Application of the "Math Playground" platform to improve critical thinking skills in mathematics classes for elementary school students

Authors

  • Teresa Obando Escuela de Educación Básica 12 de octubre, Ecuador
  • Yelitza Arteaga Escuela de Educación Básica Municipal 13 de diciembre, Ecuador
  • Graciela Abad Peña Universidad Bolivariana del Ecuador (UBE), Ecuador

Keywords:

critical thinking, elementary education, educational technology, mathematics teaching, cognitive development

Abstract

Introduction: The identified problem is the limited development of critical thinking in elementary school students. The main objective is to develop a teaching guide for the implementation of the "Math Playground" platform that fosters this type of thinking in fourth-grade students. Materials and methods: The methodology uses a mixed approach, with surveys of 14 teachers and a diagnostic test for 20 students, complemented by external, open, and direct descriptive scientific observation. The sample was selected by convenience, and the FRISCO instrument was used to assess critical thinking. Results: The results showed low levels of reasoning and inference, with scores of 13.5 and 8.5, reflecting mechanical responses without reflection. Discussion: Teachers identified the main difficulties as problem interpretation, the lack of strategies to address complex problems, and the disconnect between theory and practice. In response, the guide proposes seven steps: define, diagnose, create, train, implement, observe, and evaluate. Conclusions: Each phase includes specific strategies to enhance critical thinking through the use of "Math Playground," leading to a deeper and more reflective understanding of mathematical content.

References

Agustiani, N., Suryani, H., & Setiani, A. (2024). Critical thinking ability of junior high school students in game-based learning using gemas game. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2), 485-496. doi:https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i2.8623

Alquichire, S., & Arrieta, J. (2017). Relación entre habilidades de pensamiento crítico y rendimiento académico. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 9(1), 28-52. doi:DOI: https://dx.doi.org/10.18175/VyS9.1.2018.03

Arancibia, S., Maréchal, M., Neira, T., & Abarca, K. (2022). Creación de un instrumento de medición del pensamiento crítico a través de la matemática: Una aplicación a estudiantes de ingeniería de primer año universitario. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(46), 239-260. doi:http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.013

Atchanaphong, S., & Ratchanikorno, C. (2024). A study on the development of eleventh grade students’ critical thinking skills and self-efficacy using active learning pedagogy with gamification. International Journal of Education and Practice, 12(2), 447-466. doi:https://doi.org/10.18488/61.v12i2.3718

Bernal, A., Haro, E., Reyes, C., Arequipa, A., Zamora, I., Sandoval, M., & Campoverde, V. (2024). La Gamificación como Estrategia Pedagógica en la Educación Matemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 6435-6465. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11834

Bojorque, G., & Gonzales, N. (2020). Patrones matemáticos en los niveles de Inicial y Preparatoria: Análisis del currículo. INNOVA Research Journal, 6(1), 47-60. Obtenido de http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/index

Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12(1), 141-153. doi:10.21142/DES-1201-2020-0009

Castillo, A., & Chillogallo, J. (2024). Gamificación en el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Quinto Grado. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 9113-9131. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.13058

Castro, M., & Rivadeneira, F. (2022). Posibles Causas del Bajo Rendimiento en las Matemáticas: Una Revisión a la Literatura. Polo del Conocimiento, 7(2), 1089-1098. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es

Concha, L. (2024). El pensamiento crítico y el aprendizaje de las matematicas en estudiantes de educación básica superior. Universidad Tecnológica Indoamérica. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/6605/1/CONCHA%20HIDALGO%20LAURA%20ROCIO.pdf

Díaz, H. (2024). Concepciones de las matemáticas en la educación española desde múltiples perspectivas. Oviedo: Universidad de Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/74083/TFM_HectorDiazDasNeves.pdf?sequence=4&isAllowed=y

El Universo. (26 de febrero de 2019). Ecuador reprobó en Matemáticas en evaluación internacional. El Universo. Obtenido de https://www.eluniverso.com/guayaquil/2019/02/26/nota/7207946/matematicas-no-se-paso-prueba/

González, J., Castillo, D., Creamer, M., & Ramos, M. (2023). Misalignments and Incoherencies within Ecuador's Education System: How Well Are Key Actors and Public Efforts Aligned towards Better Learning Outcomes? Research on Improving Systems of Education (RISE), 23(137), 1-27. doi:https://doi.org/10.35489/BSG-RISE-WP_2023/137

Hamidah, S., Nur, A., & Ana, S. (2023). Gamification of Mathematics Teaching Materials: Its Validity, Practicality, and Effectiveness. nternational Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 18(20), 4-22. doi:https://doi.org/10.3991/ijet.v18i20.36189

Hilario, G. (2021). Aprendizaje basado en proyectos mediados por Tic para desarrollar competencias matemáticas en estudiantes de secundaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5617-5646. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.711

Holguin, J., Apaza, J., Cruz, J., Ruiz, J., & Huaita, D. (2022). Gamificación mixta con videojuegos y plataformas educativas: un estudio sobre la demanda cognitiva matemática. Digital Education Review(42), 136-153. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9020122

Ilbay, E., & Espinosa, P. (2024). La importancia del pensamiento crítico y la resolución de problemas en la educación contemporánea. Revista Científica Kosmos, 3(1), 4-18. doi:https://doi.org/10.62943/rck.v3n1.2024.50

Ledesma, C., & Sevairos, J. (2023). Uso de herramientas digitales para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación HORIZONTES, 7(27). doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.533

Math Playground. (2024). Math Playground Give your brain a workout. https://www.mathplayground.com/about.html

Mena, A. (2020). Una taxonomía de medios educativos para el desarrollo del pensamiento crítico: Dominios de acción y tipologías textuales. Estudios Pedagógicos, XLVI(1), 203-222. doi:DOI: 10.4067/S0718-07052020000100203

Muhammad, R., & Nurul, I. (2024). Benefits of Digital Tools in Learning Evaluation. Jurnal Pelita Nusantara:KajianIlmu SosialMultidisiplin, 2(1), 91-96. doi:https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v2i1.348

Natthanon, M., Mingkhuan, P., & Ratchanikorn, C. (2022). Developing Students’ Mathematical Critical Thinking Skills UsingOpen-Ended Questions and Activities Based on StudentLearning Preferences. Education Research International, 2022(1), 1-11. doi:https://doi.org/10.1155/2022/3300363

Nur, A., Hamidah, S. L., & Ana, S. (2024). Critical thinking ability of junior high school students in game - based learning using GEMAS GAME. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2), 485-496. doi:https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i2.8623

Nurjanah, R. (2022). Development of Math Set Game to Improve Critical Thinking Skills Student of Class. AlphaMath Journal of Mathematics Education, 8(1), 29-38. https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/alphamath/article/view/13042/4811

Olatunbosun, J., Obianuju, O., & Kazeem, S. (2024). Digital transformation in education: Strategies for effective implementation. World Journal of Advanced Research and Reviews, 23(2), 2785–2799. doi:https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.23.2.2668

Pérez, Ó., & Pico, C. (2020). Formación de pensamiento crítico reflexiones y métodos de enseñanza en economía. Politécnico Grancolombiano. https://alejandria.poligran.edu.co/bitstream/handle/10823/2704/FormacionPensamiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Putri, W., Nanang, P., & Jarnawi, A. (2024). Enhancing Mathematical Critical Thinking Skills using Lectora Inspire Interactive Learning Media in the Discovery Learning. International Journal of Religion, 5(11), 4113–4122. doi:https://doi.org/10.61707/qwytqk16

Ramos, A., & Pastor, R. (2024). Uso de entornos virtuales en la enseñanza de las matemáticas en el nivel primaria. Lima: Innova Teaching School. https://repositorio.its.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14360/46/USO%20DE%20ENTORNOS%20VIRTUALES%20EN%20LA%20ENSE%c3%91ANZA%20DE%20LAS%20MATEMATICAS....pdf?sequence=3&isAllowed=y

Rengifo, S. (2021). Pensamiento Crítico: Una mirada hacia los niños de América Latina y el Caribe. Sinergias educativas(E1), 1-13. doi:https://doi.org/10.37954/se.vi.228

Rosales, E., Ruiz, L., & Santivañez, M. (2023). Trabajo colaborativo para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de Educación Básica Alternativa. Huánuco: Universidad Nacional Hermilio Valdizán. https://repositorio.unheval.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13080/9953/T023_31670506_S.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Semanate, D., & Robayo, D. (2021). Estrategia didáctica basada en TIC para mejorar el desempeño académico en el área de Matemática. EPISTEME KOINONIA Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, IV(8), 379-403. doi:http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1384

Suárez, E., & González, L. (2021). Puntos de encuentro entre pensamiento crítico y metacognición para repensar la enseñanza de ética. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación(30), 181-202. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n30.2021.06

Published

2025-07-26

How to Cite

Obando, T., Arteaga, Y., & Abad Peña, G. (2025). Application of the "Math Playground" platform to improve critical thinking skills in mathematics classes for elementary school students. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1726–1739. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7021

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)