Encourage the reading habit through the library to develop critical thinking

Array

Authors

Keywords:

critical thinking, integral development, library, reading habit

Abstract

The development of the critical thinking (CT) nthrough the reading habit is important, it changes its reality with ideas, with decision making, arguing them and putting them into practice. The reading habit through libraries develops the CT of rural children, conditioning their traditions, beliefs and cultural experiences, relying on the use of a physical library to help them in their future expectations. The CT allows a comprehensive development, making them creative, reflective and critical, making decisions, arguing them and being practical, orienting themselves to perform in any environment and in their future work, the CT has an effectiveness and quality in the use of educational strategies and reading in the development of the CT optimizing their knowledge, facing challenges, arguing, accepting or believing in them, making it objective and true and the library will awaken their creativity, their reflection and their CT.

References

Alanoca Arocutipa, V. ( 2016). El desarrollo del pensamiento crítico en el altiplano de Puno. Comuni@cción, 7(2). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2219-71682016000200006&script=sci_abstract
2. Alvarez Alvarez, C. (2016). Clubs de lectura . ¿ Una practica relevante hoy? Cultura y sociedad. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2512
3. Aranoca Vizcaino, V. (2019). Lectura y aprendizaje informal en youtube , el booktuber. Comunicar. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6868308
4. Ballester, J., & Ibarra, N. (2016). la educacion lectora. Literaria y el libro en la era digital. Revista chilena de Literatura. https://www.redalyc.org/pdf/3602/360249875008.pdf
5. Barthes, R. (2017). Vivir es leer. Ciudad de libros. https://www.nexos.com.mx/?p=27725
6. BOE Marit, H. K. (2010). CRITICAL THINKING IN KINDERGARTEN. Childhood & Philosophy, 6(11). https://www.redalyc.org/pdf/5120/512051599011.pdf
7. Bustos, I. A., Sandoval Santana, W. L., Montenegro Villalobos, C., & Melo Letelier, G. (2018). Creando contextos de comprension : Rol estuidantil en las instancias de lectura en la sala de clases. Redalyc. https://www.redalyc.org/journal/440/44055139002/
8. Camargo, M. Z., Uribe, Alvarez, G., & Caro, Lopera, M. A. (2018). Trabajar desde la memoria y desterrar lecto-mitos: Dos estrategias en la formacion de lectores competentes de textos academicos. Didactica . Lengua y literatura. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/61953
9. Cardon, J. A. (2016). La lectura en el entorno digital: nuevas materialidades y practicas discursivas. https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/44968
10. Catapano, S., & Klefstad, J. (2015). Environments That Foster Inquiry and Critical Thinking in Young Children:Supporting Children’s Natural Curiosity. Focus on Family. http://www2.uwstout.edu/content/DMAI_files/photos/klefstadj/intellcont/Klefstad-1.pdf
11. Deroncele, A. (2020). desarrollo del pensamiento critico. Maestro y Sociedad, 17. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
12. Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Revista Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5220
13. Deroncele Acosta, A., Nagamine Miyashiro, M., y Medina Coronado, D. (2020). Bases epistemológicas y metodológicas para el abordaje del pensamiento crítico en la educación peruana. Revista Inclusiones. 7(Número Especial), 68-87. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/302
14. Denegri, O. N. (2020). Habitos de lectura y pensamiento critico en estudiantes de las carreras de humanidades del primer ciclo de una univerisidad privada de Lima Metropolitana. Repositorio de la la Universidad San Martin de Porras. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/7174/DENEGRI_ON.pdf?sequence=1&isAllowed=y
15. Esperanza, A. L., & Arenas Hernandez, K. A. (2016). Metodologia de un programa de fromacion docente para incluir la lectura en las disciplinas. Universidad del Valle , Cali Colombia. http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v47n2/0120-3479-leng-47-02-00306.pdf
16. Hena Estrada, E. & Lopez, G. M. (2020). Lectura muda u analgesia del cuerpo olvidado: estudio sobre agresividad y lectura en niños de una Institucion educativa de Medellin. Estudios Pedagogicos. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-07052020000100045&lng=pt&nrm=iso
17. Hernandez Paztizano, M. I. (2016). Estretregias lexicas de ingenieros para el contexto lector. Repositorio de la Universidad de Cali , Colombia. http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v47n2/0120-3479-leng-47-02-00379.pdf
18. Katherine, R. P., Aragon Avila , A. I., & Martinez Monterrosa, A. (2018). El coronel si tiene quien le lea: cooperacion internacional en proyectos innovadores de lectura del Caribe Colombiano. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/view/4370/3610
19. Meneses A, A. (2016). Discusion productiva para la comprension de textos: habilidades y conocimientos especificos en la formacion inicial de profesores. Repositorio de la Pontificia Universidad Catolica de Chile https://repositorio.uc.cl/handle/11534/38377
20. MINEDU. (2015). Rutas del Aprendizaje. En Minedu. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5050
21. Mirela Florea, E. H. (2015). Critical Thinking in Elementary School Children. ELSEVIER, Pages 565-572. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815015074
22. Moreno-Pinado, W. E., & Velázquez Tejeda, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, pp. 53-73. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/7019
23. Ocampo Gonzales, A. (2018). Competencia lectora y comprension lectora desde una perspectiva de Educacion inclusiva . REDIE. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/2186/1662
24. Perasa, M., Cariello, M. E., Catañeda, L., & Bonel, C. (2016). La enseñanza de la lecura y la escritura integrada a la formacion profesional. Asociacion colombiana de facultades de ingenieria. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/622
25. Perez Parejo, R. (2016). Estrategias para el desarrollo de la expresion escrita a traves de los microrelatos. Ediciones Complutense Didavtica. lengua y literatura. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/61961
26. Pinchao Benavides, L. (2020). Estrategia pedagogico-didactica para promover la lectura critica. Universidad Mariana- Colombia . https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/22022
27. Ponce, S. ,. (2015). Bibliotecarios con pensamiento critico. Biblioteca Anales de la Investigacion. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/Dialnet-BibliotecariosConPensamientoCritico-5704528.pdf
28. Regueyra Edelman, M. G. (2018). Superando mitos sobre la comprension lectora en la poblacion estudiantil universitaria. Artes y letras. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2215-26362018000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=es
29. Sandoval Figueroa, C. M. (2019). Practicas lectoras en una biblioteca publica de LIma: el caso de los niños lectores asiduos. Biblioteca de la Pontificia Universidad Catolica del Peru. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20784
30. Torres Perdigon, A. (2017). Leer y ecribir en la Universidad: una experiencia desde una concepcion no instrumental. estudios pedagogicos. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v43n1/art18.pdf

Published

2021-08-29

How to Cite

(2021). Encourage the reading habit through the library to develop critical thinking: Array. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1486–1496. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5431

Issue

Section

Artículos