The leisure-recreational culture and its relation ship with the formative process from university institutional management

Array

Authors

  • Liudka Guadarrama-Álvarez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

leisure-recreational culture, university students, educational management

Abstract

The present article constitutes a reflection about the leisure-recreational phenomenon and its relation with the educational process in the university framework, considering the leading role of said institution in the formative processes, and in the construction of practices related to the sociocultural and human task. The analysis carried out focuses on the scenario of the Universidad de Oriente, where the application of qualitative and quantitative methods, such as interviewing, observation and the questionnaire, reveals the main leisure practices of university students and the way in which these practices are managed. Its fundamental objective is to value the membership of institutional management in the formation of an leisure-recreational culture, aimed at the appropriate use of free time in this environment.

References

1. Audelo, J. (2015). Efectos de la utilización del tiempo en la calidad de vida de los estudiantes de la universidad de Antioquia. Medellín: IUEF.
2. Cabenzo, C. y Carlos, J. (2012). Ocio y tiempo libre: una aproximación a sus representaciones y precepciones en la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Colombia: División de Bienestar Universitario, Universidad de Colombia.
3. Candelaria, K. (2016). Análisis del tiempo libre y de ocio en los estudiantes de administración de empresas de la Universidad de Cartagena. Colombia: Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Cartagena.
4. Colectivo de autores. (2013). La juventud cubana entre modelos de inclusión y exclusión sociocultural. El consumo cultural en jóvenes universitarios del Oriente cubano. Santiago de Cuba: CEDIC.
5. Fernández, L. (2008). Un recuento necesario sobre la investigación del tiempo libre en jóvenes cubanos. Estudio de una comunidad cubana. La Habana: Centro de investigaciones Psicológicas y Sociológicas (CIPS)
6. Lazcano, I. y Caballo, B. (2016). Ocio deportivo juvenil: relación entre satisfacción e implicación organizativa. Revista de Psicología del Deporte, 25(2), 9-14.
7. Mancera, J., et al. (2016). Determinación del uso del tiempo libre en los estudiantes del casco urbano del Municipio de Chía entre los 14 y 19. Colombia: Instituto Municipal de Recreación y Deporte (IMRD), Universidad de la Sabana.
8. Ortega, C. (2014). El papel del ocio en la construcción social del joven. Bilbao: Universidad de Deusto.
9. Ortega, C., Lazcano, I. y Baptista, M. (2015). Espacios de ocio para jóvenes, de la monitorización a la autogestión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 69-89.
10. Pascucci, M. (2015). Los jóvenes universitarios y el ocio. European Scientific Journal, 1(Special).
11. Rodríguez, J. (2015). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Oviedo: Facultad de Psicología, Universidad de Oviedo.
12. Sandoval, N. (2016). Diagnóstico acerca del uso del ocio y el tiempo libre entre los estudiantes de la Universidad Nacional Experimental. Venezuela: Universidad Nacional Experimental del Táchira.
13. Sarrate, M. L. (2012). Ocio y tiempo libre en los centros educativos. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Published

2020-05-28

How to Cite

(2020). The leisure-recreational culture and its relation ship with the formative process from university institutional management: Array. Maestro Y Sociedad, 48–56. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5178

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)