Errors as a didactic resource to improve the production of written texts

Authors

  • Miriam Encarnación Velázquez-Tejeda Universidad San Ignacio de Loyola, Perú
  • Alejandro Cruzata-Martínez Universidad Señor de Sipán, Perú
  • Carlos Valderrama-Zapata Universidad San Ignacio de Loyola, Perú
  • Flaviano Armando Zenteno Ruiz Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión, Perú

Keywords:

Didactics, teaching, learning, methodological strategies

Abstract

Introduction: Error in learning continues to generate debate within the framework of positive education; however, few studies address this aspect in the field of academic writing. Therefore, the objective of this study is oriented to establish a methodological proposal based on error as a teaching resource to energize students' formative potential in the production of written texts. Materials and methods: The methodology was based on a mixed approach, applying classroom observation, a survey, an entrance pedagogical test, and an exit pedagogical test. Four teachers and 20 first-year students from the Communication area of the Medicine program at a university in Lima participated. Results: The post-test results reflect a positive change in the production of written texts by students based on the application of the methodological strategy. Discussion: This research provides educational intervention routes based on motivating, innovative, and self-confidence-generating teaching. Future research should continue to expand the implications of error in metacognition and collaborative learning processes. Conclusions: The comprehensive analysis of the data obtained from the field assessment process showed that students demonstrate a passive attitude as recipients of information when constructing written texts. They do not actively participate and lack the skills of coherence, cohesion, and adequacy when writing, leading to a lack of interest and rejection of text production activities.

References

Álvarez J. F. (2019). El error como estrategia pedagógica para generar un aprendizaje eficaz. Universidad de Alicante.

Berkling, K., Fay, J., Ghayoomi, M., Hein, K., Lavalley, R., Linhuber, L., & Stüker, S. (2014). A database of freely written texts of German school students for the purpose of automatic spelling error classification. 1212-1217.

Briceño, M.T. (2009). El uso del error en los ambientes de aprendizaje: Una visión transdisciplinaria. Revista de Teo- ría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 14, 9-28.

Cartoceti, R., Abusamra, V., De Beni, R., & Cornoldi, C. (2016). Reading comprehension in deprived social backgrounds: The effect of an intervention program based on the ability to detect errors and inconsistencies in written texts. Interdisciplinaria, 33(1), 111-128.

Casavola, H. (1989). El rol constructivo del aprendizaje de los errores en la adquisición de los conocimientos. Cuadernos de Pedagogía, 108. 49-54.

Castellanos, D., Reinoso, C. y García, C. (2007). Para promover un aprendizaje desarrollador. La Habana: Colección de proyectos.

Chandler, J. (2003). The efficacy of various kinds of error feedback for improvement in the accuracy and fluency of L2 student writing. Journal of Second Language Writing, 12(3), 267-296. https://doi.org/10.1016/S1060-3743(03)00038-9

Cheng, L., Ben, P., & Qiao, Y. (2022). Research on Automatic Error Correction Method in English Writing Based on Deep Neural Network. Computational Intelligence and Neuroscience, 2022. https://doi.org/10.1155/2022/2709255

De Corte, E. (2015). Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa. Páginas de Educación (2).

De la Torre, S. (2004). Aprender de los errores. El tratamiento didáctico de los errores como estrategias innovadoras. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata.

De la Torre, S.(2001). ¿Cómo aprender de los errores en la enseñanza de la lengua¿. Madrid: Ed. Paidos.

Deng, X., & Wang, H. (2024). Research on Grammar Error Correction Method of Russian Literature Writing Based on Improved Neural Network Algorithm. 701-709. https://doi.org/10.1145/3662739.3673687

Deroncele-Acosta, A., Zuta, P. M., & Tur, R. G. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104.

Deroncele-Acosta, A., & Ellis, A. (2024). Overcoming Challenges and Promoting Positive Education in Inclusive Schools: A Multi-Country Study. Education Sciences, 14(11), 1169. https://doi.org/10.3390/educsci14111169

Deroncele-Acosta, A. (2024). Edu-Track+: Mejorando Motivación Académica Intrínseca y Rendimiento Académico Universitario en Aulas Hyflex. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 22(2), 9–32. https://doi.org/10.15366/reice2024.22.2.001

Deroncele Acosta, A. (Comp.). (2024). Métodos de investigación cualitativa. Ediciones UO. https://ediciones.uo.edu.cu/index.php/e1/catalog/book/1855

Domínguez, I. (2010). 6Reflexiones acerca del proceso de construcción de textos escritos. Tesis Doctoral, UCP Enrique José Varona, La Habana.

Fernández, S. (2012). Los errores en el proceso de aprendizaje. Tratamiento y superación. XI. En Actas del XI Encuentro Práctico de Profesores ELE, Barcelona.

Ferris, D., & Roberts, B. (2001). Error feedback in L2 writing classes How explicit does it need to be? Journal of Second Language Writing, 10(3), 161-184. https://doi.org/10.1016/S1060-3743(01)00039-X

Guerrero, Sigifredo, Chamorro y De Gil (2013). El error como oportunidad de aprendizaje desde la diversidad en las prácticas evaluativas. Revista Plumilla Educativa de la Universidad de Manizales. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4757466

Heemsoth, T. y Heinze, A. (2016). Estudiantes de secundaria aprendiendo de las reflexiones sobre la razón de ser de los errores cometidos por ellos mismos: un experimento de campo. The Journal of Experimental Education, 84(1), 98-118.

Hong, J.-F., Jen, H.-T., & Sung, Y.-T. (2023). The Study of Error Types of Chinese Learners’ Written Texts: A Chinese Written Corpus-Based Study. Chinese Language Learning Sciences, 155-184. https://doi.org/10.1007/978-981-19-5731-4_8

Károly, M. (2012). An investigation of error phenomena in hand-written texts based on students’ test papers of Hungarian language and literature. Magyar Nyelvor, 136(2), 130-154.

Li, Q. (2022). An English Writing Grammar Error Correction Technology Based on Similarity Algorithm. Security and Communication Networks, 2022. https://doi.org/10.1155/2022/3690789

Macho A; Bastida S. y Sánchez F. (2021). Aprendizaje basado en errores. Una propuesta como nueva estrategia. JONNPR,6(8)1049-1063 DOI: 10.19230/jonnpr.4146

Manipatruni, V. R., Kumar, N. S., Karim, M. R., & Banu, S. (2024). Improving Writing Skills through Essay Writing via «Write & Improve» for Error Analysis and «Padlet» for Collaborative Writing & Peer Review. World Journal of English Language, 14(4), 204-214. https://doi.org/10.5430/wjel.v14n4p204

Mollo-Flores, M. E., & Deroncele-Acosta, A. (2022). Modelo de retroalimentación formativa integrada. Universidad Y Sociedad, 14(1), 391-401. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2569

Mollo-Flores, M., Deroncele-Acosta, A. (2021). Meaningful Learning: towards a Meta-regulated Learning model in Hybrid Education. Proceedings - 2021 16th Latin American Conference on Learning Technologies, LACLO 2021, pp. 52-59. DOI: 10.1109/LACLO54177.2021.00066

Mora, F. (2016). Neuroeducación: solo se puede aprender aquello que se ama. Barcelona: Alianza.

Nishigaki, J. (2000). Children’s Detection of Inconsistency in Written Text: Global Error and Local Error. Japanese Journal of Educational Psychology, 48(3), 275-283. https://doi.org/10.5926/jjep1953.48.3_275

Noobutra, C. (2024). Online Grammar Checker for Syntactic Error Detection and Correction in English Writing. LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 17(2), 487-510.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2015). Panorama regional: América Latina y el Caribe.

Ortiz, A. (2015). Como trabaja el cerebro humano y como deberían enseñar los docentes. Neuroeducación. Barcelona. Ediciones la U.

Palacios-Núñez, M. L., Toribio-López, A., & Deroncele-Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad Y Sociedad, 13(5), 134-145. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2219

Piaget, J. (1983). La teoría de Piaget. Infancia y Aprendizaje. Ediciones Morata. 4(2), 12-54.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la Lengua y Literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Rojas Vistorte, A. O., Deroncele-Acosta, A., Martín Ayala, J. L., Barrasa, A., López-Granero, C., & Martí-González, M. (2024). Integrating Artificial Intelligence to Assess Emotions in Learning Environments: A Systematic Literature Review. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1387089

Simpson, A., Maltese, A. Anderson, A. y Sung, E. (2019). Apéndices: Fracasos, errores y desaciertos: Una revisión sistemática de la literatura. Beca para Facultad de Aprendizaje y Liderazgo Educativo

Van Beuningen, C. G., De Jong, N. H., & Kuiken, F. (2012). Evidence on the Effectiveness of Comprehensive Error Correction in Second Language Writing. Language Learning, 62(1), 1-41. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2011.00674.x

Villarroel V; García C; Achondo E. y Sánchez A. (2015).Aprender del error es un acierto. Las dificultades que enfrentan los estudiantes chilenos en la Prueba PISA. Estudios Pedagógicos XLI, N° 1: 293-310. Universidad del Desarrollo, Chile.

Published

2025-06-09

How to Cite

Velázquez-Tejeda, M. E., Cruzata-Martínez , A., Valderrama-Zapata, C., & Zenteno Ruiz, F. A. (2025). Errors as a didactic resource to improve the production of written texts. Maestro Y Sociedad, 22(2), 957–972. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6883

Issue

Section

Artículos