Didactic strategies for the development of critical thinking in university students

Array

Authors

Keywords:

didactic strategies, critical thinking, didactic sequence

Abstract

This study focuses on analyzing the characteristics of teaching strategies that allow the development of critical thinking in university classrooms. It is a documentary investigation under the method of synthesis analysis as a transversal element. The findings of specific theoretical and methodological aspects allow us to conclude that critical thinking is considered a key competence in contemporary society and that currently the didactic strategies for its development constitute an emerging field, although it shows progress and good practices. It is found that developing critical thinking in university classrooms requires deploying strategies that have a didactic sequence based on activities of opening, development and continuous evaluation-improvement, based on constant dialogue between educators, students and methodologies, being the formative feedback a central mechanism. All this is possible with a sufficiently empowered and motivated teacher, who integrates research with teaching practice.

References

1. Araya Ramírez, J. (2014). El uso de la secuencia didáctica en la Educación Superior. Revista Educación, 38(1), 69. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i1.14378
2. Bejarano, L. M., Galván, F. E., & López, B. (2014). Pensamiento crítico y motivación hacia el pensamiento crítico en estudiantes de psicología. Aletheia, 6(2), 202-223 https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/218
3. Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020a). Desarrollo del pensamiento crítico. Revista Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
4. Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020b). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones. 7(Número Especial), 68-87
5. Deroncele-Acosta, A., Nagamine-Miyashiro, M., Medina-Coronado, D., Rivera-Portugal, A.M., Berroa-Garate, H.C., Flores-Llerena, D.Y., Huarca-Flores, P. (2021a). E-learning for the development of critical thinking: A systematic literature review. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. IEEEXplore. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725189
6. Deroncele-Acosta, Ángel, Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, F. F., Montes-Castillo, M. M., Roman-Cao, E., & Gallegos Santiago, E. (2021b). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009
7. Deroncele Acosta, A., Anaya Lambert, Y., López Mustelier, R., & Santana González, Y. (2021c). Motivación en empresas de servicios: Contribuciones desde la intervención psicosocial. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 568-584. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.7
8. Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021d). La autonomía pedagógica como potencialidad formativa en los actores educativos del aula. Revista Conrado, 17(79), 225-233. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1717
9. Deroncele Acosta, A. (2022). Competencia epistémica: Rutas para investigar. Universidad Y Sociedad, 14(1), 102-118. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2540
10. Deroncele, A. (2020a). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords), LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid, España: McGraw-Hill. ISBN: ISBN: 978-84-486-2434-7. https://bit.ly/3ANOsWw
11. Deroncele, A. (2020b). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331/233
12. Frade Rubio, L. (2009). Planeación por competencias (L. G. Frade (ed.); 2da edició). https://secc9sntedesarrolloprofesional.files.wordpress.com/2017/11/18-frade-laura-planeacion-por-competencias.pdf
13. Jaenudin, R., Chotimah, U., Farida, F., & Syarifuddin, S. (2020). Student Development Zone: Higher Order Thinking Skills (Hots) in Critical Thinking Orientation. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(9), 11. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v7i9.1884
14. López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación: Revista de La Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 37(22), 41–60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf
15. Minte-Münzenmayer, A., & Ibagón-Martín, N. J. (2017). Pensamiento crítico: ¿competencia olvidada en la enseñanza de la historia? Entramado, 13(2), 186–198. https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n2.26228
16. Mollo Flores, M. E., & Deroncele Acosta, A. (2022). Modelo de retroalimentación formativa integrada. Universidad Y Sociedad, 14(1), 391-401. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2569
17. Mollo-Flores, M., Deroncele-Acosta, A. (2021). Meaningful Learning: towards a Meta-regulated Learning model in Hybrid Education. XVI Latin American Conference on Learning Technologies. IEEEXplore. https://ieeexplore.ieee.org/document/9725146
18. Montoya, J. I., & Monsalve, J. C. (2008). Estrategias didácticas para fomentar el pensamiento crítico en el aula Didactic Strategies for Encouraging Critical Thinking in the Classroom. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte”, 25, 1–26. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194215513012.pdf
19. Moreno-Pinado, W. E., & Velázquez Tejeda, M. E. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 15.2(2017). https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
20. Palacios Núñez, M. L., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219
21. Palacios, M. L., y Deroncele, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Revista Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. Recuperado de: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5318
22. Paul, R. (2006) Study of 38 Public Universities and 28 Private Universities to Determine
23. Reynosa, E., Serrano, E., Ortega, A., Navarro, O., Cruz-Montero, J., & Salazar, E. (2020). Estrategias didácticas para la investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Universidad y Sociedad, 12(May), 259–266. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-259.pdf
24. Rodriguez-Reyes, V. (2014). La formación situada y los principios pedagógicos de la planificación: secuencia didáctica. 10, 445–456. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134027
25. Tardo, Y; Fernández, Y., y Deroncele, Angel. (2019). Gestión para la evaluación del impacto formativo de las investigaciones educativas. Revista Inclusiones, 6(3), 46-62. http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/70
26. Tamayo, Oscar. Zona, Rodolfo. Loaiza, Y. (2015). El Pensamiento Crítico En La Educación. Algunas Categorías Centrales En Su Estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(2), 111–133.
27. Tobón, S. T., Prieto, J. H. P., Antonio, J., Fraile, G., & Hall, P. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias. In Revista Mexicana de Educación a Distancia (Vol. 12, Issue October). http://files.ctezona141.webnode.mx/200000004-8ed038fca3/secuencias-didacticastobon-120521222400-phpapp02.pdf
28. Zabala, A. (2006). La práctica educativa cómo enseñar. In La práctica educativa. Cómo enseñar. https://des-for.infd.edu.ar/sitio/profesorado-de-educacion-inicial/upload/zavala-vidiella-antoni.pdf
29. Zambrano, B. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en docentes universitarios. Una mirada cualitativa. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(44), 238-252–252.

Published

2022-04-30

How to Cite

(2022). Didactic strategies for the development of critical thinking in university students: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 776–785. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5563

Issue

Section

Artículos