte 2012-2013 de la Universidad Politécnica Salesiana, Sede Cuenca (Tesis de licenciatura). Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/14739
30. Sarker, M. N. I., Wu, M., & Hossin, M. A. (2019). Economic effect of school dropout in Bangladesh. International journal of information and education technology, 9(2), 136-142. http://www.ijiet.org/vol9/1188-P032.pdf
31. Soria-Barreto, K., & Zúñiga-Jara, S. (2014). Aspectos determinantes del éxito académico de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 7(5), 41-50. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000500006
32. Torres, R. M. (2000). Repetición escolar:¿ falla del alumno. Primer curso nacional para directivos de educación primaria, 83.
33. Truta, C., Parv, L., & Topala, I. (2018). Academic engagement and intention to drop out: Levers for sustainability in higher education. Sustainability, 10(12), 4637. https://doi.org/10.3390/su10124637
34. Vega, L. E. G. (2021). La deserción escolar: Una problemática generalizada en las instituciones educativas. SINOPSIS EDUCATIVA. Revista venezolana de investigación, 21(1), 390-400. http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/sinopsis_educativa/article/view/9217
35. Zambrano, S. E. E. (2015). Causas que determinan la deserción y la repitencia escolar (Tesis de maestría). Maestría en Ciencias Sociales. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, FLACSO Ecuador. Quito, Ecuador. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/8857/1/A-Cubierta-T-2015SEEZ.jpg
36. Zorro, W. I. L., & Larrotta, Á. N. J. (2017). La repitencia escolar en la Institución Educativa Técnica de Santa Sofía Boyacá. Educación y Territorio, 7(12), 51-72. https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/252

Published

2022-04-30

How to Cite

, , & . (2022). Strategies for strengthening educational quality in technical and technological education in Azuay: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 829–844. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5573

Issue

Section

Artículos