Critical thinking and university social responsibility: the importance of the teaching role

Array

Authors

Keywords:

critical thinking, university social responsibility, teachers

Abstract

The objective of this article is to reflect on the relationship between critical thinking and university social responsibility. Documentary research was carried out deploying epistemological operators that allowed an integrative and purposeful analysis. The results confirm that critical thinking is a dynamic process of university social responsibility, which must be understood from a strategic and holistic perspective given its importance for sustainable human and social development. It was possible to show that the teacher plays a primary role in the systemic development of university social responsibility and that precisely their social responsibility in education involves generating critical thinking in students. It concludes by recognizing the importance of university social responsibility as a criterion of educational quality, and as the main link between the university and society, for which it should be considered as a transversal axis in the mission, vision, objectives, and values of the university organizational context.

References

1. Águila, J. C., Vargas, C., & Martinez, F. (2020). Competencias para la Responsabilidad Social Universitaria: una Comparativa de Perspectivas entre Universidades. Universidad Politécnica de Valencia.
2. Alvarado, E., Morales, D., & Ortiz, J. (2017). Un análisis sobre la percepción que los directivos y docentes tienen de la responsabilidad social universitaria en las facultades de contaduría y administración en México. Universidad del Rosario.
3. Alanoca, V. (2016). El desarrollo del pensamiento crítico en el Altiplano del Cusco. Comunicación, 60-68.
4. Alarcón, K. (2018). Una mirada integral a la calidad de la educación superior: propuesta para tener una facultad socialmente responsable. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
5. Arias, L., Arias, E., Arias, J., Ortiz, M., & Garza, G. (2018). Perfil y competencias del docente universitario recomendados por la UNESCO y la OCDE. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo.
6. Benzanilla, M., Poblete, M., Fernandez, D., Arranz, S., & Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos XLIV, 89-113.
7. Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 141-153.
8. Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. https://bit.ly/3aDMnCd
9. Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
10. Deroncele Acosta, A., Nagamine Miyashiro, M., y Medina Coronado, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones. 7(Número Especial), 68-87.
11. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021 a). La autonomía pedagógica como potencialidad formativa en los actores educativos del aula. Revista Conrado, 17(79), 225-233. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1717
12. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021 b). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
13. Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 53-77). McGraw-Hill. https://bit.ly/3ANOsWw
14. Croda, G. (2020). Referente para la articulación de la docencia y la investigación sobre la ética profesional y la responsabilidad social universitaria. Edahi Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 60-64.
15. Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación.
16. Espitia, A., Meneses, L., & Huertas, I. (2020). Análisis de las expectativas de los egresados frente a un modelo. Euidad y Desarrollo, 61-84.
17. François, V. (2019). Ten Fallacies of University Social Responsibility Vol.12.
18. Gaete, R., & Álvarez, J. (2019). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica. Los casos de URSULA y AUSJAL. Revista Actualidades Investigativas en Educaci{on, 1-27.
19. Garzón, C., & Flautero, S. (2017). La Responsabilidad Social como eje transversal al interior de la Educación Superior. Revista Virtual Redipe, 24-37.
20. Gross, R., Deroncele, A., Montoya, J. (2018). Construcción de la competencia interventiva del psicólogo. Opuntia Brava. 10(3), 10-18. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/534
21. Ledo, C., y Deroncele, A. (2017). El diplomado de Educación Superior para jóvenes docentes y su impacto en los procesos universitarios. Revista Didasc@lia, 8(7), 1-10. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/didascalia/article/view/1833
22. Martí, J., Calderón, A., & Fernandez, A. (2018). La responsabilidad social universitaria en Iberoamérica: análisis de las legislaciones de Brasil, España y Perú. IISUE, 107-124.
23. Medina, R., Franco, M., Torres, L., Velazquez, K., Valencia, M., & Valencia, A. (2017). La responsabilidad social universitaria en la actual sociedad del conocimiento. Un acercamiento necesario. MedSur.
24. Medina, P., Deroncele, A. (2019 a). La evaluación formativa desde el rol del docente reflexivo. Revista Maestro y Sociedad, 16(3), 597-610
25. Medina, P., Deroncele, A. (2019 b). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Revista Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5015
26. Medina, P., Deroncele, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico-textual. Revista Inclusiones, 7(2), 160-174.
27. Mendoza, D., Salas, E., & Lopez, D. (2015). Responsabilidad social en universidades públicas autónomas: Esencia académica con visión transformadora. Clío América, 1-8.
28. Mercado, A., Perez, A., Chiunti, M., Lopez, A., Velasco, B., Sanchez, B., & Olivera, D. (2019). Responsabilidad Social y Competitividad. Red Iberoamericana de Academias de Investigación.
29. Moreno, W., & Velasquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE, 1-21.
30. Núñez, S., Avila, J., & Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista iberoamericana de educación superior, 84-103.
31. Ossa, C., Palma, M., Lagos, N., & Díaz, C. (2018). Evaluación del pensamiento crítico y científico en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Revista Electrónica Educare, 1-18.
32. Palacios, M. L. y Deroncele, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318
33. Tamayo, O., Zona, R., & Loayza, Y. (2015). El Pensamiento Crítico en la Educación. Algunas Categorias Centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios (Colombia), 111-133.
34. Vallaeys, F. (2019). Hacia una definición de América Latina de Responsablidad Social Universitaria. Aproximación a las referencias conceptuales de los universitarios. Educación, 93-116.
35. Zavaleta Guevara, L. del R. (2021). El pensamiento crítico como práctica pedagógica innovadora. Journal of Latin American Science, 5(2), 364-385. https://doi.org/10.46785/lasjournal.v5i2.84
36. Zarzar, Ch. (2015). Métodos y pensamiento crítico. Editorial Patria S.A. de C.V.

Published

2022-04-30

How to Cite

(2022). Critical thinking and university social responsibility: the importance of the teaching role: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 806–817. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5569

Issue

Section

Artículos