The meaning of the thought of José Antonio Encinas and indigenous education

Array

Authors

Keywords:

active school, scientific training, human development, rural education, indigenous population

Abstract

Faced with the problem and forgetfulness of the original settlers, José Antonio Encinas proposes a true education for the indigenous population of Peru, based on the anthropological and pedagogical principles of the active school approach, considering the school teacher as the main agent of change Since the school must claim rights and transform their reality, the student must receive an ideal education with scientific and technological training, starting from their problems, history and their challenge, the product of this project is to seek the training of citizens who face challenges and challenges in the framework of law and freedom, specifically addressing rural education with relevance and actively including it in political decisions on human development.

References

1. Alanoca, V. (2016). El desarrollo del pensamiento crítico en el altiplano de Puno. Comunicación, 7(2), 1–9.
2. Avilés, Á. M. J. (2011). La escuela nueva y los espacios para educar*. Revista Educación y Pedagogía, 21(54), 103–125.
3. Bermejo, S., & Maquera, Y. A. (2019). Interpretación de la escuela rural andina en comunidades aimaras de Puno-Perú. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1–15. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.4
4. Bernedo, R. (2012). Origenes del Pensamiento Pedagogico de José Antonio Encinas y su vigencia en el DCN [Universidad Nacional del Altiplano]. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/214/EPG286-00286-01.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Caiceo, J. (2016). Génesis y Desarrollo de la Pedagogía de Dewey en Chile. Espacio, Tiempo y Educación, 3(2), 131. https://doi.org/10.14516/ete.2016.003.002.006
6. Caldas, I. I. (2018). Proyecto educativo de José Antonio Encinas. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
7. Cavero, R. (2008). La educación para indígenas en los andes peruanos : una mirada intercultural (1941-1989). Cuadernos Interculturales, 6(11), 46–71.
8. Cavero, R. (2019). El maestro Luis Enrique Galván y el indigenismo en Ayacucho-Perú, siglo XX. Educación, 28(54), 161–181. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.008
9. Chenet, M. E. (2021) Reseña Histórica de la Universidad Nacional Intercultural de la Amazonia. https://unia.edu.pe/bienvenida/history/
10. Colbert, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Maio -Agosto, 20, 107–135.
11. Contreras, C., & Oliart, P. (2014). Modernidad y Educación en el Perú (E. La Cultura (ed.); Primera ed). http://repositorio.cultura.gob.pe/bitstream/handle/CULTURA/31/publication.pdf?sequence=1
12. Eleazar, N. (2006). Una mirada a la escuela nueva. Educere, 10(35), 629–636.
13. Encinas, J. A. (1932). Un ensayo de Escuela Nueva en el Perú. Imp. Minerva. Librería e Imprenta Minerva
14. Fernández, S. (2006). La escuela activa y la cuestión social en el Ecuador: dos propuestas de reforma educativa, 1930-1940. Procesos, 23(May 1930), 78–96.
15. Giesecke, M. (2016). Escuela nueva y antropología aplicada: la educación rural en el Perú en las décadas de 1920 y 1930. Anthropologica, 34(36), 31–52. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201601.002
16. Luna, S. (2014). La escuela democrática como un modelo de escuela para todos : un estudio de caso. Universitat de les Illes Balears.
17. Macazana, D. (2013). Formación continua: ¿hacia dónde vamos? Investigación Educativa, 17(2), 85–96.
18. Machaca, N. (2019). José Antonio Encinas y la reforma universitaria de Lima en 1931. Investigaciones Sociales, 87(1–3), 448–449. https://doi.org/10.1016/S0920-5632(00)00719-2
19. Machaca, N. J. (2018). José Antonio Encinas y la educación indígena de los Aimaras y Quechuas: Puno 1900 – 1932 [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/7842/Machaca_an.pdf?sequence=1&isAllowed=y
20. Marrou, A. (S/A) Pensamiento Pedagógico de José Antonio Encinas Franco. Artículo de investigación publicado
21. Mazzi, V. M. (2003). La Educación proletaria en los centros escolares obreros de Morococha:(1924-1930). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzman y Vale.
22. Ortiz, J. (2000). Educacion y movimientos campesinos en el altiplano de Puno: Siglo XX. 383.
23. Ortiz, O., & Matin, R. (2019). El desarrollo del proyecto educativo en el Perú entre 1822 y 1870. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzman y Valle.
24. Paredes, A. E. (2019). Pensamiento educativo de José Antonio Encinas y su vigencia en el diseño curricular básico nacional (Vol. 53, Issue 9). Universidad Nacional San Agustin de Arequipa.
25. Robles, E. (2009). La obra educativa de José Antonio Encinas. Abreviado, 20(2), 23–26. http://www.upao.edu.pe/publicaciones/pueblo_continente/pueblo_continente_200920.pdf#page=92
26. Ruiz, M. M., & Ortiz, L. O. (2018). El pensamiento latinoamericano ante sus desafíos históricos: aportes para el derecho a la educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(2), 7–44. https://doi.org/10.48102/rlee.2018.48.2.45
27. Ticona, C. (2017). Reinvindicación por la Educación de las comunidades aymaras de Ilave, caso dos comunidades: Suquinapi y Copacachi Ichunta. Universidad Nacional del Altiplano.
28. Vilca, H. M., Yapuchura, C. R., Mamani, W. W., & Sardon, D. L. (2018). Maestros Indigenistas Y Sus Experiencias Socio-Educativas En El Altiplano Peruano En El Siglo Xx. Comuni@cción, 9(2), 90–100.

Published

2021-08-29

How to Cite

, , & . (2021). The meaning of the thought of José Antonio Encinas and indigenous education: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1516–1528. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5433

Issue

Section

Artículos