Educative community actions to contribute to the defense of the cultural heritage and the local identity

Array

Authors

Keywords:

heritage, identity, local development, education, conservation

Abstract

The article have the objective to share work experiences and reached results like a part of the communitarian educative actions developed in the  University Center in Rodas to contribute to the conservation and defense od the cultural heritage and the local identity. It make emphasis in  why  the need to develop the historical culture not only for teachers and students but also for managers of the local development, and the impossibility to do it without an integrated knowledge of the national , regional, local history and the cultural heritage, which let to keep and identify it for future and present generations. Different methodologies were used as traditional techniques for the research. Any profession can survive without organizing the human resources to the needs of the society.

References

1. Arroyo, G. (2016). Incorporación del patrimonio arqueológico como elemento impulsor de proyectos ecoturísticos en las comunidades de Palmar Norte, Palmar Sur, Sierpe (Cantón de Osa, Puntarenas). Tesis para optar al grado y título de Maestría Académica en Gestión Ambiental y Ecoturismo. Posgrado en Gestión Ambiental y Ecoturismo. Universidad de Costa Rica.
2. Ávila-Maldonado, L. (2016). El Patrimonio Cultural y la enseñanza de la Historia Local en la formación del estudiante universitario. Maestro Y Sociedad, 13(2) ,12-23 Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/
3. Bonfil, G. (2004). Pensar nuestra cultura: Nuestro patrimonio cultural: un laberinto de significados. En: Diálogos en la acción, primera etapa. México.
4. Cabrera, A. C, Llanes, S., y Lleó, R. (2015). Desarrollo de la cultura histórica mediante la formación postgraduada. Contribución del Centro Universitario Municipal al desarrollo local. Revista Pedagogía Universitaria. XX(22015). http//cvi.mes.edu.cu/ped.uni/
5. Cuba. Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial No. 5 Extraordinaria. Recuperado de www.gacetaoficial.gob.cu
6. Cubadebate. (2016). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Recuperado de www.cubadebate.cu
7. De la Torres, C. (1995). La Conciencia de Mismidad. Temas, 2. Recuperado de biblioteca.clacso.edu.ar
8. Diaz-Canel, M. (2020). Discurso pronunciado en la clausura del VI Período Ordinario de Sesiones de la Asamblea Nacional del Poder Popular, en su IX Legislatura, en el Palacio de Convenciones, el 17 de diciembre de 2020. Presidencia y gobierno de Cuba.
9. Hart Dávalos, A. (2005). Marx, Engels y la condición humana. Una visión desde Cuba. La Habana.Editorial de Ciencias Sociales.
10. Martí, J. (1975). Obras Completas, t 5. La Habana .Editorial: Ciencias Sociales.
11. MINED. (2010). Seminario nacional de preparación del curso escolar, 2010-2011. La Habana: Ministerio de Educación.
12. Pogolotti, G. (1985). Desafío a la identidad. En. Filosofía y Sociedad. La Habana. Editorial: Félix Varela 2001. Tomo II.
13. Rodríguez, E., Valdivia, I., Soler, G. (2017). La Educación Patrimonial en las Licenciaturas en Educación. Una experiencia en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Revista Amazonia Investiga. 6(11), 24- 37 / http: //www.udla.edu.co/revistas/index.php/amazonia – investiga.
14. UNESCO. (1982). Declaración de México sobre las políticas culturales. Conferencia Mundial sobre las Políticas Culturales. México.

Published

2021-08-29

How to Cite

, , & . (2021). Educative community actions to contribute to the defense of the cultural heritage and the local identity: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1497–1515. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5432

Issue

Section

Artículos