Teacher professional performance from virtual education

Array

Authors

Keywords:

Professional performance, virtual education, technological tools

Abstract

The situation that each country has faced has made it possible to rethink the way of providing the educational service, as well as to rethink teaching work within the framework of virtual education undertaken and generalized as a consequence of the COVID_19 pandemic. The study aims to carry out an analysis of the professional performance of teachers from virtuality; an analytical methodology based on heuristics was used, which allowed the orderly analysis of the scientific literature; The results show that in the Peruvian educational context, it must continue developing its policies and strategies for virtual education. It concludes by emphasizing that in order to carry out all this change, it is necessary to consider training teachers in digital skills and access to the Internet, especially in remote areas.

References

1. Alemán, A. C., Medina, P., Deroncele, A. (2020). La calidad docente en un marco de equidad: balance de las políticas educativas y su contextualización en la realidad peruana. Revista Maestro y Sociedad, 17(4), 762-782.
2. Alemán-Saravia, A.C., Deroncele-Acosta, A. (2021). Technology, Pedagogy and Content (TPACK framework): Systematic Literature Review. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725226
3. Álvarez, G. (2020). Evaluación del desempeño docente en Instituciones Educativas Públicas. EDUSER. 7(1), 32-40. https://doi.org/10.18050/eduser.v7i1.2423
4. Anchundia, I. (2019). Desempeño docente y su influencia en el aprendizaje del estudiante del bachillerato en Manta. Dominio de las Ciencias, 5(2), 81-83. https://doi.org/10.23857//pocaip
5. Atúncar-Prieto, C., Deroncele-Acosta, A. (2021). Educational virtualization model in initial teacher training. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725165
6. Cimadevilla, G. (2020). Interrogantes en tiempos de educación virtual. Revista Question/Cuestión 1(281). http://dx.doi.org/10.24215/16696581e281
7. Crisol, E., Herrera l y Montes, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society. 21 (13) https://doi.org/10.14201/eks.23448
8. Deroncele-Acosta, Ángel, Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F. F., Montes-Castillo, M. M., Roman-Cao, E., & Gallegos Santiago, E. (2021). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009
9. Deroncele-Acosta, A., Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F.F., Ramírez-Garzón, M.I., Fernández-Aquino, O., Román-Cao, E., Montes-Castillo, M. M., Gallegos-Santiago, E. (2021). Digital Competence, Role Stress and Engagement: Towards positive mental health in Latin American teachers. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725127
10. Deroncele Acosta, A., Medina Zuta, P., y Gross Tur, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104. Recuperado de: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417/1444
11. Deroncele-Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540
12. Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw
13. Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2) 1-25. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033
14. Holguin, E. (2018). Percepción del desempeño docente por estudiantes de nivelación en relación a su aprendizaje. Polo del Conocimiento. 3(3). http://dx.doi.org/10.23857/pc.v3i3.678
15. López, D. y Vergara, P. (2017). El enfoque heurístico aplicado a la resolución de problemas en la empresa: entre el método y la estrategia. Razón y Palabra, 21(98). http://www.redalyc.org/artículo.oa?id=199553113017
16. Martínez, G., Esparza, A y Gómez, R. (2020). El desempeño docente desde la perspectiva de la práctica profesional. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Docente. 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.703
17. Mota, K., Concha, C., Muñoz, N. (2020). Educación virtual como agente transformador de los procesos de aprendizaje. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara. 24 (3)1216-1225. https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14358
18. Norman E., (2018). Rompiendo Barreras – Educación Virtual del Politécnico Grancolombiano. Panorama. 12 (23). http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v12i23.1213
19. Palacios Núñez, M. L., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219
20. Pérez, C., Suárez, R y Rosillo, N. (2018). La educación virtual interactiva, el paradigma del futuro. Revista. Atenas. 4(44). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055154009
21. Puente, L., Martínez G y Tamayo, J. (2018). El desempeño docente desde la Teoría de Educación Avanzada. Revista Panorama. Cuba y Salud. 13(1). http://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/939.
22. Puerta, C., Roldan, L., Rendón, L y Vélez R. (2020). Aproximaciones de la educación en la virtualidad como pedagogía de la comunicación. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 61(1) 233-250. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n61a14
23. Quispe, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana. 14(1). http://dx.doi.org/10.33554/riv.14.1.601
24. Rodas E., Zavala A. y Mera V. (2020). Mundos virtuales basados en la educación. Revista Perspectivas. 17(1) https://revistas.uniminuto.edu/index.php/Pers/article/view/2133
25. Salto, M. y Cendón, A. (2019). Incidencia del Desempeño Profesional del Docente de Educación Inicial. Revista Scientific. 4(13). https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.8.160-181
26. Varas, H., Suárez, W., López, C y Valdez, M. (2020). Educación virtual: factores que influyen en su expansión en América Latina. Revista Utopía y Praxis Latinoamericana. 25(13). https://doi.org/10.5281/zenodo.4292698
27. Vargas, K., Borja E., Burga G y Vásquez S. (2020). Satisfacción y desempeño, en los docentes de educación primaria, en las instituciones educativas particulares del Perú, durante el periodo de la pandemia. Revista. Pol. Con. 5 (10). http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i10.1855
28. Villela, C. (2018). La educación virtual en las ciencias complejas. Revista del Centro Universitario de Zacapa. 1(1). http://dx.doi.org/10.46780/cunzac.v1i1.1
29. Zevallos, M. (2019). Liderazgo transformacional del equipo de gestión y su relación con el desempeño docente en cinco instituciones educativas privadas del Perú. Revista Horizonte de la Ciencia. 9(17). https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/223

Published

2022-04-30

How to Cite

(2022). Teacher professional performance from virtual education: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 786–795. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5565

Issue

Section

Artículos